Danske Bank presset i knæ af IT-nedbrud

Det langvarige IT-nedbrud i Danske Bank har fået Nationalbanken til at træde til med frisk likviditet. Nedbruddet har hindret 75.000 danskere i at få udbetalt deres løn. Også Carlsberg er ramt. Der er nu erstatningssager på vej. Danske Bank skyder skylden på IBM og varsler storvask.

Danmarks største bank, Danske Bank, er presset i knæ af det omfattende IT-nedbrud, der har lammet banken siden mandag, skriver Børsen.

Onsdag blev situationen så alvorlig, at Nationalbanken tilførte banksektoren fem milliarder kroner i frisk likviditet for at sikre, at Danske Banks kunder holdes skadesløse.

Samtidig trådte PBS og en række andre banker til for at sikre, at 75.000 14-dagslønnede danskere - heriblandt 5000 postbude - kunne få udbetalt deres løn, der ellers var strandet i Danske Banks nedbrudte system.

Carlsberg kan ikke betale
Også verdens femtestørste bryggeri, Carlsberg, er røget ud i problemer på grund af nedbruddet.

Siden mandag har bryggeriet ikke kunnet modtage penge fra kunder i hele verden, ligesom det har været umuligt at overføre penge til de mange datterselskaber, skriver Børsen.

Nedbruddet har sammenlagt berørt 450.000 danskere, der har været tilkøbet Danske Banks netbank.

Både Nationalbanken og Finanstilsynet følger sammenbrudet tæt.

Finanstilsynet peger overfor Børsen på, at loven kræver "betryggende" sikkerhedsforanstaltninger på IT-området, så en bank ikke kan være nede i dagevis.

Danske Banks ordførende direktør, Peter Straarup, finder det helt uacceptabelt, at et IT-nedbrud kan få så voldsomme konsekvenser.

Det er kun fire måneder siden, at bankens IT-system sidst gik ned, og det har sat alvorlige ridser i bankens image.

Danske Bank: IBM har skylden
Ifølge Peter Straarup skyldes nedbruddet IT-leverandøren IBM. Han ønsker dog ikke at sige, om banken vil fyre IBM på grund af nedbruddene.

- Vi er nødt til at vurdere vores følsomhed og tale stilling til arbejdsdelingen mellem os og materiale udefra, siger han til Børsen.

Det ændrer dog ikke på, at Danske Bank kan vente at modtage en række erstatningskrav fra vrede kunder, der har tabt penge, fordi nedbruddet forhindrede dem i at handle med værdipapirer.

Eksperter vurderer dog overfor Børsen, at det bliver svært for mange kunder at få deres tab erstattet. Det skyldes, at det kan være svært at dokumentere de konkrete tab samt at banken har frasagt sig IT-betinget ansvar i sine forretningsbetingelser.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Netcompany IT And Business Consulting A/S
Udvikling og salg af forretningssoftware, salg af hosting og konsulentydelser.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Sådan får du et bæredygtigt support- og vedligeholdelsessetup
Hvorfor investere i support og vedligeholdelse af din Microsoft Dynamics platform? I dette white paper får du svaret.