SAP: Derfor køber vi dansker-styret virksomhed

Tyske SAP betaler med glæde kassen for SuccessFactors og selskabets danske direktør, Lars Dalgaard, der går en strålende fremtid i møde.

Artikel top billede

Foto: Lars Dalgaard var en glad mand, da SuccessFactors i 2007 buldrede ind på Nasdaq-børsen. Foto: Nasdaq.

Læs også: SAP køber dansk-ejet firma for 19 milliarder kroner.

SAP's milliardopkøb af softwareselskabet SuccessFactors med danskeren Lars Dalgaard som storaktionær og fremadstormende direktør skal for alvor bringe det tyske gigantselskab ind på cloud-markedet.

Med købet sikrer SAP sig SuccessFactors meget populære, onlinebaserede HR-applikationer, ligesom SuccessFactors med 1.450 ansatte meget vel kan have så meget tyngde, at det vil kunne mærkes på hele SAP's samlede cloud-strategi.

SAP har nemlig i de seneste år haft vanskeligt ved at lægge sig fast på en klar cloud-strategi.

Det har blandt andet ført til, at selskabet trak den første udgave af den såkaldte BusinessByDesign-produktsuite tilbage for at indarbejde en række ændringer, da det først stod klart, at det kneb med indtjeningen på den første udgave.

Siden blev BusinessByDesign relanceret - denne gang med nyt fokus på både små og mellemstore virksomheder og divisioner i større virksomheder.

Ligeledes har SAP udviklet en serie af on-demand applikationer, der sigter mod specifikke funktioner i selskaberne , som for eksempel den endnu ikke lancerede HR-applikation 'CareerOnDemand,' der angiveligt ligner SuccessFactors produkter en hel del.

SuccessFactors forbliver et selvstændigt selskab under SAP's ledelse, hvor Lars Dalgaard bliver sat ind som øverste chef for hele SAP's cloud-strategi.

SAP ledes af en direktør-duo bestående af danske Jim Hagemann-Snabe og amerikanske Bill McDermott.

Et adrenalin-skud for SAP

"Købet af SuccessFactors er et adrenalin-skud for SAP's cloud-strategi," siger Bill McDermott.

"Vi mener, at Lars uden sammenligning er den bedste chef i hele cloud-markedet," siger Bill McDermott.

SAP har tidligere haft den store pengepung oppe i bestræbelserne på at bane sig vej ind på nye markeder.

Det skete i 2010, hvor selskabet købte mobilselskabet Sybase for en heftig overpris og dermed buldrede ind på det vigtige mobilmarked. Det kan du læse mere om her.

Læs også: SAP køber dansk-ejet firma for 19 milliarder kroner.

SuccessFactors kan noget, som SAP ikke kan

"Jeg har faktisk længe haft en fornemmelse af, at det samme ville ske på cloud-markedet, selv om vi selvfølgelig har haft fantastiske planer selv," siger Bill McDermott.

"Men det er klart, at SuccessFactors know-how om on-demand forretningen er helt anderledes. Vi kunne have opbygget vores egne produkter, men vi ønskede at nå frem til målet meget hurtigt," siger han om grunden til opkøbet.

SAP har ifølge ham været imponeret over SuccessFactors evne til både at vinde og levere store ordrer.

SuccessFactors har eksempelvis leveret mere end 400.000 'seats' i en storordre til Siemens, som er en af de hidtil største cloud-installationer på markedet.

Det er Lars Dalgaard helt enig i.

Store trafik-mængder er ingen problem

"Vi er i stand til at håndtere meget store trafik-mængder i kraft af den måde, som vi har opbygget vores software-arkitektur på," siger han.

Den måde, som SuccessFactors har designet sin software-arkitektur på, betyder, at selskabet er i stand til at holde hardware-omkostningerne langt nede, siger han.

Han fortæller til Computerworld News Service, at ideen er, at jo færre fysiske racks, der arbejdes med, jo mindre er den tid, som selskabet bruger på basale ting som skalering og drift, og jo mere kan selskabet fokusere på at udvikle bedre software.

Han får stor indflydelse i SAP, hvor stifter Hasso Plattner anbefaler, at han får plads i SAP's bestyrelse.

Den måske største udfordring bliver kulturforskellen. Lars Dalgaard er nemlig kendt for at bestemme meget i det topstyrede SuccessFactors, mens SAP -kulturen er lagt langt mere an på konsensus.

SAP-chef Bill McDermott er dog ikke i tvivl om, hvad der vil gælde i fremtiden.

"Når Lars tiltræder, vil han kigge på, hvad han synes om, og hvad han ikke synes om, og det bliver ham, der træffer beslutningerne," siger han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job