Artikel top billede

Foto: Povl Rasmussen (Foto: Povl D. Rasmussen)

Kommune klager til KMD's topchef over it-system

Kommune sender klagebrev direkte til KMD's topchef efter it-bøvl. Beskyldninger om brudte løfter fyger igennem luften.

Læs også: Her er klage-brevet sendt til KMDs topchef.

Hos Sorø Kommune har man været så utilfreds med KMD Opus-systemet, at kommunens topfolk har skrevet et klagebrev direkte til KMD's administrerende direktør, Lars Monrad-Gylling.

Af brevet, som Computerworld har fået aktindsigt i, fremgår det:

"Vi stilles løbende forbedringer i udsigt, men vi har nu levet med problemerne i 3/4 år."

Kritikken i brevet, der er afsendt i november 2010, går blandt andet på, at ting ikke rettes til, og nye releases slet ikke er ordentlig testet.

Desuden ønsker kommunen kompensation af KMD for problemerne, fremgår det.

"Kompensation for de mange problemer - som minimum svarende til det skønnede merarbejde," lyder teksten i brevet.

På nogle områder vanskeliggør økonomisystemet, at kommunen kan efterleve lovgivningen.

"Kommunens opfattelse er derfor, at systemet ikke giver mulighed for i fornødent omfang, at efterleve lovgivning."

KMD Opus er et af de mest udbredte økonomisystemer i landets kommuner og kører på en SAP-platform.

KMD's support

Konkret får KMD's support kritik i brevet.

Kommunen finder "...det uforståeligt, at supporterne ikke vil benytte en vende-skærm-funktion således, at de kan se fejlen og være i direkte dialog med superbrugeren."

"I stedet oplever superbrugeren ofte, at henvendelsen mødes med skepsis og omfattende dokumentationskrav. Desuden er besvarelsen ofte længe undervejs og leveres først efter rykkere fra vores side," skriver kommunens topfolk i brevet til KMD's topchef.

Siden afholdes et møde mellem partnerne, ligesom KMD's direktør skriver et svar tilbage til kommunen.

Men helt frem i slutningen af marts 2011 - et lille halvt år efter klagebrevet er sendt - er der fortsat problemer.

Ikke ordnet efter næsten et halv år

I en mail, som Computerworld ligeledes har fået indsigt i, skriver centerchef Thomas Harfot fra Sorø Kommune til KMD-folk.

"Jeg skriver til dig nu, da vi i Sorø fortsat har oplevelsen af, at vores muligheder for at arbejde effektivt og fokuseret med opus ikke er tilfredsstillende," skriver han i mailen fra 30. marts 2011.

Hvorefter han ridser en konkret sag op, hvor der er problemer med at oprette en medarbejder med visse rettigheder i systemet.

Problemet opstod i efteråret 2010 og er i slutningen af marts 2011 altså ikke løst, beskriver chefen fra kommunen.

"Det er er klart utilfredsstillende, at dette endnu ikke er på plads efter nu næsten et halvt år," skriver han videre.

Kommune: KMD levede ikke op til det aftalte
Også ting, der angiveligt er blevet lovet, opfatter kommunen ikke bliver overholdt af KMD.

"Jeg skriver også til dig, fordi vi har en oplevelse af, at KMD ikke lever op til de aftaler, der blev indgået på møde mellem Sorø og KMD den 6. februar 2011," skriver centerlederen i samme mail.

"Vi har flere tilfælde, hvor der efter vores opfattelse ikke har været den fornødne imødekommenhed og efterlevelse af det aftalte fra KMD."

Centerlederen beder en KMD-leder gå ind i sagen og sørge for at "..KMD lever op til de aftaler, der bliver indgået".

"Alt andet er ikke tilfredsstillende," slutter centerleder fra Sorø Kommune.

Opus-bøvl i anden kommune

Sorø Kommune er i øvrigt ikke landets eneste kommune, der har kæmpet med problemer i forbindelse med KMD Opus.

Du kan læse om problemerne i Solrød Kommune, der fik kompensation af KMD, her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere