Artikel top billede

Hård kritik: Kombit stiller umulige kontrakt-krav

I et nyligt udbud prækvalificerede Kombit fem leverandører, men modtog kun ét reelt tilbud. "Kombits kontraktuelle krav er ekstreme og umulige at opfylde," lyder anklagen.

Læs også: Rap over fingrene til KMD og Fujitsu i millionudbud

På grund af krav, som er "umulige at opfylde"
fravalgte fire af fem prækvalificerede leverandører at byde på en ESDH-rammeaftale for nylig.

De fem var CSC, ScanJour, Netcompany, Traen og Fujitsu, og kravene blev stillet af kommunernes it-fællesskab Kombit.

Traen var den eneste

På vegne af Norddjurs, Syddjurs, Haderslev, Vordingborg, Tårnby og Kerteminde kommuner har Kombit indgået en rammeaftale med Traen, som var den eneste, der leverede et såkaldt konditionsmæssigt tilbud på aftalen. Rammeaftalen omfatter anskaffelse, implementering og vedligehold af nye ESDH-løsninger. 
 
Ifølge Fujitsu, som var prækvalificeret, men valgte ikke at byde på ordren, var Kombits kontraktuelle krav både "ekstreme" og "umulige at opfylde".

"Vi ville ikke byde, fordi summen af en række forhold gjorde, at vi vurderede, at det her var urimelige kontraktvilkår, som vi ikke ville være med til. Med de kvalitetsnormer, vi stiller for vores virksomhed, kunne vi ikke skrive under på den kontrakt," forklarer Christian Torp, markedschef, Fujitsu,

Det kan ikke lade sig gøre

Faktisk mener Christian Torp heller ikke, at det ville kunne lade sig gøre at levere ifølge kontrakten, fordi Kombit har bods-krav i kontrakten, som det ifølge Fujitsu er umuligt at leve op til.

Et af stridspunkterne er en SLA (Service Level Agreement), der handler om, hvordan leverandøren forpligter sig. Ifølge Christian Torp er det normal kutyme ifølge statens kontrakt K01, at leverandøren påbegynder en eventuel fejlretning inden for måske to timer, og at man så bliver ved til fejlen er rettet.

"Kombits krav var en reparationsgaranti inden for fire timer, hvilket får os til at tænke, om Kombit overhovedet kender de processer, der foregår i en softwarevirksomhed," siger Christian Torp.

Han forklarer, at en reparationsgaranti med en kort tidsfrist er et umuligt projekt af flere årsager.

For det første fordi teknikerne ikke fejlretter i kunden system.

Først findes fejlen, og så kodes en rettelse, som så skal ind i Fujitsus eget udviklingsmiljø.

Har fejlen haft konsekvenser

Derfra flyttes fejlrettelsen ind i et driftslignende miljø med en kundelignende opsætning, og endelig skal der gennemføres en kvalitetssikring og en vurdering af, om fejlrettelsen har haft øvrige konsekvenser.

Hvis det er tilfældet, venter der yderligere arbejde.

"Der var flere ting, men kravet om reparationsgaranti på fire timer skreg til himlen. En kvalitetsbevidst leverandør må nødvendigvis sige "det er umuligt at efterleve". Faktisk objektivt umuligt og det samtlige leverandører vide. Der er procedurer, som skal følges, og det tager tid, ellers ender du med at få dårlig kvalitet i det færdige projekt," slår Christian Torp fast.

Umuligt at lave fornuftig business case

Heller ikke ScanJour var spor begejstret for Kombits udbudsbetingelser.

"Selv med de mest optimistiske øjne kunne vi ikke komme i havn med en fornuftig business case på det udbud, så vi valgte ikke at give tilbud," siger Jesper Britze, 'operations and marketing executive' hos ScanJour, som var én af de fem prækvalificerede.

Jesper Britze finder, at der udbudsteknisk er noget fundamentalt galt, når udbudsbetingelserne er designet, så kun én leverandør reelt kan byde.

"Der er mange forhold, vi ser på hver gang om det kan betale sig at byde. Det undrer mig, at man (Kombit, red.) kan slippe af sted med at lave sådan et udbud," siger Jesper Britze. 

ScanJours Jesper Britze synes, at ESDH-udbuddet var en irriterende og ærgerlig oplevelse og tror ikke, det er sandsynligt, at Kombit får det, de vil have med en sådan udbudsforretning.

"Idéen med et udbud er jo ellers netop at skærpe konkurrencen, men når kun én kan levere, så er det så som så med konkurrencen," siger Jesper Britze.

Det er tankevækkende

Både Fujitsu og ScanJour mener, at det er tankevækkende, at ESDH-udbuddet ender med ét konditionsmæssigt tilbud.

De mener, at det siger lidt om kvaliteten af udbuddet, at kun én eller to af de prækvalificerede vælger at byde. Alle fem har kigget på casen og lavet et stykke arbejde for at få lov at byde.

"I Fujitsu har vi også nærstuderet udbudsmaterialet og kontrakten og vores konklusion er også; 'nej, det ønsker vi ikke'," siger Christian Torp.

Kombit er blevet rådgivet omkring sine udbudsbetingelser af Rambøll Management.

Vi har bedt såvel Kombit som Birger Kidmose, som er ansvarlig for ESDH-rådgivningen i Rambøll Management om at forklare, hvorfor Kombits udbudsbetingelser endte med at se ud, som de gjorde.

Deres forklaring kan læses i en opfølgende artikel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

29. maj 2024 | Læs mere


Forbered dig effektivt på cyber katastrofen

Da det ikke længere er et spørgsmål om, om man bliver ramt men et spørgsmål om hvornår, er det essentielt at analysere angrebsflader og designe en effektiv sikkerhedsinfrastruktur, som afvejer sikring af centrale data og systemer mod hensynet til brugervenlighed og medarbejdernes produktivitet.

30. maj 2024 | Læs mere