Derfor skal du vælge email til al kommunikation

Det kan være svært at vælge, om man skal anvende e-mail, instant messaging eller SMS. Se her, hvad der taler for, at du vælger e-mail.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Læs også:

Derfor er instant messaging god kommunikation.

Derfor bør du kommunikere med SMS.

Computerworld News Service: Kommunikation er livsnerven for produktivitet i erhvervslivet.

Enhver virksomhed har brug for at kommunikere med sine kunder, cheferne har brug for at kommunikere med deres ansatte og medarbejdere har brug for at kommunikere med hinanden.

Effektiv kommunikation er et afgørende led i at få tingene gjort.

Der findes et hav af teknologiske muligheder, der understøtter kommunikation.

Man kan for eksempel sende e-mail, bruge instant messaging eller sende sms.

De har hver deres fordele og ulemper og du vil kommunikere mere effektivt, hvis du kender disse fordele og ulemper og vælger den kommunikationsmetode, der er bedst egnet til din situation.

Her er nogle af de faktorer, der er værd at overveje:

E-mail

Gode, gamle e-mail.

Det er efterhånden blevet den eneste måde, skriftlig kommunikation foregår på - især i erhvervslivet.

Det er dog ikke altid den mest effektive kommunikationsmetode.

Flere virksomheder såsom it-firmaet Atos er faktisk i gang med at droppe brugen af e-mail helt fra den interne kommunikation, fordi det ifølge firmaet spilder mere tid, end det er værd.

Fordele:
- Det er universelt. Alle har en e-mailadresse og man kan sende en besked fra enhver e-mailleverandør til enhver anden.

- Man kan uden vanskeligheder sende den samme besked til en stor gruppe modtagere. Frem for at sende en lang række individuelle sms'er eller føre en stribe skriftlige samtaler via instant messaging, så kan man med e-mail kommunikere med et helt team eller en lang liste af personer på en gang.

- Kommunikationen bliver gemt. E-mail kan blive arkiveret centralt og det er muligt at gemme gamle svar og videresendelser på en brugbar måde.

Ulemper:
- Det er langsomt. Det er selvfølgelig relativt, hvad begrebet langsom dækker over, da e-mail kan leveres til den anden side af kloden på få minutter hvis ikke sekunder.

Men sagen er, at det er usikkert, præcist hvornår en e-mail bliver modtaget, hvilket afhænger af blandt andet mail-server og e-mailklient.

- Det er fuld af spam. Selvom indsatser såsom Microsofts kampagne om at lukke ned for botnet har reduceret syndfloden af spam, så påpeges det i en nylig Symantec Intelligence Report (pdf), at spam stadig står for næsten tre fjerdedele af alle sendte e-mail.

- Det er den primære måde, malware spredes. Hvad enten det drejer sig om et link til et skadeligt website eller en inficeret vedhæftet fil, så er e-mail den foretrukne metode til spredning af malware.

Konklusion

E-mail er stadig den mest udbredte og almindeligt accepterede kommunikationsform.

E-mail er effektiv til kommunikation og deling af filer med større grupper og giver et værdifuldt skriftligt arkiv over kommunikationen.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

Læs også:

Derfor er instant messaging god kommunikation.

Derfor bør du kommunikere med SMS.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S