Afbrændt netkort var årsag til Jaynet-problemerne

Et afbrændt linjekort på 10 gigabit var årsag til en problemfyldt torsdag for både Jaynet og firmaets kunder.

Annonce:
Annonce:
Det var et defekt linjekort på 10 gigabit i en router på core-netværket, som torsdag var skyld i omfattende problemer for Jaynets privatkunder og mellem 50 og 75 private og offentlige hostingkunder.

Det fortæller André Dommer, der er administrerende direktør hos Jaynet.

Problemet opstod først på eftermiddagen på den anden af firmaets seks core-routere, der i Glostrup distribuerer trafikken fra blandt andet trafik til og fra firmaets hostingcenter ud i verden via en række leverandører.

Men inden Jaynet fik lokaliseret problemet til dette, fejlsøgte teknikere på core-router nummer et, hvor symptomerne opstod, fordi den fejlramte router nummer to automatisk videredistribuerede trafikken til nummer et som en slags nødprocedure.

Fejlsøger forkert sted
"Vi kunne se, at kunder, der lå på nummer et, havde problemer. Så derfor fejlsøgte vores teknikere på den router, som gav problemet. Men det viste sig så i sidste ende at være et ti-gigabit linjekort på core-router nummer to, der var brændt ned," siger André Dommer.

Core-router nummer to ved selv, at der der noget galt og sendte trafikken via core-router nummer tre ud i verden. Samtidig sendte nummer et til nummer to, som jo havde en fejl og derfor bare sendte trafikken tilbage.

"Det betød, at kunder, der 'sad' på etteren, havde problemer. Men det var kun den trafik, som gik ud via TDC-transit," siger han.

Det skyldes, at core-router nummer to med det defekte kort har hovedpulsåre direkte til Albertslundcentralen, hvor Jaynet kobler op imod TDC's transit.

Kunder med trafik via andre af Jaynets opkoblinger videre ud i verden var derfor ikke berørt, fordi den defekte core-router nummer to videredistribuerede trafikken til naborouterne i core-netværket.

Ulogiske fejl tager tid at finde
"Vores bud er, at mellem 50 og 75 af vore kunder har haft fejl på omkring 30 procent af trafikken. Afhængigt af, hvilken type trafik der har været tale om," siger André Dommer.

Han understreger, at alle hostingskunders services har været fuldstændig upårvirket af fejlen. Med andre ord kørte alt perfekt. Der var bare ikke kontakt til omverdenen med trafik via TDC-forbindelsen.

"Alle virtuelle servere, firewalls og back-up har været uberørt," siger han.

Han fortæller, at det desværre kan tage tid at finde denne type af fejl, hvor logikken ikke er helt klar fra begyndelsen.

"Det er jo sommerferietid, men vi havde heldigvis en af vores seniorteknikere stand-by, som var så venlig at komme ind," siger André Dommer.

André Dommer fortæller, at det samtidig er svært at gardere sig mod fejl som den der indtraf hos Jaynet torsdag.

"Det er ikke sådan, at vi kan sige, at det ikke vil ske igen. Men nu er vi den erfaring rigere, og så er vi klar over, at vi har sat systemerne rigtigt op. Og det er jo heldigvis det vigtigste," siger han.

Til gengæld lover han at sende en hændelsesrapport ud til kunderne inden 24 timer efter at fejlen blev rettet.

Ramte også privatkunder
Den defekte core-router stod også for distributionen af DNS-service til privatkundernes forbindelser.

Derfor havde kunderne i princippet internetforbindelse, der var bare ingen DNS-service til at oversætte webadresserne til ip-adresser, forklarer direktøren. Så hvis kunderne ellers kunne huske eksempelvis Computerworlds ip-adresse i hovedet, ville siden faktisk komme frem i browseren.

"Hvis du har skrevet ip-nummeret direkte ind, så har du været flyvende," siger han.

Computerworld har tidligere på dagen beskrevet, at Jaynet ikke torsdag oplyste privatkunderne om udviklingen af fejlløsningen efter klokken 14, hvor sidste melding var, at firmaet stadig arbejde på en løsning.

Men privatkundernes problem med internet- og telefonforbindelser var overstået omkring klokken 20.00, da Jaynet fik flyttet DNS-servicen, fortæller direktøren.

Ifølge André Dommer var erhvervskundernes problemer løst klokken 23.10 torsdag aften, hvilket Jaynet også meldte ud på firmaets informationsside om driftsstatus til erhvervskunderne.


Annonceindlæg fra HP

Udskriv dine mesterskud på farten

Med nyeste printteknologi fra HP kan du nemt og enkelt printe dine billeder, mails og dokumenter i høj kvalitet direkte fra telefon eller tablet. Uanset om du sidder ved siden af printeren eller ej.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB

Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dustin A/S
Leverandør af it-udstyr til små og mellemstore virksomheder samt offentlige institutioner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Enterprise Content Management - få styr på data-junglen i din virksomhed

De fleste virksomheder genererer i stigende omfang store mængder data fra et stadig voksende antal kilder. Kom til dette How To og hør om gevinsterne ved at få styr på virksomhedens dataflow med de bedste enterprise content management-systemer. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Skab succes med server, storage og virtualisering

Virksomhedernes forretningssystemer leverer data som aldrig før, og mængderne vokser i omfang. Det stiller krav til driftslaget om at kunne levere mere for samme budget, noget, det ikke er så nemt at opfylde med skyhøje priser på diske. Private og offentlige skyer giver nye muligheder og nye udfordringer. Og er der måske penge at spare ved at skifte virtualiseringsplatform? Hør om udfordringer og løsninger på Computerworlds How-To. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Beyond Data

Der ligger en enorm værdi i big data for din virksomhed, hvor de mange rådata, der ofte flyder ustrukturerede rundt, kan fortælle dig, hvordan du kan forbedre forretningen, processerne, salget og meget andet. Ved at strukturere de mange data kan du øge virksomhedens indtjeningen og reducere omkostningerne. Læs mere

Radisson Blu Scandinavia - 2300 København







Computerworld
KMD klar til at masse-ansætte: Mangler lige nu 150 nye it-folk
KMD står lige nu og mangler 150 nye medarbejdere til helt konkrete opgaver og projekter. Men it-giganten har svært ved at skaffe dem.
CIO
"Jeg har været et dyrt bekendtskab for KMD, men jeg tænker også, at KMD har fået en del ud af det"
Interview: Rasmus Theede står i spidsen for Danmarks eneste sikkerhedscenter - et center som har kostet KMD et to-cifret million-beløb. Computerworld har besøgt centeret i Ballerup til en snak om erfaring, sandboxing og hvorfor kampen mod sikkerhed hele tiden vokser.
Channelworld
Millionerne ruller ind hos nystartet dansk it-firma
Salg af standard-hardware er en guldgrube for it-forhandleren eGiss, som på mindre end to år har skabt en omsætning på mere end 200 millioner kroner.
White paper
Videokonferencer giver færre rejseudgifter
Sådan reducerer du dine rejseudgifter væsentligt. Bliv inspireret af denne kundecase.