Her får du det hurtigste internet

Bredbåndsmålingen 2012: Se hvor teleselskaberne lover mere, end de kan holde.

Får du mindre båndbredde end din nabo - eller leverer din internetleverandør faktisk endnu højere hastigheder end på den anden side af hækken?

Det kan du få en fornemmelse af, efter at over 3000 ComON-læsere har målt og indberettet deres internethastighed til vores Bredbåndsmåling 2012.

Vi spurgte i sidste måned om jeres hjælp til at finde forskellen mellem det, som danske internetudbydere skriver på prisskiltene, og den hastighed som rent faktisk kommer ud af væggen. De indsamlede data kan ses i kortet HER.

Vi har brugt 15 procent som en acceptabel afvigelse mellem det solgte og leverede. Denne procentsats har flere selskaber tidligere selv brugt. Selskaberne holder sig i stor stil inden for denne margen, men der er også store afvigelser, som teleoperatørerne ifølge læseropmålingerne bestemt ikke kan være stolte af.

Så stor er forskellen
Teknologisk set har fiber-selskaber nemmere ved at få de markedsførte hastigheder ud til forbrugerne uden manko.
Oftest leverer el-selskaberne endnu mere end de solgte hastigheder, fordi der ikke eksisterer de samme tekniske flaskehalse som på de ældre, men mere udbredte, teknologier som coax og kobber.

Hvis vi fjerner fiber selskaberne fra regnestykket, er den gennemsnitlige afvigelse mellem solgt og leveret internethastighed 17 procent - altså mere end det, som flere teleselskaber selv har angivet som forventet fravigelse i deres markedsføring.

De største afvigelser lader til at være i Sydsjælland, Fyn og i byerne i hovedstadsområdets randområder.

Men man behøver faktisk ikke at sammenligne på tværs af landsdele for at finde markante forskelle. Også i samme postnummer og på samme gade kan man finde forskelle. Prøv selv at zoome ind på dit eget nabolag.
Forbrugerombudsmanden er først nu ved at sætte grænser for, hvad der betragtes som en acceptabel afvigelse af solgt og leveret internethastighed.

Tele- og elbranchen er for nylig blevet enige om Forbrugerombudsmanden om at nævne minimumshastigheder i deres markedsføring. Den regel træder dog først i kraft til marts 2013.

Aftalen betyder blandt mange ting også, at selskaberne ikke må inddrage den såkaldte "overhead" i den markedsførte hastighed. Overhead er betegnelsen for den del af internettrafikken, som brugeren ikke får gavn af men som bruges til logistik. Den anslås i dag til at være mellem 10-15 procent af hastigheden på ADSL-forbindelser.

LÆS OGSÅ:

Her er teleselskabet der leverer langsommere hastigheder end lovet

Hvor hurtigt er nettet i dit område? Se kortet med Comons læseres hastighed her

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere





Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Sådan overvinder man de 5 største udfordringer ved application recovery.
Få svar på hvordan man løser de 5 største udfordringer ved application recovery