Artikel top billede

Nvidia: Sådan har vi udviklet vores håndholdte spil-computer

Få uger inden præsentationen af spilcomputeren Project Shield havde Nvidia stadig kun en prototype fyldt med fejl. Men det nye produkt blev færdig imod alle odds.

En af de store overraskelser på Consumer Electronics Show i Las Vegas tidligere i denne måned var den håndholdte spilkonsol Project Shield fra Nvidia. Den ligner en konkurrent til Nintendos 3DS og PS Vita fra Sony. Nu fortæller Nvidia om arbejdet med at bygge den nye konsol i et langt indlæg på sin blog.

Shield indeholder den nye Tegra 4 chip, som Nvidia selv betegner som  "verdens hurtigste mobile processor". Den indeholder fire A15 cpu-kerner (ARM), 72 grafik-kerner og et integreret 4G LTE-modem. I forhold til Tegra 3 er antallet af grafik-kerner seksdoblet.

Den nye spilcomputer har et fem-tommers multitouch-display med 720p og de typiske knapper og kontrolpinde, som man kender fra spilcontrollere. På bagsiden er der en mikro-USB-port og HDMI.

Den kører med Android (Jelly Bean), og batteriet skulle holde i mellem 5 og 10 timer (eller det dobbelte, hvis man kun spiller video).

I sit blogindlæg beskriver Nvidia, hvordan den første prototype blev skruet sammen på rekordtid. Det var ikke meget mere end "en spilcontroller der var sat fast på en smartphone med træ".

I december sidste år havde man stadig ikke et fungerende produkt - men præsentationen skulle ske på CES i begyndelsen af januar. En af de vigtigste udviklere sagde sit job op, og Nvidia måtte flyve folk ind fra Kina for at få projektet færdigt. En ny leder for projektet blev fundet i Oregon, og han har boet på hotel i Silicon Valley lige siden.

Shield indeholder komponenter, der er fremstillet i Kina, Taiwan og Østrig, og de blev sendt med pakkekurer for at nå frem til tiden.

Den 18. december kunne Nvidia-chef Jen-Hsun endelig tage de første to fungerende prototyper i øjesyn.

"Der var fejl. Nogle af dem var smertefulde. Andre var sjove. Når Jen-Hsun skiftede til en ny app - foran et helt rum fuld af udviklere - kom der et højt "swish" ud af enhedens højtalere. Det blev hurtigt døbt "Kung Fu" skiftet," hedder det i bloggen.

Der var kun 19 dage tilbage til at få rettet fejlene og bygget et færdigt produkt, der kunne præsenteres på CES. Nvidia-udviklerne overtog en del af en lokal fabrik i Silicon Valley, og det lykkes at få Shield færdig hen over julen.

Men Nvidia har endnu ikke sat en dato på, hvornår Shield kan købes. Det nye produkt kan markere et afgørende vendepunkt for Nvidia, der er mest kendt for sine grafikchips. Nu vil selskabet selv fremstille forbruger-elektronik og satse på det mobile spilmarked med sin Shield-computer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere