Artikel top billede

Her er de bedste og de værste danske internetudbydere

Én dansk virksomhed stikker af fra konkurrenterne, når det drejer sig om kundetilfredshed. Læs her, hvad kunderne mener om deres internetudbydere.

Læs også:

Danskerne: Her er den bedste mobilbank

Er du kunde? Her er Danmarks ringeste mobilselskab

Fiberbranchens produkt- og markedsføringsselskab, Waoo, løber med alle roserne i kundetilfredsundersøgelsen BrancheIndex Internet 2013.

I alle undersøgelsens punkter slår Waoo telebranchens helt tunge drenge, når det drejer sig om kundernes vurdering af virksomhedernes hastighed, stabilitet, loyalitet og vurdering af image.

"Undersøgelsen viser, at kunderne hos Waoo! vurderer selskabet til at have det bedste image [...] I bunden af listen finder man Telenor Bredbånd, som har overtaget sidstepladsen fra Telia," skriver Loyalty Group i en pressemeddelelse.

Ifølge konsulenthuset Loyalty Group, der står bag undersøgelsen, er tallene baseret på 2.800 respondenter.

På næste side kan du læse mere om metoden, der er brugt i undersøgelsen.

Her er kunderne tilfredse med bredbåndshastigheden

Målt på tilfredsheden med hastigheden på kundernes internetforbindelse stikker Waoo af fra konkurrenterne.

Hvorimod bundholdene i undersøgelsen er tre af telebranchens allerstørste, henholdsvis Telenor, TDC og Telia.


Spørgsmålet til respondenterne lød: Jeg er tilfreds med hastigheden på min internetforbindelse.

Tabellen er illustreret ud fra indeks 0-100, omregnet fra en 1-7 svarskala. Hvor 1 er meget uenig og 7 er meget enig)

Ifølge Loyalty Group scorer Waoo højt på grund af virksomhedens teknologi.

"Når det gælder hastighed, så har Waoo! en naturlig fordel i forhold til de fleste andre internetudbydere, da de leverer internet via fibernet," skriver Mikkel Korntved, der er seniorrådgiver for Loyalty Group.

Telebranchens loyalitet er i bund

Undersøgelsen viser ydermere, at kunderne har lav loyalitet overfor telebranchen.


Mikkel Korntved fremhæver, at det kræver god service, og at reel markedsføring er udslagsgivende, når det drejer sig om at score højt på kundeloyalitet.

"Det er lige så vigtigt at yde en god service, og at kunderne oplever, at deres internetudbyder holder, hvad de lover." skriver Mikkel Korntved.

Telebranchens 'op til' markedsføring fremhæves særligt som et parameter.

"De andre udbydere på markedet markedsfører sig med en "op til" hastighed. Når kunderne så ikke oplever en hastighed i nærheden af den reklamerede "op til" hastighed, så skabes der et negativt mismatch mellem kundernes forventninger og det internetudbyderne lover."

Sådan er undersøgelsen foretaget

Kundetilfredshedsundersøgelsen er foretaget i december 2012 via et webbaseret spørgeskema.

"2.800 privatkunder har deltaget i BrancheIndex Internet 2013 og vurderet deres internetudbyder på centrale områder som service, produkter og markedsføring," skriver Loyalty Group omkring sin undersøgelse.

Ifølge Loyalty Group har 2.613 af respondenterne svaret, at de benytter sig af ADSL, kabelnet eller fiber, og 187 har svaret, at de benytter mobilt bredbånd.

Hvem har I sendt undersøgelsen til?

"Undersøgelsen er baseret på panel med 140.000 nordiske personer, herunder 80.000 danskere." svarer Lars Jepsen, der er researchchef ved Loyalty Group.

Hvordan har man kunne tilslutte sig panelet?

"Det har man kunne tilslutte sig gennem en række rekrutteringer, som vi har gennemført over de sidste 10 år." siger Lars Jepsen.

Hvem betaler for undersøgelsen?

"Det gør vi selv. Undersøgelsen er lavet på eget initiativ for at skabe et grundlag for vores rådgivningsarbejde," udtaler han til Computerworld. 

Læs også:

Danskerne: Her er den bedste mobilbank

Er du kunde? Her er Danmarks ringeste mobilselskab




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere