Det er bare så gammeldags at sms'e - her er afløseren

Et relativt nyt fænomen har møvet sig ind på smartphonen og presser sms'en ud på et sidespor. Læs her, hvor meget teleindustrien kan tabe på den nye fidus.

Artikel top billede

Der er sket et særdeles stort indhug i antallet af sendte sms-beskeder på danske mobiltelefoner.

Således blev der på toppen i 2010 sendt godt 13 milliarder beskeder via den velkendte short message service, mens det tal i 2012 var nede på godt 11 milliarder årlige sms'er.

Det svarer til en nedgang på knap 15 procent på blot to år, og intet tyder på, at antallet af sms'er vil stige i de kommende år.

For nye tal fra USA viser, at sms'erne helt er blevet overhalet af beskeder på chat-apps som eksempelvis WhatsApp, Apples iMessage og Facebooks Chat Heads, der mod slutningen af 2012 tilsammen sendte flere beskeder end sms-maskineriet.

Det skriver Financial Times, efter avisen har hyret teleanalytikervirksomheden Informa til at undersøge, hvordan sms- og chat-app-markedet har udviklet sig.

Læs også: Sms'en i frit fald: Danskerne gider den ikke mere

Kedeligt nyt for teleindustri

Teleanalytikerne fra Informa peger på, at antallet af app-beskederne i år vil blive fordoblet til 41 milliarder chat-beskeder om dagen på globalt plan.

Det svarer til dobbelt up på det nuværende antal dagligt afsendte sms-beskeder.

Den udvikling er kedeligt nyt for den globale teleindustri, som ifølge Informa årligt skovler omkring 685 milliarder kroner ind på sms'erne.

Her nævnes Spanien som et eksempel, hvor den årlige sms-omsætning er faldet fra 8,2 milliarder kroner i 2007 til 5,7 milliarder kroner i 2011.

Her er der gevinst i data-eksplosionerne

Dataeksplosion giver nye abonnementer

Flere teleselskaber har øjnet udviklingen og har lanceret deres egne chatservices, så de kan holde på kunderne, når skiftet fra sms til chat-apps for alvor sker i de kommende år.

Det gælder eksempelvis Deutsche Telekom og Orange, der i vinters lancerede sin Libon-service. Det kan du læse mere om her.

Herhjemme har direktør for Teleindustrien, Jakob Willer, tidligere sagt til Computerworld, at telebranchen holder skarpt øje med udviklingen.

"Datatjenesterne er en udfordring for de nuværende forretningsmodeller, og det er selvfølgelig ikke en udvikling, der skal modarbejdes, men det er klart en udfordring, at tingene kan koges ned til rene datatjenester," sagde Jakob Willer til Computerworld tilbage i november.

Siden den udtalelse har flere af de store danske teleselskaber lanceret abonnementstyper baseret på datatrafik, som fra første halvår til andet halvår af 2012 er vokset fra 3.500 terabyte til 9.600 terabyte.

Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger |

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27 maj 2027 | Gratis deltagelse

KMD A/S

Senior Mainframe Developer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

IT-specialister til WAN, Routing og Switching

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

Boris Sudar

Renewtech ApS

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

Jonas Kyhnau

Pentos