Artikel top billede

Undgå ekstraudgifter når it-systemet skiftes

Mange virksomheder rammes af uforudsete omkostninger, når it-systemet udskiftes. Se her, hvad du skal være opmærksom på.

Nye funktioner, brugervenlighed og kalkuleret fremtidssikring er de fleste nok enige om, er væsentlige elementer i et nyt it-baseret forretningssystem.

Men hvis funktionerne i systemet ikke passer præcist til virksomheden, kan det være nok så fleksibelt.

I det tilfælde skal ledelsen nemlig møblere om i organisationen så den passer til it-systemet, hvilket giver den stik modsatte effekt, som altså er dyr og ligger ud over budgettet.

Selv om det måske burde være børnelærdom, at man skal erhverve det korrekte it-system, så siger cirka 15 procent af de adspurgte i en ny undersøgelse fra analysehuset IDC, der har stillet spørgsmål til 167 it-topfolk i USA og Europa, at de har stødt panden mod netop dette problem.

De får købt forkert ind.

Man må ikke se sig blind på fleksibilitet

Får man ikke et system, som passer til behovet, kan der nemlig komme en stribe ekstraudgifter eksempelvis i form af tabt produktivitet eller behov for ændringer i virksomhedens organisation.

Jo flere uønskede justeringer, jo højere bliver de uforudsete omkostninger.

"Det nytter ikke noget, at man køber et it-system, der er uhyre fleksibelt, hvis det ikke passer til ens forretning." siger Anders Elbak, fra IDC i Danmark.

"En naturlig konsekvens af fleksibilitet er, at der skal uddannes og ændres i en organisation, men det må ikke tage overhånd."

Massivt behov

Der er dog behov for ny it mange steder, men hver syvende glemmer i følge IDC, at se sig ordentligt for når varen kommes i kurven.

"Vi har tidligere foretaget en undersøgelse, der viste, at cirka to ud af tre virksomheder havde et it-system, der ikke kunne opfylde kravene fra forretningen. Så det er et aktuelt emne mange steder," fortæller Anders Elbak, og fortsætter:

"Men hvis man anskaffer sig et nyt forretningssystem, så skal fleksibiliteten altså være den rigtige, der passer til organisationen," siger han.

Han peger også på, at hvis der opstår brugermodstand i virksomheden mod et it-system, der ikke passer ordentligt, så kan det blive endnu sværere og mere omkostningstungt at få på plads.

Nyt og korrekt

Så selv om man har en funklende ny forretningsløsning med masser af funktioner, er det langt fra sikkert, at man spare penge, siger IDC-undersøgelsen.

"Trods den kendsgerning, at mange af de nye ERP-løsninger ofte markedsføres som både fleksibelt og brugervenlige, viser data fra undersøgelsen, at hvis funktionerne ikke passer til virksomheden, kommer den til at betale en uventet høj pris i både kroner og øre, produktivitet og tid," siger Michael Fauscette, der står bag undersøgelsen fra IDC, til Computerworlds norske søsterside.

Han peger på, at omkostningerne ved en forretningsløsning ikke alene må beregnes ud fra implementering og licens-priser.

"Som virksomhed skal man være meget grundig, når man skal finde den løsning, der lige præcis passer til behovene," siger han.

Eller kan det blive dyrt at skifte til nyt.

Læs også:
Cloud-løsningerne løber fra de klassiske CRM-systemer

Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne

CIO for gigantiske Ecco: Derfor skifter vi til Salesforce

Microsoft-boss: Sådan rykker vi CRM og ERP i skyen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere