Firmaer vælter ind: Så vild er slutspurten for digital post

Slutspurten til firmaernes tilmelding til digital post er sat ind. Trods forsinkelser og ekstraomkostninger til support er staten fortrøstningsfuld på at hive de lovede besparelser i land.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

En massiv ketchup-effekt.

Sådan beskriver kontorchef Lone Berglykke fra Digitaliseringsstyrelsen de seneste uger og især dage, hvor danske virksomheder i titusindvis er valfartet ind på virk.dk for at oprette en digital postkasse og videre til Nets for at få den nødvendige medarbejdersignatur.

Den store slutspurt har blandt andet resulteret i kaotiske support-tilstande hos NemID-leverandøren Nets, som står for udstedelsen og ikke mindst supporten for medarbejdersignaturer, der er nødvendige for at bruge den digitale postkasse.

"Normalt har Nets support til hver syvende virksomhed, men her i slutfasen har det været hver tredje virksomhed, der har haft brug for support," fortæller Lone Berglykke til Computerworld om en af årsagerne til, at der er trukket store lodder på supporten hos Nets.

Håber på 400.000 på NemID

Det hele så da også ganske håbløst ud for relativt kort tid siden, hvor selv offentlige myndigheder var i tvivl om, hvad digital post var for en størrelse. 

I skrivende stund har godt 357.000 virksomheder indgået en aftale med Nets.

Lone Berglykke krydser fingrene for, at det tal runder 400.000 virksomheder omkring fredag den 1. november, som er deadline for virksomhedernes tilmelding til digital post.

Det vil sige, at der i så fald 'kun' mangler godt 50.000 selskaber, da det kun er omkring 450.000 ud af i alt godt 650.000 CVR-registrerede virksomheder, der anses for aktive hertillands.

Både Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen har undervejs i den hektiske slutspurt måttet skyde flere millioner i henholdsvis NemID-support og markedsføring af digital post.

"Vi kan endnu ikke helt forudsige, hvor mange ekstra millioner kroner vi kommer til at betale for supporten hos Nets, for behovet er dukket meget akut op, og det kan også forsvinde lige så hurtigt igen," forklarer Lone Berglykke. 

Business case holder

Hun fortæller, at Digitaliseringsstyrelsen betaler 75 kroner ved en virksomheds supporthenvendelse til Nets angående digital post, mens virksomheden ved andre henvendelser skal betale 250 kroner af egen lomme.

Derfor bliver det (nok) nemmere med borgernes digital post

Trods efterslæbet på minimum 50.000 virksomheder, der til digital post-deadline på fredag sandsynligvis stadig mangler den digitale postkasse, og ekstraomkostninger til support og markedsføring, fastholder Lone Berglykke, at business casen på 400 millioner sparede porto-kroner stadig holder.

"Vores business case er bygget op omkring fuld indfasning i 2015, og vi har dermed ikke regnet med fuld indfasning fra 1. november 2013. Faktisk er det ren utopi at regne med 100 procent tilslutning fra første dag," understreger Lone Berglykke.

Bliver nemmere for borgere

Om de seneste ugers travlhed gentager sig om et års tid, når omkring fire millioner danskere skal have oprettet den digitale tvangspostkasse, vil Lone Berglykke ikke spå om.

Men der er meget, der tyder på, at det bliver noget mere simpelt, da borgerne kan benytte den NemID, som de i forvejen bruger til at besøge netbanken og offentlige hjemmesider som skat.dk.

Lone Berglykke forklarer desuden, at hele terminologien i medarbejdersignaturen er markant anderledes og en tak mere indforstået end borgernes NemID.

Det skyldes, at der i virksomhederne bliver introduceret begreber som administrator-nøgler og muligheder for udstedelse af flere medarbejdercertifikater via LRA Administration

"Derfor vil borgerne nok opleve NemID som noget mere simpelt, end det er i virksomhedernes opfattelse," lyder det fra Lone Berglykke.

I dag ligger landsgennemsnittet for borgernes tilslutning til digital post på lige under 30 procent, og her er målet en opbakning på 80 procent om et års tid.

Når både digital post til virksomheder og borgere er fuldt indfaset i 2016, anslås besparelserne i portoudgifter at ligge på i alt 1,1 milliarder kroner. 

Læs også: 
Digital post-pres: Send de vigtigste breve på papi

Derfor er det livsvigtigt at melde firmaet til Digital post

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S