Oversvømmes af henvendelser: Kaos hos Digital Post

Bekymrede opkald fra tusindvis af danske virksomheder om Digital Post sætter support-tjenesten under voldsomt pres, selv om der allerede er blevet ansat 20 eksterne supportere til at besvare opkaldene.

Artikel top billede

De danske virksomheder har så store problemer med at oprette den nye Digital Postkasse, at 90.000 oprettelser har ført til ikke mindre end 33.000 opkald til den hotline, der er tilknyttet postkassen, skriver nyheds-mediet Version2.

Det er langt over den oprindelige forventning, der lød på omkring 40.000 support-henvendelser. Det kan du læse mere om her.

Ifølge Version2 modtog hotlinen, som Erhvervsstyrelsen og Nets står bag, alene 21. oktober hele 3.224 opkald.

Problemerne, som virksomhederne skulle have løst, handlede primært om oprettelse af en postkasse, digital virksomhedssignatur og tildeling af rettigheder.

Deadline nærmer sig

Der er en uge, til fristen for oprettelse af en Digital Postkasse udløber.

Det sker nemlig 1. november, hvor det er kravet, at omkring 450.000 danske virksomheder skal have oprettet den lovpligtige postkasse.

For blot en uge siden havde blot 110.000 virksomheder fået aktiveret den digitale signatur, der er nøglen til at få adgang til den nye postkasse, som det offentlige vil anvende til at sende al relevant information til de danske virksomheder.

Det kan du læse mere om her.

Oprettelserne har imidlertid været plaget af en række besværligheder for de danske virksomheder, der har haft svært ved at finde rundt i den nye tjeneste.

Ifølge Version2 har der været så mange problemer, at Erhvervsstyrelsen har været nødt til at ansætte 20 eksterne supportere til at besvare den massive strøm af telefonopkald fra danske virksomheder med behov for hjælp.

Den samlede supportregning vil alt i alt lande på omkring syv millioner kroner.

Pressechef Søren Winge fra Nets meddeler til Version2, at Nets imidlertid stadig har svært ved at stå imod presset. Derfor vil mange fortsat opleve, at de ikke kan komme igennem, når de henvender sig.

Ifølge en tidligere aftale mellem Digitaliseringsstyrelsen og Nets DanID betaler Digitaliseringsstyrelsen Nets 75 kroner per henvendelse. Det kan du læse mere om her.

Har du selv prøvet at komme igennem til hotlinen for at få hjælp? Skriv om dine oplevelser herunder.

Læs også:

Det koster det at få hjælp til din digitale postkasse

Derfor skal der oprettes 21.000 digitale postkasser - om dagen

Læs din digital post - og undgå at få klippet pladerne på bilen

Vupti: Helt simpelt it-trick kan redde digital post fra kaos

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S