"Hobbitten 2" hamrer Nordisk Films it-system i sort

En menneskelig fejl, ivrige biografgængere og en mega-populær film var i går en farlig cocktail for Nordisk Film, som havde timelange køer foran sit bookingsystem. Læs her, hvad der gik galt.

Efter at Nordisk Film i går klokken 10 åbnede for forsalget til "Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark", også kendt som "Hobbitten 2", blev Nordisk Films bookingsystem for alvor presset.

En menneskelig fejl var medvirkende til en kædereaktion af hændelser, så bookingssystemet først gik i sort, og folk senere måtte vente i flere timer på at bestille film via Kino.dk.

"Det er selvfølgelig langt fra tilfredsstillende, og vi er nu i dialog med vores leverandør om, hvordan vi kan løse problemet," fortæller den tekniske chef fra Nordisk Films biografer, Jan Petersen, til Computerworld.

En menneskelig fejl
Problemerne startede, da "Hobbitten 2" skulle i forsalg, og en menneskelig indtastningsfejl bevirkede, at de 2.000 forestillinger af filmen ikke var sendt over til Kino.dk's servere.

Den fejl blev opdaget, en god halv time efter at filmen burde havde været i forsalg og synlig for publikum på Kino.dk.

Og da først forsalgsmulighederne åbnede på Kino.dk med en god forsinkelse, væltede ivrige biografgængere ind i et omfang, der fik Nordisk Films biografbookingssystem Dolphin til at bryde sammen i en halv times tid.

"For at håndtere efterspørgslen lukker vi køen, genstarter systemerne og gør klar til at modtage folk igen," fortæller Jan Petersen om situationen i går ved middagstid.

System kun nede i kort tid
Han beretter, at set fra Nordisk Film Biografers side var systemerne helt oppe igen ved 13-tiden, hvilket reelt vil sige et ganske kort nedbrud.

På dette tidspunkt var der dog allerede skabt flere timers ventetid for de godt 30.000 folk, som selskabets køtæller har registeret i løbet af dagen.

Computerworld har eksempelvis dokumentation for, at kunder i flere tilfælde måtte vente langt over to timer for at kunne bestille en biografbillet.

Først ud på aftenen begyndte køen at klinge af, og Kino.dk fortæller, at der frem til klokken 23 var pæne køer, hvor ventetiden dog var reduceret til minutter frem for timer.

Ingen panik før Justin Bieber
I dag klokken 12 har Nordisk Films Biografer så forsalg til Justin Bieber-filmen "Never Say Never" med en ganske ungdommelig målgruppe, som biografkæden forventer også vil skabe et vist pres på bookingsystemet.

"Vi forventer dog ikke, at det bliver lige så heftigt som til "Hobbitten 2", og i dag har vi styr på, hvor mange gæster vi kan lukke ind til bookingen ad gangen. Hvis der kommer flere ind, kan vi dog godt risikere et nyt nedbrud," erkender Jan Petersen.

Han nævner samtidig, at ventetider generelt er svære at gøre op.

En fornemmelse for ventetiderne på de mest populære film kan man måske få, når publikum ved åbningen til forsalget på Francis Lawrence-filmen "The Hunger Games: Catching Fire" ved starten måtte vente i en halv times tid på at bestille billet.

At folk så i går måtte vente fire til fem gange så længe, beklager Jan Petersen.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere



Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere







CIO
Skandalerne i Skat er en urimelig sejr for de digitaliserings-modvillige
Klumme: Skandalerne i Skat er en vigtig sejr for dem, som ikke tror på digitalisering af den offentlige sektor. Og Skats problemer bliver ikke løst af organisationsændringer.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Dansk hosting-direktør: På disse tre områder banker danske hosting-firmaer Microsoft og Amazon af banen
Den danske hostingbranche er godt polstret til at modstå konkurrencen fra globale cloud-spillere som Amazon og Microsoft. Her er tre grunde til, at danske hostingudbydere ikke blæser omkuld i konkurrencen.
White paper
Innovation gennem intelligent forretningsdrift
Intelligent Business Operations gør det muligt at transformere missionskritisk indsigt til den rette handling og derved styrke forretningen.