Gigaregning fra EUApple skal betale 13 milliarder euro, næsten 97 milliarder danske kroner, i restskat til Irland

Hvordan får man it leveret på den bedste måde? spørger mange virksomhedsledere sig selv - og det gør de klogt i, mener McKinsey.

Tid til forandringer: Vi outsourcer og insourcer på livet løs

Der er godt gang i sourcing-markedet, hvor kunderne har travlt med både at outsource og insource it-opgaver. Og man bør udnytte, at man i dag har flere forskellige muligheder, lyder et råd.

En række forskellige sourcing-modeller er i spil hos danske virksomheder og organisationer, når it-opgaverne skal løses:

- Skal man fortsætte med at outsource it-opgaver, og hvor mange outsourcing-leverandører skal man i så fald have?

- Skal man gå efter en dansk partner eller måske vælge en af de internationale spillere?

- Eller måske man bare burde hive det hele hjem igen, så man får mere kontrol over it-området og opdyrker talenterne og den kritiske it-viden selv?

Der tygges godt og grundigt på sourcing-menuen i rigtig mange private og offentlige organisationer, og kunderne ender ud med vidt forskellige konklusioner på analysen af, hvordan man strategisk og økonomisk set mest fordelagtigt skal få it-ydelser leveret.

En række forskellige sourcing-strategier
SJ AB, der står for jernbanetrafikken i Sverige, har netop skabt en del opmærksomhed ved at gå fra en multisourcing-model med fire leverandører til én stor outsourcing-partner i form af Volvo IT, der nu kan tjene en milliard gode svenske kroner over de næste syv år på den aftale.

"Vi regner med at sænke vores omkostninger med en tredjedel, når vores forvaltning effektiveres," lyder begrundelsen fra SJ-CIO Björn Rosell blandt andet hos Computersweden.

Også her i Danmark træffes der vigtige sourcing-beslutninger mange steder.

Stofa og SE Telecom, der nu opererer under Stofa-brandet, besluttede for nylig at insource den tekniske support igen, efter at opgaven i en lang årrække havde været varetaget af eksterne leverandører.

"Når Stofa vælger at samle sin tekniske support inden for egen organisation, sker det med den begrundelse, at kunderne dermed kan forvente kortere svartider og bedre service, samt at deres problemer oftere kan løses via kun ét kontaktpunkt," blev det forklaret af Stofa, der nu skal have ansat op til 100 nye medarbejdere i Sønderborg og Aarhus.  

Nærmest den stik modsatte argumentation
hørte man fra TDC's side
, da selskabet i sidste måned besluttede, at 800 medarbejdere skal outsources til den internationale serviceudbyder Sitel og derfra levere kundesupport for TDC.

"Aftalen med Sitel er led i en større oprustning, som over de kommende år skal føre til markant bedre kundeservice i TDC Group," forklarede TDC om aftalen.

Leverandørerne bestemte for meget
Også i mindre it-afdelinger er de mange spørgsmål om outsourcing eller insourcing et centralt tema. For nylig fortalte it-chefen i Imerco til Computerworld, at han havde valgt at insource flere opgaver igen.

"Vi stod i den situation, at leverandørerne havde al viden om de her systemer og havde måske også lidt for meget at sige omkring, hvordan de prioriterede og løste forskellige opgaver hos os som kunde."

"Nogle gange prioriterede de måske en anden kunde, fordi de syntes, at det var vigtigere."

"Det gjorde, at det var svært som it-chef at sætte agendaen og at prioritere - også i forhold til det, som resten af ledergruppen og direktionen syntes," forklarede it-chef Anders Jelsig, der blandt andet har hevet it-hotlinen tilbage til Imercos eget hovedkontor.

Men heller ikke hos Imerco er sourcing-strategien et simpelt spørgsmål, der er besvaret på forhånd.

"Det at insource en hotline giver mening for Imerco nu, og det kan være, at det ikke gør det om fem år."

"Jeg tror dog ikke på, at vi skal til have servere stående nede i kælderen. Det skal vi stadig have ude i byen, fordi der er nogle kompetencer der, som vi nok ikke får i huset."

"Det samme med ERP-udvikling - der sker så meget i den verden, at det vil jeg ikke forsøge at have kompetencerne til her i huset," sagde Anders Jelsig til Computerworld.

Handler ikke bare om at spare penge
Rådgivingsfirmaet McKinsey skriver i en analyse af sourcing-markedets bevægelser, at mange virksomheder i dag har et bredere sæt af muligheder i forhold til sourcing, og at de derfor samler forskellige aktiviteter i bundter og herefter vælger den bedste løsning til hvert område.

"I dag fokuserer sourcing-strategier i stigende grad på værdiskabende faktorer, der rækker videre end medarbejderomkostninger, hvilket tidligere var den primære drivkraft."

Netop kravet om værdiskabelse beskrev CIO'en fra Chr. Hansen, Thomas Okke Frahm, for nylig på en Computerworld cloud-konference:

"Hos Chr. Hansen forventer jeg, at cloud-leverandørerne bidrager aktivt til at udføre og levere i forhold til it-strategien," [url=lød det blandt andet fra Thomas Okke Frahm.

Og selv om tendenserne på sourcing-markedet på mange måder peger i forskellige retninger, har de fleste virksomheder alligevel et fælles udgangspunkt, mener McKinsey.

"... mange ledere skal revurdere deres sourcing-strategi for at maksimere værdien for deres virksomheder."

"De, der forstår det, kan forme deres forretnings omkostnings-, risiko- og talent-strukturer," lyder det fra rådgivningsfirmaet.



Læs også:

800 TDC-medarbejdere får ny arbejdsgiver

Stor omrokering på bredbåndsmarkedet: Stofa vokser og får ny direktør

Imercos it-chef: Her er min vej til en bedre it-afdeling

Stil større krav til dine it-leverandører- ellers kan de ikke bruges



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere



Sådan mestrer du digital innovation

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. For hvor du for 5, 10 eller 20 år siden skulle mestre et fysisk produktionsapparat, så handler det i dag om at kunne tænke, analysere, organisere og anvende teknologi og data i nye sammenhænge. Læs mere







CIO
Skandalerne i Skat er en urimelig sejr for de digitaliserings-modvillige
Klumme: Skandalerne i Skat er en vigtig sejr for dem, som ikke tror på digitalisering af den offentlige sektor. Og Skats problemer bliver ikke løst af organisationsændringer.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.
White paper
Intelligente forretningsprocesser
Læs her om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser, deres fordele og hvordan du hæver dine egne forretningsprocessers IQ.