Hvordan får man it leveret på den bedste måde? spørger mange virksomhedsledere sig selv - og det gør de klogt i, mener McKinsey.

Tid til forandringer: Vi outsourcer og insourcer på livet løs

Der er godt gang i sourcing-markedet, hvor kunderne har travlt med både at outsource og insource it-opgaver. Og man bør udnytte, at man i dag har flere forskellige muligheder, lyder et råd.

En række forskellige sourcing-modeller er i spil hos danske virksomheder og organisationer, når it-opgaverne skal løses:

- Skal man fortsætte med at outsource it-opgaver, og hvor mange outsourcing-leverandører skal man i så fald have?

- Skal man gå efter en dansk partner eller måske vælge en af de internationale spillere?

- Eller måske man bare burde hive det hele hjem igen, så man får mere kontrol over it-området og opdyrker talenterne og den kritiske it-viden selv?

Der tygges godt og grundigt på sourcing-menuen i rigtig mange private og offentlige organisationer, og kunderne ender ud med vidt forskellige konklusioner på analysen af, hvordan man strategisk og økonomisk set mest fordelagtigt skal få it-ydelser leveret.

En række forskellige sourcing-strategier
SJ AB, der står for jernbanetrafikken i Sverige, har netop skabt en del opmærksomhed ved at gå fra en multisourcing-model med fire leverandører til én stor outsourcing-partner i form af Volvo IT, der nu kan tjene en milliard gode svenske kroner over de næste syv år på den aftale.

"Vi regner med at sænke vores omkostninger med en tredjedel, når vores forvaltning effektiveres," lyder begrundelsen fra SJ-CIO Björn Rosell blandt andet hos Computersweden.

Også her i Danmark træffes der vigtige sourcing-beslutninger mange steder.

Stofa og SE Telecom, der nu opererer under Stofa-brandet, besluttede for nylig at insource den tekniske support igen, efter at opgaven i en lang årrække havde været varetaget af eksterne leverandører.

"Når Stofa vælger at samle sin tekniske support inden for egen organisation, sker det med den begrundelse, at kunderne dermed kan forvente kortere svartider og bedre service, samt at deres problemer oftere kan løses via kun ét kontaktpunkt," blev det forklaret af Stofa, der nu skal have ansat op til 100 nye medarbejdere i Sønderborg og Aarhus.  

Nærmest den stik modsatte argumentation
hørte man fra TDC's side
, da selskabet i sidste måned besluttede, at 800 medarbejdere skal outsources til den internationale serviceudbyder Sitel og derfra levere kundesupport for TDC.

"Aftalen med Sitel er led i en større oprustning, som over de kommende år skal føre til markant bedre kundeservice i TDC Group," forklarede TDC om aftalen.

Leverandørerne bestemte for meget
Også i mindre it-afdelinger er de mange spørgsmål om outsourcing eller insourcing et centralt tema. For nylig fortalte it-chefen i Imerco til Computerworld, at han havde valgt at insource flere opgaver igen.

"Vi stod i den situation, at leverandørerne havde al viden om de her systemer og havde måske også lidt for meget at sige omkring, hvordan de prioriterede og løste forskellige opgaver hos os som kunde."

"Nogle gange prioriterede de måske en anden kunde, fordi de syntes, at det var vigtigere."

"Det gjorde, at det var svært som it-chef at sætte agendaen og at prioritere - også i forhold til det, som resten af ledergruppen og direktionen syntes," forklarede it-chef Anders Jelsig, der blandt andet har hevet it-hotlinen tilbage til Imercos eget hovedkontor.

Men heller ikke hos Imerco er sourcing-strategien et simpelt spørgsmål, der er besvaret på forhånd.

"Det at insource en hotline giver mening for Imerco nu, og det kan være, at det ikke gør det om fem år."

"Jeg tror dog ikke på, at vi skal til have servere stående nede i kælderen. Det skal vi stadig have ude i byen, fordi der er nogle kompetencer der, som vi nok ikke får i huset."

"Det samme med ERP-udvikling - der sker så meget i den verden, at det vil jeg ikke forsøge at have kompetencerne til her i huset," sagde Anders Jelsig til Computerworld.

Handler ikke bare om at spare penge
Rådgivingsfirmaet McKinsey skriver i en analyse af sourcing-markedets bevægelser, at mange virksomheder i dag har et bredere sæt af muligheder i forhold til sourcing, og at de derfor samler forskellige aktiviteter i bundter og herefter vælger den bedste løsning til hvert område.

"I dag fokuserer sourcing-strategier i stigende grad på værdiskabende faktorer, der rækker videre end medarbejderomkostninger, hvilket tidligere var den primære drivkraft."

Netop kravet om værdiskabelse beskrev CIO'en fra Chr. Hansen, Thomas Okke Frahm, for nylig på en Computerworld cloud-konference:

"Hos Chr. Hansen forventer jeg, at cloud-leverandørerne bidrager aktivt til at udføre og levere i forhold til it-strategien," [url=lød det blandt andet fra Thomas Okke Frahm.

Og selv om tendenserne på sourcing-markedet på mange måder peger i forskellige retninger, har de fleste virksomheder alligevel et fælles udgangspunkt, mener McKinsey.

"... mange ledere skal revurdere deres sourcing-strategi for at maksimere værdien for deres virksomheder."

"De, der forstår det, kan forme deres forretnings omkostnings-, risiko- og talent-strukturer," lyder det fra rådgivningsfirmaet.



Læs også:

800 TDC-medarbejdere får ny arbejdsgiver

Stor omrokering på bredbåndsmarkedet: Stofa vokser og får ny direktør

Imercos it-chef: Her er min vej til en bedre it-afdeling

Stil større krav til dine it-leverandører- ellers kan de ikke bruges



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Sådan overvinder man de 5 største udfordringer ved application recovery.
Få svar på hvordan man løser de 5 største udfordringer ved application recovery