Artikel top billede

Filmbranchen om danske teleselskaber: De er free riders og skal betale

Den danske filmbranche anklager teleselskaberne for at være free riders i forhold til produktionen af digitale kulturprodukter. De skal betale penge, lyder kravet.

"Dansk film mangler 80 millioner kroner om året, for at vi fortsat kan have dansk og international succes. Derfor har vi foreslået, at teleoperatørerne bidrager til den digitale filmpulje, fordi lige netop teleoperatørerne profiterer på lovlig og ulovlig filmtrafik på nettet uden at betale for det."

Sådan skriver Klaus Hansen, direktør for Producentforeningen, i et stort debatindlæg i Politiken.

Producentforeningen er brancheorganisationen for producenter af film, tv og computerspil. Heriblandt finder man medlemmer som Zentropa, Nordisk Film og A Film, men også et spilfirma som IO Interactive.

"Status er, at det digitale marked for film, musik, bøger osv. boomer, men det er ikke dem, der lever af at producere indholdet, der tjener på dette boom," skriver Klaus Hansen videre på vegne af Producentforeningen.

"Meldingerne fra Kulturministeren er ganske klare: Der kommer ikke flere offentlige penge til dansk film," forklarer Klaus Hansen i sit indlæg.

Derfor mener han - og en række andre folk fra film-industrien og også flere politikere - at det er oplagt at hente pengene hos teleoperatørerne, der "bruger de digitale kulturprodukter til at trække flere kunder ind i butikken."

De er free riders

"Derfor - fordi teleindustrien baserer deres forretning på transport af digitale kulturprodukter - skal teleindustrien tage et ansvar for, at der produceres nye produkter," skriver Klaus Hansen i Politiken. 

"I Danmark er det teleindustriens bredbåndsoperatører, der med lovlig og ulovlig trafik datatrafik er free riders. Derfor foreslår vi en digital filmpulje, som teleindustrien finansierer," lyder det fra Klaus Hansen og Producentforeningen.

Klaus Hansen mener, at der er en hel generel kulturpolitisk udfordring i vores samfund:

"Hvordan får vi digitaliseringens free riders til at bidrage til finansieringen af danske digitale kulturprodukter," lyder det i dagens debatindlæg i Politiken.

Mange krav om penge fra telebranchen 
Producentforeningens indlæg kommer oven på en stribe lignende udmeldinger fra fremtrædende folk i den danske film-industri, hvor det blandt andet er blevet foreslået, at der skal lægges en ny afgift på tre kroner om måneden på danske internetforbindelser.

Computerworld har interviewet Teleindustriens direktør, Jakob Willer, om den slags krav fra film-industrien:

"Det ville være i direkte modstrid med alle andre ønsker, man har til digitalisering og vækst og beskæftigelse," har Jakob Willer udtalt.

"Sådan en afgift ville ikke løse filmbranchens problem - den ville bare udsætte den fuldstændig uundgåelige situation, at de skal forholde sig til digitalisering," forklarede han blandt andet.

Læs også:

Computerworld mener: Film-afgift på internet er som en elendig b-film

Nye krav om film-afgift på internet: Det skal det koste

Dansk telebranche: Film-afgift på internet vil være helt urimelig

Telefirmaer afviser film-afgift: Det er det rene vanvid

Efter hylen og skrigen i årevis: Nu elsker musikbranchen digitalisering




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital vækst 2024

På Digital Vækst 2024 bringer vi danske virksomheders organisation, forretning og data i spil samt spejler dem i det, som teknologipartnerne bringer til fadet. Konferencen bliver tætpakket med dygtige digitale ledere og frontkæmpere fra ind- og udland. De har én opgave på dagsordenen: At inspirere dig til at træffe de rigtige forretningsmæssige, teknologiske og strategiske valg i 2024, som kan sikre vækst for dig.

19. marts 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de IT-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

20. marts 2024 | Læs mere


AI Impact Day: Har du styr på risiko og governance – og er du klar til AI Act?

AI og Machine Learning har for længst gjort sit indtog i centrale, kritiske forretningssystemer, og både udviklere, platformleverandører og koncerner er begyndt at udforske mulighederne. På dette eksklusive event dykker vi ned i AI's indflydelse på fremtidens forretnings- og IT-drift. Men vi ser også på, hvordan du mest effektivt arbejder med governance og risikostyring på dine AI-projekter.

21. marts 2024 | Læs mere