Artikel top billede

Mofibo: Sådan tjener vi penge på kundeanalyse

For bogtjenesten Mofibo hænger indtjeningen tæt sammen med brugernes adfærd. Derfor bruger virksomheden meget tid på at kortlægge læsevanerne. Se hvordan big data anvendes i praksis.

Interview: Bogtjenesten Mofibo tjener penge på, at brugerne læser hele den valgte bog igennem.

Brugere, der kun læser halvdelen og springer videre til den næste bog, er en langt dårligere forretning.

Derfor forsøger virksomheden at optimere på de titler, som læseren præsenteres for via sin profil på Mofibo.

Det gør man gennem statistik og databehandling.

Mofibo blev stiftet i 2013 af iværksætteren Morten Strunge.

Tjenesten streamer bøger, og den er baseret på et abonnement, hvor man for en fast månedlig pris kan læse alle tjenestens bøger.

Bogen skal læses igennem

Når du går i gang med at læse en bog, så afregner Mofibo med forlaget, som får en betaling for tjenestens brug af titlen.

Og der er lige præcis her, at der er penge at spare ved at kende brugernes vaner, fortæller Martin Jonassen, der har ansvaret for dataanalyse i Mofibo.

"Når en bruger har læst en hvis procentdel af en bog, skal forlaget have betaling - også selv om brugeren ikke læser bogen færdig, men i stedet begynder på en ny," siger han til Computerworld.

Han eksemplificerer:

"En bruger, der læser tre bøger på 200 sider, er langt billigere for os end en bruger, der kun læser 60 sider i 10 forskellige bøger. De har læst det samme antal sider, men forlagene afregner per titel, hvilket i princippet gør den sidste læser tre gange så dyr i drift. Derfor er det vigtigt for os, at kunderne læser den enkelte bog helt til ende."

Analyserer på vanerne

Det er grunden til, at Mofibo analyserer på kundernes læsevaner for at kunne præsentere brugeren for en række bøger, der falder i vedkommendes smag - og altså derfor læses helt igennem.

"Det er jo en dobbeltsiddet ting. Det er både godt for vores økonomi, men også godt for læseren, der bliver anbefalet en god bog. Kundeanalyse giver altså både penge på bankbogen og glade kunder," fortæller Martin Jonassen.

"Hvis vi præsenterer forkerte bøger, bliver kunderne også træt af vores katalog."

Statistik handlerom sund fornuft

Når man læser en bog via Mofibos app, så sender appen en række data tilbage til virksomheden, der anvendes til statistisk modellering, som skal styrke indtjeningen.

Hver eneste dag læses cirka en million sider gennem Mofibos app.

"Hver gang du vender en side i en e-bog, bliver informationer som eksempelvis tidsforbrug og sidenummer sendt til os." siger han.

Informationerne gemmes på bogtjenestens servere, og de trækkes herefter igennem et analysesystem baseret på SAS Analytics.

Informationerne opdeles ganske enkelt i kategorier, og de findeles mere og mere, jo bedre Mofibo kender kunden.

"I begyndelsen kan vi præsentere nye titler efter køn, alder og geografi. Sidenhen kan vi eksempelvis også inddrage forskellige emneområder, tidsforbrug og læsehistorik. Jo mere vi kender kunden, jo mere præcise er vi i vores anbefalinger. Vores mål er at gøre tjenesten helt personlig til den enkelte læser, men der er vi altså ikke endnu."

Et af de råd han giver til andre virksomheder, der vil i gang med dataanalyse, er at bevare hovedet koldt og bruge sin sunde fornuft.

"Hvis man er ukritisk og bare sender tonsvis af data ind i sine beregningsmodeller, så skal man nok på et tidspunkt få resultaterne til at passe med sine teser. Men den viden kan man ikke bruge til ret meget. Det handler om at kende sine data, være selektiv i sin udvælgelse og opstille nogle konkrete mål for de resultater, man vil opnå via beregningerne," siger han.

"Jeg har tidligere været i virksomheder, hvor man har opbygget et kæmpe realtidsapparat med alt for meget output i forhold til det, man skal bruge. Som analysemand kan man selvfølgelig klappe sig selv på skulderen og sige godt gået, men det virkede ikke særlig styrkende for forretningen."

Han fortæller, at alt for komplekse løsninger kan forvirre i stedet for at tjene en kunde.

"Vi opdaterer eksempelvis ikke i realtid, fordi det ville give forkerte forslag til nye titler i forbindelse med, at læseren klikker sig rundt i kataloget for at finde den næste bog. Vi opdaterer data en gang i døgnet. Det er rigeligt for os, og det giver mere præcise resultater. Man skal altså ikke vælge realtid, bare fordi det lyder godt. Det skal give mening," siger han.

Ledelsen skal med

Han peger også på, at det er helt essentielt, at ønsket om at udnytte data kommer fra ledelsen.

"Hvis det bare er en person i marketingafdelingen, der har fået en idé, så bliver resultatet altså også derefter."

Dataøvelse er derfor nemmere i en lille nystartet virksomhed, hvor arbejdsgangene ikke har en lang historie og er præget af vaner, siger han.

Ligeledes er det blevet lettere for de små virksomheder, at få adgang til de ønskede værktøjer.

"Du kan komme i gang til en pris, hvor alle kan være med. Det kræver selvfølgelig lidt matematisk forståelse at sætte regler op og tolke på resultaterne, men det er ikke raketvidenskab."

Kan i måle resultaterne af den bedre læsehistorik?

"Ja, det kan vi. Vores udgifter bliver mindsket, jo længere vi har kendt en kunde," siger Martin Jonassen, uden dog at ville sætte præcise tal på.

Læs også:
Telemillionær løfter sløret for ny streamingtjeneste

TDC-kunder kan leje billige e-bøger




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital vækst 2024

På Digital Vækst 2024 bringer vi danske virksomheders organisation, forretning og data i spil samt spejler dem i det, som teknologipartnerne bringer til fadet. Konferencen bliver tætpakket med dygtige digitale ledere og frontkæmpere fra ind- og udland. De har én opgave på dagsordenen: At inspirere dig til at træffe de rigtige forretningsmæssige, teknologiske og strategiske valg i 2024, som kan sikre vækst for dig.

19. marts 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de IT-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

20. marts 2024 | Læs mere


AI Impact Day: Har du styr på risiko og governance – og er du klar til AI Act?

AI og Machine Learning har for længst gjort sit indtog i centrale, kritiske forretningssystemer, og både udviklere, platformleverandører og koncerner er begyndt at udforske mulighederne. På dette eksklusive event dykker vi ned i AI's indflydelse på fremtidens forretnings- og IT-drift. Men vi ser også på, hvordan du mest effektivt arbejder med governance og risikostyring på dine AI-projekter.

21. marts 2024 | Læs mere