Mofibo: Sådan tjener vi penge på kundeanalyse

For bogtjenesten Mofibo hænger indtjeningen tæt sammen med brugernes adfærd. Derfor bruger virksomheden meget tid på at kortlægge læsevanerne. Se hvordan big data anvendes i praksis.

Artikel top billede

Interview: Bogtjenesten Mofibo tjener penge på, at brugerne læser hele den valgte bog igennem.

Brugere, der kun læser halvdelen og springer videre til den næste bog, er en langt dårligere forretning.

Derfor forsøger virksomheden at optimere på de titler, som læseren præsenteres for via sin profil på Mofibo.

Det gør man gennem statistik og databehandling.

Mofibo blev stiftet i 2013 af iværksætteren Morten Strunge.

Tjenesten streamer bøger, og den er baseret på et abonnement, hvor man for en fast månedlig pris kan læse alle tjenestens bøger.

Bogen skal læses igennem

Når du går i gang med at læse en bog, så afregner Mofibo med forlaget, som får en betaling for tjenestens brug af titlen.

Og der er lige præcis her, at der er penge at spare ved at kende brugernes vaner, fortæller Martin Jonassen, der har ansvaret for dataanalyse i Mofibo.

"Når en bruger har læst en hvis procentdel af en bog, skal forlaget have betaling - også selv om brugeren ikke læser bogen færdig, men i stedet begynder på en ny," siger han til Computerworld.

Han eksemplificerer:

"En bruger, der læser tre bøger på 200 sider, er langt billigere for os end en bruger, der kun læser 60 sider i 10 forskellige bøger. De har læst det samme antal sider, men forlagene afregner per titel, hvilket i princippet gør den sidste læser tre gange så dyr i drift. Derfor er det vigtigt for os, at kunderne læser den enkelte bog helt til ende."

Analyserer på vanerne

Det er grunden til, at Mofibo analyserer på kundernes læsevaner for at kunne præsentere brugeren for en række bøger, der falder i vedkommendes smag - og altså derfor læses helt igennem.

"Det er jo en dobbeltsiddet ting. Det er både godt for vores økonomi, men også godt for læseren, der bliver anbefalet en god bog. Kundeanalyse giver altså både penge på bankbogen og glade kunder," fortæller Martin Jonassen.

"Hvis vi præsenterer forkerte bøger, bliver kunderne også træt af vores katalog."

Statistik handlerom sund fornuft

Når man læser en bog via Mofibos app, så sender appen en række data tilbage til virksomheden, der anvendes til statistisk modellering, som skal styrke indtjeningen.

Hver eneste dag læses cirka en million sider gennem Mofibos app.

"Hver gang du vender en side i en e-bog, bliver informationer som eksempelvis tidsforbrug og sidenummer sendt til os." siger han.

Informationerne gemmes på bogtjenestens servere, og de trækkes herefter igennem et analysesystem baseret på SAS Analytics.

Informationerne opdeles ganske enkelt i kategorier, og de findeles mere og mere, jo bedre Mofibo kender kunden.

"I begyndelsen kan vi præsentere nye titler efter køn, alder og geografi. Sidenhen kan vi eksempelvis også inddrage forskellige emneområder, tidsforbrug og læsehistorik. Jo mere vi kender kunden, jo mere præcise er vi i vores anbefalinger. Vores mål er at gøre tjenesten helt personlig til den enkelte læser, men der er vi altså ikke endnu."

Et af de råd han giver til andre virksomheder, der vil i gang med dataanalyse, er at bevare hovedet koldt og bruge sin sunde fornuft.

"Hvis man er ukritisk og bare sender tonsvis af data ind i sine beregningsmodeller, så skal man nok på et tidspunkt få resultaterne til at passe med sine teser. Men den viden kan man ikke bruge til ret meget. Det handler om at kende sine data, være selektiv i sin udvælgelse og opstille nogle konkrete mål for de resultater, man vil opnå via beregningerne," siger han.

"Jeg har tidligere været i virksomheder, hvor man har opbygget et kæmpe realtidsapparat med alt for meget output i forhold til det, man skal bruge. Som analysemand kan man selvfølgelig klappe sig selv på skulderen og sige godt gået, men det virkede ikke særlig styrkende for forretningen."

Han fortæller, at alt for komplekse løsninger kan forvirre i stedet for at tjene en kunde.

"Vi opdaterer eksempelvis ikke i realtid, fordi det ville give forkerte forslag til nye titler i forbindelse med, at læseren klikker sig rundt i kataloget for at finde den næste bog. Vi opdaterer data en gang i døgnet. Det er rigeligt for os, og det giver mere præcise resultater. Man skal altså ikke vælge realtid, bare fordi det lyder godt. Det skal give mening," siger han.

Ledelsen skal med

Han peger også på, at det er helt essentielt, at ønsket om at udnytte data kommer fra ledelsen.

"Hvis det bare er en person i marketingafdelingen, der har fået en idé, så bliver resultatet altså også derefter."

Dataøvelse er derfor nemmere i en lille nystartet virksomhed, hvor arbejdsgangene ikke har en lang historie og er præget af vaner, siger han.

Ligeledes er det blevet lettere for de små virksomheder, at få adgang til de ønskede værktøjer.

"Du kan komme i gang til en pris, hvor alle kan være med. Det kræver selvfølgelig lidt matematisk forståelse at sætte regler op og tolke på resultaterne, men det er ikke raketvidenskab."

Kan i måle resultaterne af den bedre læsehistorik?

"Ja, det kan vi. Vores udgifter bliver mindsket, jo længere vi har kendt en kunde," siger Martin Jonassen, uden dog at ville sætte præcise tal på.

Læs også:
Telemillionær løfter sløret for ny streamingtjeneste

TDC-kunder kan leje billige e-bøger

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S