Artikel top billede

Blockbuster klar til dansk comeback: Får 5.000 film på hylderne

TDC genopliver det kendte film-brand Blockbuster i en spritny dansk streamingbutik med 5.000 film (800 danske) i bagkataloget. Læs her, hvordan videokæden gik fra fallittens rand og siden røg ind på TDC-servere.

Video-kæden Blockbuster drejede i sommers nøglen om i sin sidste butik i Danmark, efter kæden havde langet først VHS-film og siden DVD'er og Bluray-film over disken til danskere i små 20 år.

I dag er 12 af de tidligere godt 70 Blockbuster-butikkerne erstattet af Bluecity-butikker, som sælger alt fra film til støvsugere og brugte computere.

Blockbuster-brandet blev dog inden lukningen i Danmark købt af telegiganten TDC, som nu genopliver det kendte filmudlejnings-varemærke.

Og i morgen slår TDC således dørene op for Blockbuster-filmudlejning på nettet.

Udvalget på Blockbuster.dk lyder på cirka 5.000 film, hvoraf omkring 800 er dansksprogede og tæller alt lige fra 'Baronessen på Benzintanken', Olsen-Banden-klassikerne til 'Fasandræberne', der får premiere i januar.

"Blockbuster har altid handlet om premierefilm, og det vil fortsat satse på online," forklarer Steffen Trannerup, markedsføringsansvarlig for Blockbuster.dk under TDC, til Computerworld dagen inden den store premiere på det danske Blockbuster-site.

10 år for sent?

At Blockbuster-brandet nu bliver en streamingtjeneste herhjemme, kunne nogle hævde kommer fem til 10 år for sent.

Online-filmudlejningstjenester som eksempelvis iTunes, Viaplay og TDC's egen YouBio-har for længst møvet sig ind på markedet.

Dertil kommer de populære streamingtjenester som HBO og Netflix, der i de seneste par år er myldret ind i de danske stuer i kampen om kundernes underholdningstid og -penge.

I den kuriøse afdeling kan det her nævnes, at amerikanske Blockbuster for over 10 år siden rent faktisk fik tilbuddet i flere omgange om at købe den daværende DVD-postordretjenesten Netflix.

Prisen lød på 50 millioner dollar svarende til godt 300 millioner kroner i nutidspenge.

Det skete ikke, og i dag er Netflix så vurderet til at være omkring 125 milliarder kroner værd og nok verdens mest kendte videostreamingsbrand for betalende brugere.

Alligevel hævder Steffen Trannerup, markedsføringsansvarlig for Blockbuster.dk under TDC, at der er flere forskellige strenge at spille for at differentiere sig fra de veletablerede streaming-spillere som eksempelvis Netflix.

Udover sin hårde satsning på premierefilm har tjenesten med sine 5.000 film i kataloget noget mere indhold at skyde med end konkurrenterne, der typisk har godt 1.000 film på hylderne. Dertil er de 800 danske film et særsyn på en streamingtjeneste.

"Vi går meget op i, at der skal være et stort katalog af danske film, da det jo også er en måde at differentiere sig på. Med TDC's med købet af Blockbuster-brandet har man nu set chancen for at levere de mange film under et kendt navn, som alle kender," siger Steffen Trannerup.

Starter som beta-tjeneste

Han erkender, at tjenesten næppe kommer helt flyvefærdig fra start, da der stadig er en del uafklarede spørgsmål.

Det drejer sig eksempelvis om, hvilke platforme udover pc'er, smartphones og tablets, der kan modtage streamingerne fra Blockbuster-sitet og selve udvalget af film i online-butikken.

"Vi er eksempelvis endnu ikke klar til Linux-platformen, og det kan jo også være, at kunderne løbende stiller krav til vores filmudvalg. Hvis mange efterspørger japanske manga-film, så må vi jo sørge for at skaffe dem hjem," lyder det fra Steffen Trannerup.

Han ønsker ikke at kommentere på, hvornår Blockbuster.dk hiver sit beta-skilt af sitet.

"Vi står jo med en del erfaringer omkring streaming via Yousee og YouBio, men endnu er det for tidligt at sige, hvornår vi ikke er i beta længere. Vi vil meget gerne forbedre os løbende med kundernes input," siger han.

Markedsføringsmæssigt er trommerne allerede begyndt at dundre på sociale medier som Facebook.

Og TDC vil samtidig også forsøge at udnytte hele sin store vifte af brands og forskellige kundekredse hos blandt andre Telmore, Fullrate og Yousee til at få solgt nyheden om Blockbusters genopstandelse.

"Vi kommer naturligvis ikke til at spamme kunderne, men det er klart, at vi gerne vil give dem tilbuddet om at se film på Blockbuster på en eller anden måde" siger Steffen Trannerup.

Han ønsker ikke at kommentere, om Blockbuster.dk snart eller på længere sigt helt skal dræbe TDC's eget YouBio-produktet.

Læs også: 
TDC køber Blockbuster-brandet: Har store planer

Kan denne TDC-tjeneste få dig til at droppe Netflix?

Magtkamp på tv-markedet: Streaming betyder helt nye spilleregler