Oracles danske landechef Kenneth Johansen afviser, at softwaregiganten har et generelt problem med utilfredse kunder: "Jeg kan simpelthen ikke genkende det billede som rapporten (fra CCL, red.) henviser til," siger han.

Skarp kritik: Oracle giver dummebøder til sine danske kunder

Oracle bruger sine licens- og auditeringsregler til at vride flere penge ud af sine kunder, lyder kritikken fra dansk brancheorganisation. Også danske kunder rammes af Oracles benhårde licens- og auditeringsregler.

Annonce:
Annonce:
Softwaregiganten Oracle behandler sine kunder som snydere og bedragere.

Ændringer af licensregler sker bag om ryggen på kunderne, som derfor får ekstraregninger, der i bedste rockerstil opleves som rene dummebøder.

Så hård er kritikken fra den danske afdeling af organsationen ITAMorg, hvor direktør Tony Franke ikke lægger fingrene imellem, når han skal beskrive Oracles måde at behandle sine kunder på.

"Oracles adfærd har skabt en mistillid blandt kunderne, som oplever, at Oracle gør, hvad de kan for at få pengene ud af kundernes lommer. Det gør de både ved at ændre på deres betingelser uden at advisere kunderne om det. Efterfølgende gennemfører de audits, hvor kunderne bliver overraskede over, at de pludselig skal auditeres op imod det," siger Tony Franke til Computerworld.

Han ligger dermed på linie med den britiske organisation Campaign for Clear Licensing (CCL), som tidligere i denne uge offentligjorde et åbent brev til Oracles stifter og topchef Larry Ellison med en advarsel om, at Oracles licensregler og auditering skaber "fjendtlige" relationer til mange kunder .

Behandler kunderne som snydere og bedragere
"Der er ingen tvivl om, at det billede, som CCL tegner, er noget, vi kan genkende i Danmark," lyder det fra Tony Franke.

Han fortæller samtidig, at Oracles kunder er bange for at træde frem med deres kritik af softwaregiganten.

"Jeg har talt med flere Oracle-kunder, efter at Computerworld kontaktede os. Men der er ingen, der ønsker at træde frem med navns nævnelse. Sådan er det desværre. Måske er det fordi, de sidder og tænker, at Oracle har flere advokater, end kunderne selv har ansatte. Derfor vil de ikke stå frem," siger Tony Franke.

Han fortæller, hvordan kunder i nogle tilfælde oplever Oracles ekstraregninger for ikke at overholde licensbestemmelserne som rene "dummebøder".

"Oracle behandler sine kunder som om, kunderne er snydere og bedragere. Men sådan er det bare ikke i Danmark og i de lande, som vi forretningsetisk sammenligner os med. Derfor vil vi opfordre Oracle til at gå til deres respektive markeder, sådan som markedet og kunderne fortjener. Selv for kunder, der har de bedste intentioner, og som gerne vil betale, er det rigtig rigtig svært at undgå dummebøder, som nogen har kaldt det," siger Tony Franke.

"Kunderne oplever også, at der ikke er særlig meget hjælp at hente (hos Oracle, red.), selv hvis man stiller op og siger, at man gerne vil betale det, man skal, men at man har lidt svært ved at forstå spillereglerne," siger han.

Bliver licensregler ligefrem maskeret, så kunderne ikke ved, hvad de skal forholde sig til?

"Ja. Og Oracle gør i hvert fald ikke noget for at gøre det mere transparent. Man sidder nogle gange tilbage med en følelse af, at Oracle gør, hvad de kan for at komme ud og gennemføre audits og få vredet nogle flere penge ud af kunderne," lyder det fra ITAMorgs direktør.

Afviser at der skulle være et problem
Oracles danske landechef Kenneth Johansen ønsker ikke at kommentere kritikken fra Tony Franke.

Han afviser dog, at der skulle være et generelt problem med utilfredse kunder, sådan som den britiske rapport peger på.

"Jeg kan simpelthen ikke genkende det billede som rapporten (fra CCL, red.) henviser til," siger Kenneth Johansen.

Han henviser til, at formanden for den uafhængige "Oracle Users Group", John Matelski, i et blogindlæg har lagt afstand til indholdet i rapporten fra CCL.

Læs også:

Klager til Ellison over Oracles 'fjendtlige kunderelationer'

Blæser til kamp for opgør med it-licensjunglen


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Oplev Fremtidens ERP

Går du med tanker om at udskifte dit ERP-system, så giver Fremtidens ERP dig opdateret viden og inspiration til hvad den fremtidssikrede ERP-løsning anno 2016 bør indeholde. Unit4 inviterer til seminar torsdag den 26. maj i København, hvor vi skal se på hvad cloud, big data og machine learning kan tilbyde servicevirksomheder. Du vil derudover også få tips til hvordan du finder den rigtige løsning for netop din virksomhed og hvilke faldgruber du bør undgå. Læs mere

Comwell Conference Center Copenhagen (AC Hotel Bella Sky) - 2300 København S



Få bedre performance på forretningskritiske applikationer

Nutidens virksomheder drives af it og specielt software. Bliv opdateret på, hvordan brugen af APM kan hjælpe og understøtte overgangen til en softwaredefineret forretning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Ingen ved hvordan fremtidens computervirus ser ud

Tirsdag d. 31. maj 2016 sætter vi fokus på it-sikkerhed med udgangspunkt i Microsofts teknologier. Her har du mulighed for at møde en række indlægsholdere, der vil inspirere dig til, hvordan du i praksis beskytter dig bedst muligt og hvorfor det er vigtigt at tage truslerne alvorligt - både i it-afdelingen og på direktionsgangen! Læs mere

Microsoft Danmark - 2800 Kongens Lyngby







Computerworld
Den næste iPhone bliver kedelig - men så sker der noget virkelig interessant
ComputerViews: Til næste år sker der noget interessant med iPhonen, og derfor kan iPhone-brugere gøre klogt i at vente med at udskifte den gamle iPhone.
CIO
Sådan fik Johnny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Comon
Stortest af antivirusprogrammer: Microsofts sikkerhedsprogram havner helt i bunden
Microsoft havner helt i bunden af denne antivirustest. I den modsatte ende af skalaen klarer en russisk produceret sikkerhedspakke sig bedst. Læs en sammenlignende test af 19 antivirusprogrammer her.
Channelworld
Microsoft skruer gevaldigt op for dansk udviklingscenter: Hyrer udviklere i bundter
Microsoft ansætter op mod 50 nye udviklere i selskabets største investering på dansk jord siden opkøbet af Navision i 2002.
White paper
Undgå risici i Public Cloud
I denne rapport: Råd, analyse og indblik, som hjælper med at maksimere gevinsterne og minimere risici ved åbne cloud-løsninger.