Dansk it-topchef flyttede hele familien til USA: Sådan er det at arbejde i Amerika

Interview: Topchef for den nordjyske it-succes Targit, Morten Sandlykke, flyttede for to år siden til USA med hele familien for at være tættere på kunderne. Det har været en tid med store omvæltninger for både firma og direktør.

Artikel top billede

Det er godt to år siden, at topchef i den danske it-virksomhed Targit, Morten Sandlykke, i en moden alder valgte at flytte til USA sammen med sin hustru og fire børn. Og det har været et år med store omvæltninger for både virksomheden og for Morten Sandlykke privat.

Sådan fortæller han, da Computerworld møder ham under Microsofts store business-konference, Convergence, hvor han sammen med Targit er på pletten for at møde nye kunder, nye partnere og nye samarbejdsforbindelser.

"Det går rigtigt godt for Targit - især på det amerikanske marked, hvor vi får tiden har vækst på 38 procent. Det kan vores øvrige markeder ikke matche, men generelt er vi godt tilfredse," siger Morten Sandlykke.

Selskabet havde meget store vækstambitioner, da Morten Sandlykke i 2012 rykkede til USA, hvor også selskabets driftschef, COO Ulrik Pedersen, bor.

Dengang var målet at 10-doble forretningen på 10 år med 30 procent vækst om året.

Det kan du læse mere om her: Dansk it-veteran flytter til USA med vild vækstplan

Targit er endnu ikke klar med årsregnskabet for 2014, men Morten Sandlykke fortæller, at det bliver 'nogenlunde' på niveau med 2013-resultatet, hvor Targit omsatte for omkring 114 millioner kroner og kom ud med et overskud på omkring 12 millioner kroner.

Morten Sandlykke købte sammen med fire ledende medarbejdere hovedaktionæren Nordic Venture Partners ud i 2011 for 53 millioner kroner for at få sat mere skub i væksten, hvilket du kan læse mere om her: Fem chefer køber deres firma for 53 millioner kroner.

"Siden har vi været gennem en del omvæltninger, og vi har været gennem en stor omorganisering i selskabet, hvor vi blandt andet har måttet sige farvel til den amerikanske salgschef og en række ansatte," siger Morten Sandlykke.

Også medstifter Morten Middelfart og selskabets mangeårige salgsdirektør Flemming Jensen har forladt selskabet.

Samtidig har selskabet opmandet en del i ikke mindst den amerikanske forretning, hvor der nu er omkring 60 ansatte.

"Vi har selvfølgelig stadig mange danskere i virksomheden, men vi har i USA opmandet med amerikanske ansatte. Det er vigtigt, at de folk, der eksekverer salget, forstår systemet og mentaliteten, og den er bare anderledes i USA end i Danmark," siger Morten Sandlykke.

Skal gribes anderledes an

Arbejdskulturen er nemlig meget anderledes i USA i forhold til Danmark. Og det er noget, som man som virksomhedsleder i høj grad er nødt til at tage med i ledelsesformen og i den måde, som man organiserer sig på, fortæller direktøren.

"Den største forskel på Danmark og USA er, at reglerne aldrig kan bøjes her. For de ansatte i amerikanske virksomheder har ingen bemyndigelse. Overhovedet," siger Morten Sandlykke.

Det er en kulturting, der ifølge Morten Sandlykke skyldes dels virksomhedernes ofte meget store størrelse, dels den dybe frygt for at blive rodet ind i dyre retssager med store erstatningskrav, hvis nogen træffer forkerte beslutninger.

Det udgør en markant forskel i forhold til danske virksomheder og dansk virksomheds-kultur, der er præget af højt uddannelsesniveau og relativt små organisationer, hvor folk kender hinanden.

"Det gør, at vi i Danmark tør uddelegere ansvar, og uanset hvem du har med at gøre i en dansk organisation, kan du som regel få en fornuftig debat om, hvordan vi skal gøre tingene, så vi kan finde en løsning. Sådan er det ikke i USA," siger Morten Sandlykke.

Et eksempel:

For nogle uger siden var Morten Sandlykke og nogle venner i New York for at se basketball, fortæller han.

"Så skulle vi jo have tre fadøl og en cola. Efter 20 minutter i kø kommer vi op, og der står masser af cola, der står masser af øl. Men vi kunne ikke købe colaer, fordi reglen var, at colaerne i den pågældende bar kun var til drinks. Vi kunne heller ikke få lov til at købe en rom og en cola i to glas til selv at blande og så kun drikke colaen, da reglen var, at de skulle blandes, inden kunden fik den. Så vi måtte over i en anden bar. Reglerne kunne ikke bøjes," siger han.

'Det ville aldrig været sket i Danmark. Der ville alle da kunne se det groteske i situationen. Men her er en regel en regel," griner han.

Det er noget, som man i høj grad er nødt til at tage med i overvejelserne, når man som virksomhedleder skal formulere sine egne systemer.

"Det er virkeligt vigtigt, at en instruks ikke bare er "Prøv at få det bedste ud af det." Her skal det virkelig skæres skæres ud i pap," siger Morten Sandlykke.

Stor omvæltning

Morten Sandlykke var 49 år, da han sammen med sin hustru og fire børn rykkede teltpløkkerne op fra Nordjylland, hvor han havde boet hele sit liv, og flyttede til Boston.

Her bor familien i en stor lejet lejlighed i den store østkyst-by, hvor Morten Sandlykke blandt andet har benyttet sig af lejligheden til at efteruddanne sig.

"Det har været en stor omvæltning på det personlige plan at blive hevet ud af den kendte comfort-zone og ud af det kendte miljø. Jeg har jo boet hele mit liv i Nordjylland. Men her har jeg skullet lære at begå mig på ny, og det er måske kommet lidt bag på mig, for planen var jo sådan set bare, at jeg ville være lidt tættere på kunderne," siger han.

Morten Sandlykke har boet i Nordjylland i hele sit liv, og han har derfor i årevis været en velkendt figur i ikke mindst det nordjyske erhvervsliv.

"Det har været en meget speciel oplevelse at være uetableret herovre og møde uden renomme og omgangskreds. I Danmark har jeg været vant til, at folk i Hjørring vidste, hvem jeg var, og tingene i for eksempel banken kørte."

"Her kunne jeg ikke engang få et creditcard. Det kan jeg jo så godt nu. Ha ha. Men man altså et nyt perspektiv på tingene, når man begynder helt forfra på den måde. Det har været en spændende udfordring. Og anderledes end jeg havde forestillet mig," siger han.

Samtidig kan han nu virkeligt se, hvor meget man egentlig får for skattekronerne i Danmark, siger han.

"Med sundhedsforsikringer og skolepenge til fire børn og så videre er det helt sikkert dyrere her end i Danmark," siger han.

Data-rejsen

Morten Sandlykke var med til at stifte business intelligence-virksomheden Targit for næsten 30 år siden, og business intelligence og værktøjer til dataanalyse er fortsat hovedprodukterne.

Der er dog en forskel. For som vi hører mange andre steder på Microsoft store Convergence-konference, bevæger tingene sig i dag meget hastigt frem mod den intelligente analyse, avancerede databehandlings-metoder og en kompleks sammensmeltning af virksomhedens data.

De teknologiske værktøjer til de avancerede analyser er til stede i massevis. Det handler mere om, at virksomhederne finder ud af, hvad de skal bruge hvornår. Og hvorfor.

Det kan du læse mere om her: Microsoft: Vi står på tærsklen til en tid domineret af en hel ny type systemer.

Det er en udvikling, som Targit forsøger at være med på. Selskabet lægger sig således i selen for at uddanne og udvikle kunderne til det, som Morten Sandlykke kalder for 'The Targit Journey.'

Det sker via selskabets omkring 350 forhandlere, som Targit i dag fokuserer på at kompetence-udvikle til også at kunne bidrage med konsulentbistand og rådgivning.

"Vi har skaleret meget op for vores produkter inden for rådgivning og konsulentarbejde. Hovedproduktet er jo egentlig at hjælpe kunderne med den rejse, som de er på, mod den datadrevne virksomhed," siger han.

Det handler dermed ikke længere alene om at indføre smarte teknologier, men mere om at forstå at tage udgangspunkt i forretningens strategier og hvad forretningen har brug for - og så vælge processer og teknologier efter det.

"Der sker virkelig et strategiskifte i markedet lige nu, hvor debatten flyttes fra et teknologifokus til et mere forretningsmæssigt fokus," siger Morten Sandlykke.

Læs også:

Næste generation af BI-løsninger bliver som at stirre direkte ind i fremtiden

Vild vækst på BI-markedet: Derfor sælger det så godt

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car