Artikel top billede

Det offentlige Danmark skruer heftigt op for cloud: Derfor hælder offentlige it-chefer mere og mere til cloud

Antallet af cloud-løsninger hos SKI er vokset fra 36 til 368 cloud-løsninger på få år. Læs her, hvorfor de offentlige it-chefer hælder mere og mere til software-as-a-service-løsningerne.

Man kan vist roligt sige, at cloud-løsningerne til både den offentlige og private sektor er kommet for at blive mange år ud i fremtiden.

Allerede sidste år gik Statens og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) fra at have 36 løsninger på sin rammeaftale 02.19 til at rumme 368 løsninger frem mod 2018.

Og alt tyder på, at der om få år kommer endnu flere cloud-services i form af software-as-a-service-løsninger til staten og kommunerne på hylderne hos SKI.

"I de seneste fem år har vi set en kraftig modning af cloud-markedet, og sådan en udvikling slår igennem, når vi tilbyder en rammeaftale på området," siger chefkonsulent Bjarne Jørgensen hos SKI til Computerworld.

Godt 20 nye leverandører

Han forklarer, at i SKI's cloud-tilbud bliver data opbevaret i overensstemmelse med datalovgivningen, og det typisk sker på europæiske servere.

Det åbner for, at mange offentlige myndigheder kan gå i skyen med deres data.

På den gamle cloud-aftale fra 2010 var der 27 leverandører, og nu er der på rammetalen 02.19 i alt 39 leverandører, hvoraf 19 er nye. 

"Dengang (i 2010, red.) blev der talt meget om cloud, men tilbuddene var stadig ret umodne. Det er så forandret nu, hvilket er grunden til, at vi har åbnet meget store lagerhylder for leverandørerne, som de så kan fylde op med services," lyder det fra Bjarne Jørgensen hos SKI.

Han fortæller, at mange af de nye leverandører modsat giganter som Microsoft og KMD typisk har mellem 20 og 50 ansatte, og der derfor er mange specialiserede it-leverandører med i SKI's cloud-pulje.

Læs også: Offentlig cloudaftale for milliarder på plads - her er vinderne

Skal nå 2,2 milliarder kroner

Det gælder for alle cloud-leverandører hos SKI, at de skal kunne leve op til den fælleskommunale rammearkitektur med snitflader til andre programmer udarbejdet af KL og Kombit i fællesskab.

Statens og Kommunernes Indkøbs Service budgetterer med, at der i den nuværende cloud-rammeaftale, der strækker sig fra 2014 til 2018, har en omsætning på 2,2 milliarder kroner.

"Som det går lige nu, er der intet, der tyder på, at vi rammer ved siden af den estimering," siger SKI-chefkonsulent Bjarne Jørgensen.

Han tilføjer, at alt peger på, at der i den næste 02.19-rammeaftale fra 2018 og frem meget sandsynligt kommer endnu flere cloud-services på hylderne hos SKI.

It-chef: Vi ser mange fordele
Formand for Foreningen af Kommunale IT-chefer( KITA), Henrik Brix fra Favrskov Kommune, er på ingen måder overrasket over det nuværende og de måske kommende SKI-udbud, hvor der kan vælges mellem flere it-services i skyen.

Læs også: It-firmaer: Derfor dropper vi at sælge cloud til det offentlige

"Jeg ser det som en helt naturlig udvikling. For når vi kan effektivisere, spare penge og samtidig yde en god service, så er alle it-ansvarlige jo opmærksomme på de gevinster," siger han til Computerworld og fortsætter:

"Flere og flere af vores egne løsninger bliver hostet ude i byen, fordi det giver bedre skalerbarhed, udnytter ressourcerne bedre og så er de typisk også billigere, selvom man ikke altid kan regne med lavere priser i skyen."

Henrik Brix siger, at når det kommer til pris, så skal man selvfølgelig se på den løbende cloud-serviceaftale og sammenligne den med sine licensindkøb, hvor eksempelvis områder som licensvedligeholdelse godt kan gå hen og blive en bekostelig affære.

"Datasikkerhed er selvfølgelig også ekstremt vigtigt, og det skal man også huske og undersøge til bunds, hvis man kaster sig ud i skyen," lyder rådet fra Henrik Brix.

Cloud-computing i overhalingsbanen


Her er vinderne på det danske software-marked: Disse teknologier er der for alvor skub i




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

29. maj 2024 | Læs mere


Forbered dig effektivt på cyber katastrofen

Da det ikke længere er et spørgsmål om, om man bliver ramt men et spørgsmål om hvornår, er det essentielt at analysere angrebsflader og designe en effektiv sikkerhedsinfrastruktur, som afvejer sikring af centrale data og systemer mod hensynet til brugervenlighed og medarbejdernes produktivitet.

30. maj 2024 | Læs mere


Roundtable: Vend dine it-strategiske valg med andre it-ledere

Kravene klare: Som digital leder skal du både have et stærkt bud på fremtidens digitale forretning og et fuldt overblik over hvordan du kommer derhen. Noget som blandt andet CIO og koncerndirektør hos Topdanmark Kasper Tjørntved Davidsen har slået fast over for Computerworld - og hvorfor Topdanmark nu både investerer i ny mainframe og satser stærkt på AI-løsninger.

30. maj 2024 | Læs mere