Artikel top billede

Her er Danske Banks særlige udviklingsafdeling: Tag med på besøg i "Project X"

Reportage: I Danske Banks særlige innovations-enhed forsøger banken at finde på nyskabende projekter, der rækker langt ind i fremtiden for den gamle bank.

På dørtelefonen står der MobileLife og MobilePay.

Men stedet er også kendt under navnet "Project X".

For det er her, at Danske Bank arbejder med de projekter, der skal sikre, at banken også kan overleve i den digitale tidsalder, hvor selv store banker kan blive mødt af nye trusler fra uventede kanter.

'Project X' er det uoffcielle navn, der er blevet tildelt den 140 år gamle banks særlige innovations-enhed.

Innovationsenheden holder til i en palæejendom i centrum af København. Lige over for Nationalbanken og blot et stenkast fra Danske Banks hovedkvarter på Holmens Kanal.   

"Vi har to valgmuligheder"

Selv om båndene er tætte og afstanden er kort til moderselskabet, så er intention at skabe en enhed med en selvstændig kultur, hvor innovation og nytænkning har endnu bedre vækstbetingelser.

Men hvorfor er det nødvendigt for en bank, der nu gennem mere end et århundrede har ført bankforretning med succes?

Det spørger vi Simon Haldrup, chef for MobileLife, om, da vi har placeret os i den blå sofagruppe, hvor interviewet foregår. 

Svaret skal i høj grad findes i den digitale udvikling, som vi har set gennem de seneste år, hvor nye låneformer som P2P-lån og nye valutaer som Bitcoin vinder frem.

Den slags nye teknologier kan komme til at true de traditionelle bankers nærmest monopollignende status på finansielle transaktioner.
 
"Som bank står vi med to valgmuligheder: Enten kan vi vælge at blive stående og bekymre os over, hvad der kommer til at ske i fremtiden. Eller også kan vi forsøge at omfavne udviklingen. Vi har valgt at gøre det sidste," siger han. 

Simon Haldrup forklarer, at det er et valg, som de fleste banker har foretaget.

Men bankerne vælger dog alligevel forskellige fremgangsmåder. 

"Nogle banker vælger at investere i en masse små selskaber og laver incubator- og accelerator-programmer for startups. Men vi tror på, at vi også bliver nødt til at koble innovationen mere direkte sammen med den måde, som banken fungerer på i dag, hvis vi skal flytte moderskibet i den rigtige retning," siger han.

En søster til MobilePay

'Project X' lyder mystisk og hemmelighedsfuldt, og det er muligvis årsagen til, at mange medier ynder at bruge betegnelsen.

Men Project X er i bund og brund blot et andet navn for den enhed, der arbejder med det projekt, som officielt hedder MobileLife - en slags søsterafdeling til den populære betalings-app MobilePay. 

Men hvor MobilePay forsøger at udbrede en relativ simpel funktion til et meget stort publikum, skal MobileLife derimod skabe dybere løsninger til en mere afgrænset målgruppe. 

Stiftet for et år siden

MobileLife-afdelingen blev for knap et år siden stiftet med det formål at skabe et bankprodukt med en signifikant anderledes kundeoplevelse.

For knap en måned siden lancerede enheden sit første produkt, der har fået navnet Sunday. 

Sunday er en webplatform, der ifølge Danske Bank skal gøre boligsøgningen lettere og mere transparent. Portalens helt store glansnummer er, at den gør det muligt for brugeren øjeblikkeligt at få en digital købsgodkendelse direkte fra Danske Bank.

"Hele ideen med MobileLife er, at vi laver produkter til de helt særlige 'life-events'. De største øjeblikke i livet, hvor folk har brug for deres bank, og og som ikke kan imødegås ordentligt med eksisterende løsninger. Med Sunday ønsker vi at hjælpe folk, der skal købe deres første bolig. Vi valgte at starte her, fordi boligkøbet vel nok er det mest komplekse af alle 'life-events'," siger han. 

Det oplagte spørgsmål er derfor: Hvad er den næste store livsbegivenhed, som MobileLife har planer om at udvikle en løsning til?

Men ifølge Simon Haldrup har de hos Mobilelife slet ikke den slags planer i øjeblikket.

"Det er et naturligt spørgsmål at stille, men det er ikke sådan, vi arbejder. Lige nu er vi fokuseret på at gøre Sunday dybere og bedre, og vi arbejder ikke med planer, der rækker flere år ud i fremtiden. Da vi for lidt over et år siden startede med MobileLife, var vi to personer, og vi havde ikke nogen ide om, at det ville ende med et produkt som Sunday. Vi arbejder ud fra et test and learn-princip, hvor vi skaber et produkt, sender det i markedet, får en masse input og så itererer vi," siger han. 

Så I eksperimenterer? 

"Det kan du godt sige, men vi eksperimenterer ikke, fordi vi synes, at det er sjovt. Vi gør det, fordi vi ikke tror, at vi alene kan sidde og tænke os frem til alle svarerne. Derfor arbejder vi heller ikke med tre års planer eller en enkelt langsigtet strategi, der bare skal eksekveres. For os handler det om, at vi skaber produkter sammen med vores kunder og ikke bare til vores kunder," siger han.

Interviewet foregår i en sofagruppe i et hjørne på en af de etager i ejendommen, hvor MobileLife-divisionen har hjemme.

Med lidt god vilje kunne man forledes til at tro, at vi sad i stuen i en typisk københavner-lejlighed og ikke på en adresse, hvor  Danmarks største bank holder til. 

På samme måde er hele Sunday-universet også betydeligt anderledes end det, som mange mennesker normalt vil forvente af et bankprodukt.

Farverne er friskere, sproget er lettere at forstå og tv-reklamerne er mere skæve og humoristiske. 

Ifølge Simon Haldrup har MobileLife-division da også taget et bevidst valg om at differentiere sig fra den måde, som banker normalt arbejder på. 

"Det er nødvendigt at distancere os fra den traditionelle bank, hvis vi for alvor ønsker at gøre tingene anderledes. Der er rigtig meget kultur i det. Det kan være svært at revolutionere og tænke nyt, hvis man hænger fast i en bestemt måde at gøre tingene på. Derfor er det nødvendigt at rive tingene ud af det traditionelle miljø og kombinere det med noget ny energi og nye ideer," siger Simon Haldrup. 

I praksis betyder det, at folk arbejder i små tværfaglige teams, hvor eksempelvis brugerflade-designere er sat sammen med marketingfolk og folk med mere traditionelle bankkompetencer. 

Simon Haldrup forklarer, at knap halvdelen af de knap 60 ansatte i MobileLife-afdelingen kommer fra moderselskabet og har en dyb viden om bankverdenen.

Den anden halvdel består af folk, der kommer udefra - typisk folk fra en hel anden branche, som kan bidrage med nye og anderledes perspektiver på problemstillingerne i bankverdenen.

Henter inspiration fra Google og Spotify

Project X-navnet giver associationer til Google, der kalder sin innovationsafdeling for 'X'.  

Google X er det laboratorium, hvor Google arbejder med selvkørende biler, droner og luftballoner med wifi, der skal bringe internet til hele kloden. Google X er for Google, hvad The Batcave er for Batman, og hvad Q's laboratorium er for James Bond. 

Den inspiration som Danske Bank henter hos Google, er dog af den lidt mere jordnære slags.

Ifølge Simon Haldrup er det især, når det gælder organisation og arbejdsformer, at Danske Bank henter sin inspiration fra Silicon Valley. 

"Vi henter i det hele taget inspiration mange steder fra, og det er typisk fra andre industrier. Google er et eksempel på en virksomhed, som vi lader os inspirere af, når det gælder organisation og arbejdsformer, mens Spotify er et andet eksempel. Spotify har en organisation, hvor jeg ved, at de også arbejder med mange tværfarlige teams," fortæller han. 

Ser I jer selv som en iværksætter-virksomhed?

"Vi ser os selv om en kulturel startup. Det vil sige, at vi har kulturen, men også autonomien, agiliteten, og risikovilligheden som et startup, men samtidig har vi muskler, kapital, brand og kompetencer på samme niveau, som en stor traditionel spiller," siger han.

På samme måde ser Simon Haldrup også MobileLife som en hybrid mellem en tech-virksomhed og en finansvirksomhed. 

"Vores selvopfattelse er, at vi er mellemting mellem en techvirksomhed, en bank og en NGO" 

En NGO ligefrem...

"Jeg anerkender, at jeg måske strækker den lidt her. Men når jeg alligevel siger det, er det fordi, at vi har ambitioner om at udvikle løsninger, der skaber dybere og længerevarende forandringer for vores brugere og i sidste ende også for samfundet. Vi ønsker ikke bare at udvikle en lille overfladisk app, der skaber lidt hype, men som er glemt igen efter kort tid."

Læs også: 
"Det kan have en værdi i sig selv at vælge en anden vej end moderselskabet, fordi det tvinger folk til at tænke anderledes." 

På besøg hos Googles udviklingsafdeling i Aarhus: Fra Chrome og V8 til det nye danske projekt

Alarmklokkerne bimler for danske virksomheder: Sats på deleøkonomien eller dø