Mand bag ny type Nigeriabrevs-trick står til 30 års fængsel

En ny type nigeriabreve er dukket op i USA, hvor flere virksomheder er blevet lænset for milliarder af kroner. Nu står en 28-årig nigerianer til 30 års fængsel for en lille del af forbrydelserne.

Annonce:
Annonce:
Dear sir/madam-spambreve med løfter om at få del af en større arv på milliardvis af kroner, hvis man blot sender et mindre beløb til afsenderen, har floreret i vores indbakker i snart to årtier.

Inden for de seneste par år er der så kommet flere nye udgaver af disse såkaldte nigeria-breve, der er opkaldt efter det vestafrikanske land, da de første afsendere af disse svindelbreve og -telefaxer kom fra Nigeria, som stadig står for hovedparten af snydeforsøgene.

Læs også: Advarsel: Ny type Nigeria-breve vælter ind i danske mail-indbakker

En nyere variant af nigeria-brevene er også kaldt 'CEO-svindel' eller 'Business Email Compromise'.

De fungerer ved, at afsenderen afsender mails og lader til at være topchef i en virksomhed til virksomhedens medarbejdere, der har autoritet til at sende penge over nettet.

Senest er den 28-årige nigerianer Amechi Colvis Amuegbunam på studentvisum i USA blev snuppet for denne type mail-svindel, efter han havde narret godt fire millioner kroner ud af 17 virksomheder i den amerikanske delstat Texas.

Han blev fængslet i sensommeren og står nu til 30 års fængsel og en million dollar i bøde, hvis han bliver dømt skyldig, skriver The Dallas Morning News.

Taber fem milliarder kroner
Amechi Colvis Amuegbunams forbrydelse er dog bare en dråbe i havet i den nye form for mailsvindel.

Det skyldes, at FBI har anslået, at omkring 7.000 amerikanske virksomheder er blevet lænset for sammenlagt godt fem milliarder kroner i perioden oktober 2013 til august 2015.

Det svarer til, at hver virksomhed i gennemsnit har mistet trekvart million kroner til email-svindlere i de seneste to år.

Hele sagen med de mange virksomheder, der har mistet mange penge som følge af snydemails fra især Afrika, Østeuropa og Mellemøsten, har kunnet lade sig gøre, fordi svindlerne har købt sig til et domæne, der minder meget om den bedragede virksomheds.

Annonce:

The Dallas Morning News beskriver, at blandt andre elektricitetsforsyningsselskabet Luminant er blevet misbrugt, og det skyldes eksempelvis, at svindlerne har brugt maildomænet lumniant.com.

Mere troværdige mails
I eksemplet er der byttet rundt på to bogstaver mellem det korrekte virksomhedsnavn og svindelnavnet, så en uopmærksom medarbejder ikke aner uråd og derefter sender de ønskede penge.

Pengene bliver i første omgang sendt til de såkaldte muldyrs bankkonti.

Læs også: Muldyr står til fængsel: Lænsede firmas netbank for 1,8 mio.

Herefter ryger de videre til banker i blandt andet asiatiske lande som Kina eller hævet og sendt via elektroniske pengeoverførsler a la Western Union, som ikke kan spores.

Udover brug af snedigere metoder til at målrette mails til korrekte medarbejdere, der normalvis overfører penge til udenlandske virksomheder, har de nyere versioner af nigeria-brevene også fået en sproglig opstramning.

Dermed kan det være sværere end tidligere at identificere mails med elendig grammatik som nigeria-breve, oplyser FBI til The Dallas Morning News.

Læs også: 
Galleri: Sådan gennemskuer du snedige phishingmails

Nigeria-svindlere taler ud: Sådan fupper vi dig


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få succes med sourcing

Sourcing er en af de vigtigste strategiske discipliner i moderne it-drift. Uanset om du overvejer at in- eller outsource og hvad enten det er globalt eller lokalt, så kræver det viden og styr på aftaler og kontrakter. Læs mere

Whilborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere

Comwell Hotel Aarhus - 8000 Aarhus



Softwaretest

Kvalitetssikring af software kræver test. Som disciplin er softwaretest i rivende udvikling. Hvad der for få år siden kun var forbeholdt få store it-afdelinger er i dag godt på vej til at blive standard. For når informationsteknologien bliver afgørende for forretningen og driften af virksomheden, så er det nødvendigt at teste alle nye softwarekomponenter og nyudviklinger. Modenhed, testprocesser og lignende kommer i fokus. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
Sommeren bliver varm for danske film-pirater: Nu ruller retssagerne
Knap et år efter de første opkrævningsbreve for ulovlig fildeling blev sendt ud er antipirat advokaterne Opus Law på vej i retten.
CIO
"Over halvdelen af mine ledere i it-afdelingen er folk uden en it-baggrund"
Morten Gade landede et af Danmarks største it-projekter til tiden og uden skandaler. Hør ham fortælle om ledelse, tillid, kontraktstrukturer, og hvorfor hans it-ledere ofte ikke har en it-baggrund.
Comon
Test af 10-kernet entusiastprocessor: i7-6950X er et monster uden lige
Det her er den vildeste processor til entusiastiske forbrugere, men har du egentlig brug for så meget brutal kraft?
Channelworld
27 offentligt ansatte sigtet i stor razzia: Mistænkes for at have modtaget it-bestikkelse
Bagmandspolitiet har i stor aktion anholdt 26 it-folk for bestikkelse i forbindelse med den store bestikkelsessag i Region Sjælland. Udenrigsministeriet, DSB og Rigsadvokaten er blandt de ramte.
White paper
De 4 servicefaser
Læs i dette white paper om de fire servicefaser: Før-køb, Køb, Efter-køb - Marketing, Efter-køb - Service