Nigeria-svindlere taler ud: Sådan fupper vi dig

To internet fupmagere afslører, hvordan de lænser godtroende internetbrugere for penge.

Artikel top billede

Nigeria er Afrikas mest befolkningsrige land. Men mange danskere kender formodentligt bedst landet for dets periodevis gode fodboldlandshold og en blomstrende svindelindustri.

De fleste af os har på et tidspunkt stiftet bekendtskab med de såkaldte Nigeria-svindlere.

Ofte handler svindlen om arvesager, lotto-gevinster og ægteskabstilbud, og vi støder som regel på svindlerne i vores indbakke eller på sociale netværk og datingsider.

Men på trods svindlens store udbredelse er det de færreste af os, der ved, hvem der gemmer sig bag skærmen og præcist, hvordan de gør.

Det har det amerikanske internetmagasin Mother Jones dog forsøgt at finde ud af.

Svindlerne tjener godt

En af mediets skribenter har været på besøg i Nigeria, hvor hun mod en betaling på 130 dollar fik et interview med to repræsentanter for landets svindelindustri.

De to svindlere er i midten af 30'erne og oplyser, at de hedder Danjuma og Sheye. De har hver især en formue på omkring 60.000 dollar. Det betyder, at de befinder sig i den høje ende af indkomstskalaen i et land, hvor mere end 70 procent af befolkningen lever for mindre end 2 dollar om dagen.

Tidligere kunne bare et enkelt svindeljob indbringe op mod 12.000 dollar, men efterhånden som der er kommet større opmærksom omkring denne form for svindel, er det blevet sværere at hive de helt store beløb ud af folk. I dag tjener de ofte kun 200 dollar pr svindelsag, fortæller de.

"I USA er de blevet meget kloge," siger den af de to fupmagere til det amerikanske medie. 

Ifølge Mother Jones er der i stigende grad blevet slået ned mod svindlerne i USA. Eksempelvis er Western Union, der er svindlernes foretrukne måde at modtage penge på, begyndt at advare mere aktivt mod denne type svindel.  

Går efter Saudi Arabere

Andre steder i verden er der dog tilsyneladende ikke samme opmærksomhed omkring svindlen. Ifølge de to fupmagere kommer de mest lukrative ofre fra Saudi-Arabien.

"Der har de så mange penge, at de ikke ved, hvad de skal gøre med dem," lyder det. 

Svindlen tager som regel sin begyndelse med, at Nigeria-svindlerne tager kontakt til deres ofre på internettet. De to svindlere, som Mother Jones har talt med, bruger som regel Facebook samt diverse dating-sider. 

Når de har fået kontakt med folk, forsøger de at opbygge et fortrolighedsforhold, som de blandt andet bruger til at få et indtryk af, hvor velhavende personen er. 

Og hvis offeret virker som et attraktivt bytte, vil svindlerne langsomt begynde at intensivere forholdet - ofte ved at flirte.

Ofte ender det med, at svindleren lover at besøge offeret i vedkommendes hjemland.

Sådan sætter Nigeria-svindlerne det afgørende slag ind

Og det er som regel her, at svindlerne sætter det afgørende stød ind. 

For umiddelbart før besøges skal realiseres, modtager offeret som regel en besked om, at der er opstået en akut situation, der umuliggør besøget. Altså med mindre offeret straks overfører nogle penge til svindlerens bankkonto. 

Ofte bliver der brugt forklaringer som: 

"Min far bor i Italien, men har glemt at sende mig penge i denne måned" eller "Min bil er brudt sammen". 

De nigerianske svindlere forklarer, at når svindlen er kommet så vidt, er mange af ofrene blevet vævet så meget ind i svindlernes spind af løgne, at de vælger at overføre pengene.  

"Du elsker mig, og derfor siger du ‘okay'," forklarer den ene af de to nigerianere. 

Nigeria-breve er lette at genkende

Det er ofte ekstremt simple og let-gennemskuelige breve, som svindlerne sender, når de første gang forsøger at etablere kontakt.

Mange undrer sig derfor over, hvorfor nogle folk alligevel hopper på limpinden.

Men som Computerworld tidligere har beskrevet, kan der være en ganske god grund til, at svindlerne gør det på denne måde. 

Den amerikanske forsker Cormac Herley, der er ansat ved Microsofts forskningsafdeling, har i en forskningsrapport forsøgt at afdække svindlernes fremgangsmåde. Her forklarer han, at svindlerne ofte bruger mange ressourcer på at føre lange mail-korrespondancer, før de har held med at lænse offerets konto. 

Derfor risikerer de en masse spildt arbejde, hvis potentielle ofre gennemskuer svindlerne og hopper fra undervejs processen.

Men ved at indlede med en utroværdig og let-gennemskuelig forklaring får de sorteret de mest kritiske folk fra og kan nøjes med at bruge deres ressourcer på de mest godtroende ofre.

Læs også:
Sådan bekæmper du bedst Nigeria-svindlerne

Derfor er Nigeria-svindlerne så snot-dumme  

Se mit Nigeria-brev fra postkassen

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S