Logo CIO Tech Eksperten IT-JOB IT-Kurser Events Podcast Søg

Log ind eller opret profil

Log ind Opret bruger
Glemt kodeord

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester

Cookie ikon
  • Forside
  • Digitalisering
  • Forretningssoftware
  • Tele & Mobil
  • PC´er & Hardware
  • Log ind
  • Kontakt
  • Køb abonnement
  • Nyhedsbreve

Her er (nogle af) fremtidens vilde bil-teknologier fra CES

Bil-producenterne er strømmet til verdens største teknologi-messe, CES. Se nogle af de mest innovative eksempler på de teknologier, der snart kan være på vej til din bil.

Af Dan Jensen og IDG News Service | Udgivet 7. januar 2016 kl. 10.31

1 / 9

Galleri billede

Verdens største teknologi-messe, CES, løber i disse dage af stablen i Las Vegas, hvor de store teknologi-producenter fremviser deres nye frembringelser.

Bil-firmaerne har i år for alvor fundet vej til de store messehaller. For fremtidens biler er høj-teknologiske, selv-kørende og fyldt med it-teknologi.

Klik videre og se nogle af de ting, som bil-firmaerne præsenterer på CES.

2 / 9

Galleri billede

Fremtidens instrument-panel

Det japanske teknologi-firma Denso udspringer af Toyota og er i dag stor-leverandør af dele til biler og lastbiler.

Her ser vi Densos bud på et højteknologisk instrument-panel. Skærmen er kurvet og har indbyggede spejle i siderne, som er forbundet med bagudvendte kameraer.

Og så er panelet adaptivt. Det betyder, at det indretter sig løbende efter brugerens øjne. Kigger man eksempelvis på afsnittet med styring af bilens underholdningssystem, vil panelet poppe op på skærmen.

Alle funktioner styres fra rattet, så chaufføren aldrig behøver at fjerne hænderne fra rattet.

3 / 9

Galleri billede

Toyotas vision

Toyota er i færd med at åbne et stort udviklingscenter i Silicon Valley, som skal fokusere på at udvikle kunstig intelligens og andre systemer, der kan anvendes til biler og anden teknologi.

Det kan du læse mere om her: Googles robot-chef skifter til milliard-projekt hos Toyota: Skal udvikle kunstig intelligens i kæmpe-projekt.

På CES præsenterer Toyota koncept-bilen FCV Plus, der kører på brint. Bilen kan samtidig fungere som et lille kraftværk, der kan levere strøm til et hjem eller et kontor.

4 / 9

Galleri billede

Super-sensor - baseret på laserlys

En selvkørende bil skal kunne 'se' omkring sig og være i stand til at identificere objekter, forhindringer, kørebane og meget andet.

Selskabet Velodyne har udviklet denne scanner, der er baseret på det såkaldte LIDAR-koncept (light detection and ranging). Det betyder kort og godt, at scanneren anvender lys til at afkode omgivelserne.

Sensoren forrest på billedet er så lille, at den kan bygges ind i bilens sidespejle. Dermed kan man komme væk fra de store aggregater fyldt med sensorer, som hidtil har været påskruet de selvkørende testbilers tagbøjler.

Det er et vigtigt skridt for udviklingen, mener Velodyne.

5 / 9

Galleri billede

Smarte infotainment-systemer

Her ser vi VW's infotainment-system til e-Golf Touch. Systemet har en skærm på 9,2", men man kan styre det ved både at tale til det og med håndbevægelser. Eksempelvis kan det aktiveres med ordene "Hello Volkswagen."

Systemet er kompatibelt med både MirrorLink, Androud Auto og Apple CarPlay.

6 / 9

Galleri billede

Batmobil? Næ, det er en FFZero1

Amerikanske Faraday Future har stået bag en af de måske mest ventede præsentationer på CES, nemlig el-bilen FFZero1.

Bilen har 1.000 HK og accellerer fra 0-100 km på blot tre sekunder. Bilen ventes i produktion inden for et par år.

Læs mere om FFZero1 her: CES 2016: Fremtidens biler handler mere om processorkræfter end om hestekræfter.

7 / 9

Galleri billede

En supercomputer i hver eneste bil

Mange af de mere klassiske it-virksomheder står på spring for at komme med på bil-industriens kommende landvindinger på it-siden.

En af dem er chipproducenten Nvidia, der har udviklet Drive PX2, som er bygget til at være hjernen i de selvkørende biler.

Enheden kan i realtid håndtere feeds fra bilens kameraer og sensorer til videre bearbejdning i bilens software.

Volvo har allerede meddelt, at Drive PX2 kommer til at sidde i flere af selskabets kommende modeller.

8 / 9

Galleri billede

Selvkørende bil fra Toyota

Toyota kalder dette projekt for en selvkørende bil for "Mobility Teammate Concept."

Bilen er proppet med teknologier og sensorer, som tegner vejen for Toyotas kommende udviklings-bestræbelser på området.

9 / 9

Galleri billede

Audi E-Tron

El-bilen Audi E-Tron Quattro ligner måske nok en almindelig Audi, men den er faktisk selvkørende. Audi har med succes testet bilen i tæt trafik - inklusive trafik-propper, som det automatiske system fik bragt bilen uskadt igennem.

Den kan ligeledes selv finde parkerings-plads og lignende, ligesom den kan lære sig selv at køre som chaufføren, da den kan kopiere hans køremønstre.

Bilen har slet ingen fysiske kontakter, vippearme eller lignende, da alle funktioner styres via digitale displays. Bilens udvendige paneler er fleksible og kan flytte sig i takt med kørslen.

Der er tale om en konceptbil, som ikke ventes i produktion, men mange af teknologierne vil med tiden finde ved til andre af Audis modeller.

Se flere gallerier

Computerworld
  • Kontakt redaktionen
  • Persondatapolitik
  • Cookie-samtykke
  • Annoncering  |  Handelsbetingelser (samarbejdspartnere)
Ansvh. chefredaktør: Lars Jacobsen
Hørkær 18, 2730 Herlev
Udgiver © Computerworld A/S
Kategorier
  • It-ledelse
  • Internet
  • It-job & karriere
  • Tele & mobil
  • Pc´er og hardware
  • Whitepapers
Tjenester
  • It-events
  • It-navnenyt
  • It-brancheguiden
  • It-kurser
  • Abonnement på Computerworld
  • Annoncørbetalt indhold
Nyhedsbrev

Til- eller frameld dig nyhedsbreve

Modtag også nyheder på Facebook, Twitter eller RSS

  • Klummer
  • Søg på Computerworld