Computerworld i mobilproblemerEn række artikler bliver pt. ikke vist på tablets og telefoner. Vi arbejder på det.

Den dag, jeg fik god service - fordi jeg droppede emailen

Kommentar: Jeg er gennem årene blevet stadigt mere overbevist om, at offentlige myndigheder kun opretter fællespostkasser som en slags digital honningfælde, hvor eventuelle kværulanter kan lokkes til at bruge alt deres krudt. Derfor ringer jeg. Og jeg har nu prøvet at få fantastisk service.

Forleden henvendte mig til Trafik- og Byggestyrelsen.

Jeg ved godt, det lyder som begyndelsen på sådan en træls anekdote af den slags, du kan trætte din omgangskreds med, mens du harcelerer over elendig service, ufleksible medarbejdere og uendelig ventetid.

Men nej. Jeg fik fantastisk, fleksibel og personlig behandling - i telefonen.

Sagen er, at min klassiske sommerbil skulle synes, men ventetiden på reservedele til den lidt specielle bil for at klare synet betød, at jeg havde overskredet deadline for synet.

Godt nok kan der gives dispensation, men reglerne for dispensationer er skrevet af mistænksomme og ondsindede jurister og har desuden en række tidsfrister, som kræver, at du indleder ansøgningen inden for de første 12 uger efter din egen undfangelse.

Så jeg ringede udstyret med intet andet end bilens registreringsnummer, kom direkte igennem til en serviceorienteret medarbejder og forklarede min sag - og fik 14 dages livgivende udsættelse.

Fordi jeg ringede.

På synsindkaldelsen i min E-boks var der godt nok også angivet en e-mailadresse.

Men jeg er gennem årene blevet stadigt mere overbevist om, at offentlige myndigheder kun opretter fællespostkasser som en slags fælde,  hvis snedige formål er at fungere som en slags digital honningfælde, hvor eventuelle kværulanter kan lokkes til at bruge alt deres krudt.

Vi, med et dybere kendskab til, hvordan tingene reelt fungerer, ved, at et eventuelt e-mail-svar kun under de allerbedste omstændigheder kan forventes at nå frem til vores oldebørn.

Det er i virkeligheden problemets kerne.

Hvor mange offentlige digitaliseringsprojekter har reelt resulteret i en bedre, nemmere og mere effektiv service set fra et brugerperspektiv?

Det er derfor, at vi ser selvbetjeningsløsninger, som reelt er interne effektiviseringer - men få løsninger, som skal gøre det nemmere at være bruger.

Det er derfor - her 140 år efter, at Alexander Graham Bell i 1876 stjal ideen om telefonen fra Elisha Gray - at det forsat er nemmere, sikrere og mere effektivt for brugere at gribe knoglen. På trods af de milliarder, der er investeret i digitaliseringen af den offentlige sektor.

Forventningerne til den kommende fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som ventes i foråret 2016, er derfor skyhøje. Her må servicedimensionen nødvendigvis få en betydende rolle, hvis anvendelsen af offentlige digitale løsninger skal øges.

Også selvom det måske betyder, at jeg ikke længere skal tale med de serviceorienterede medarbejdere i Trafik- og Byggestyrelsen.

Læs også: Kanalstrategi: Det er FORBUDT at snakke med folk.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Computerworld
Kæmpeopdatering af Windows 10 i næste uge: Disse nye features og ændringer på vej
Microsoft udsender i næste uge en stor opdatering af Windows 10 under navnet 'Anniversary Update,' som kommer til at indeholde flere nyheder. Se nogle af de vigtigste her.
CIO
Undgå disse fem skadelige forhindringer og få stor succes med din analytics-strategi
Klumme: Der er meget store gevinster at hente, hvis man forstår at udnytte sine data ordentligt. Men mange løber ind i en række forhindringer. Her har du nogle af de typiske.
Comon
Manden bag verdens største torrent-site anholdt
Den formodede hjerne bag verdens største torrentsite KickassTorrents er blevet anholdt i Danmarks naboland Polen. Herfra forsøger amerikanske myndigheder at få ham udleveret til retsforfølgelse i USA. Læs her, hvad han står anklaget for.
Channelworld
Nordmænd køber dansk software-hus - medarbejderne bliver
Norske Amesto Solutions har købt det det danske CRM-firma Adwiza, der har haft svært ved at opnå tilstrækkelig lønsomhed. Men det skal der laves om på nu, lyder det fra Norge.
White paper
Hvorfor investere i et output management værktøj?
Standard ERP-systemer er ikke bygget til at fremstille individuelt tilpassede forretningsdokumenter, som opfylder dine kunders behov. Læs med og bliv klædt på til den dag, hvor din virksomhed skal vælge en løsning.