Forbrugerrådet: Apple skal erstatte din iPhone, hvis den er blevet tvangslukket med 'fejl 53'

"Det går langt ud over det saglige hensyn til sikkerheden, når det betyder, at det efterfølgende er umuligt at låse telefonen op og kunderne er tvunget til at gå ud og købe en ny telefon," lyder det fra Forbrugerrådet.

Apple-kunder, der har fået deres iPhones spærret på grund af den kontroversielle "fejl 53" kan kræve, at Apple låser telefonen op eller erstatter den.

Det mener forbrugernes interesseorganisation, Forbrugerrådet.

"Vores råd til forbrugerne er, at de klager til forhandleren og sørger for at få dokumenteret klagen. Her skal de stille krav om at få genoprettet deres telefon eller få en helt ny telefon, og hvis Apple eller forhandleren ikke ønsker at efterkomme forbrugerens ønske, skal forbrugeren klage videre til Forbrugerklagenævnet," siger Martin Salamon, cheføkonom hos Forbrugerrådet, til Computerworld.

Apple: Det er en sikkerhedsfeature
Fejl 53 er en fejl, som rammer iPhone-kunder, der har fået udskiftet fingeraftrykssensoren på deres telefoner.

Kunder, der er ramt af fejlen oplever efterfølgende, at deres telefoner bliver spærret og fuldstændige ubrugelige.

Apple har tidligere oplyst til den britiske avis The Guardian, at "Fejl 53" en sikkerhedsfeature, der skal beskytte brugerne mod misbrug.

Men ifølge Martin Salamon er der dog snarere tale om en fejl ved produktet - det der i købeloven bliver defineret som 'en mangel' - end en "feature". 

"Det er positivt, at fabrikanterne indbygger sikkerhedsfunktioner i telefonerne, men det er at gå langt ud over det saglige hensyn, der må være til sikkerheden, når det betyder, at det efterfølgende er umuligt at låse telefonen op og kunderne er tvunget til at gå ud og købe en ny telefon. Når Apple ødelægger folks telefoner på den her måde, så mener vi, at der er tale "en mangel" ved produktet," siger han

Har man som forbruger ikke selv et ansvar, hvis man enten selv begynder at skrue på sin telefon eller overlader den til uautoriserede reparatører?

"Jeg mener, at ansvaret for hele den her misere, hviler på Apple, fordi Apple hverken har  informeret brugeren i forvejen eller gjort noget for at udbedre problemet. Når du som forbruger ikke i forvejen er informeret om at denne type reparation kan ødelægge telefonen, så mener jeg heller ikke, at du har et ansvar," siger Martin Salamon.

Men som forbruger ved du jo eksempelvis godt, at din garanti som regel bortfalder, når du laver uautoriserede indgreb på produkter. Så forbrugerne ved vel, at der er en risiko forbundet med det...

"Vi anbefaler ikke, at folk selv går ind og laver indgreb på deres telefoner. Men der er også tale om, at folk har fået spærret deres telefoner efter at have overladt dem til reparatører, der kan reparere alle mulige andre slags telefoner og hidtil også har repareret iPhones," siger han. 

Computerworld har forsøgt at få en kommentar fra Apple.

Men 
Apples danske pr-bureau, Kudos, oplyser i en mail til Computerworld, at Apple henviser til de oplysninger, der kan findes på virksomhedens support-sider.

Derudover har Apple ingen yderligere kommentar til sagen. 

Læs også:
Du har kun én mulighed for at redde din iPhone, hvis Apple har tvangslukket den efter en 'fejl 53' 

Jørgen skiftede skærmen i sin søns iPhone - og nu er den død: "Det er en svinestreg"

Nye iOS-opdateringer tvangslukker din iPhone hvis du har repareret telefonen uden om Apple






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sikkerhed i virksomheden - Ballerup

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

05. oktober 2016 | Læs mere


Netværksvirtualisering, SSD og storage

Mange overvejer i dag at flytte hele eller dele af it-opgaverne ud i en cloud-løsning, mens andre opgaver - som regel de forretningskritiske - ofte bliver hjemme. Det gør det gode datacenter til en afgørende brik for enhver virksomhed. Kom og hør Danmarks bedste datacenter-leverandørers bud på fremtidens datahåndtering.

11. oktober 2016 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

13. oktober 2016 | Læs mere






Computerworld
Test: Du kan roligt købe en iPhone 7 Plus - også selv om Apples designafdeling må være faldet i søvn
Der er ikke meget nyt design over iPhone 7-serien. Men lad dig ikke snyde, for iPhone 7 Plus er en top-telefon.
CIO
Er du klar? Sådan skal Windows 10 blive en lækkerbidsken for virksomhederne
Microsoft Ignite, Atlanta: Udrulningen af Windows 10 til private forbrugere er gået over stok og sten. Nu kommer turen til erhvervslivet, som Microsoft med en række tiltag forsøger at gøre interesseret i styresystemet. Og der er ingen vej uden om.
Comon
Tog blot 24 timer: Teenager hacker Apples nye iPhone 7
Apples iPhone 7 er mere sikker end nogensinde før, men alligevel har en 19-årig hacker haft held til at jailbreake telefonen. Det tog under et døgn.
Channelworld
Kæmpe-underskud: Elektronik-kæden Power har tabt 132 millioner kroner på et år
Varehus-kæden Power tabte 132 millioner kroner i 2015. Egenkapitalen er blæst helt væk. Nu venter store ekspansionsplaner imidlertid forude.
White paper
Kør digitalt med the Internet of Things
Digitalisering er skabt for kunderne. Den eneste grund til at teknologi er afgørende i den digitale udvikling, er at kundernes præferencer og adfærd, mere end nogensinde før, er drivkraften bag virksomhedernes teknologiske valg. Bliv klogere på digitalisering i dette white paper.