Måtte ikke kunne ske: Derfor kørte selvkørende Google-bil sammen med by-bus

En selvkørende Google-bil knaldede for en uge siden ind i en bybus i Googles hjemby. Det skulle ikke kunne ske. Her er Googles forklaring på uheldet.

Bil-industrien arbejder for tiden på højtryk på at udvike selvkørende biler, der er udråbt til at blive det næste store udviklings-trin i bil-verdenen - med afsmittende effekt på hele it-branchen.

Det kan du læse mere om her: Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år

Det er et helt grundlæggende krav, at de selvkørende biler er sikrere og bedre til at færdes i trafikken end manuelt styrede køretøjer, da langt de fleste trafik-uheld skyldes menneskelige fejl.

Derfor har det vakt en del opsigt, at en af Googles selvkørende biler - en Lexus RX450h - 14. februar knaldede ind i en bybus i Googles hjemby, Mountain View i Californien, USA.

Det skete på den tresporede boulevard El Camino Real, hvor den selvkørende Google-bil pludselig skiftede vognbane og bragede ind i en bybus, der kørte med omkring 25 kilometer i timen.

Ifølge Google havde den selvkørende bil endda en chauffør, men den kørte altså på uhelds-tidspunktet af sig selv.

Årsagen til sammenstødet var ifølge selskabet, at bilen et øjeblik tidligere havde signaleret, at den ville dreje til højre.

Men en bunke sandsække placeret rundt om et vandreservoir på vejen fik den i stedet til at skifte vognbane og dermed trække ud i midtersporet.

"En bybus nærmede sig her bagfra. Chaufføren så bussen i bakspejlet, men vurderede, at den ville stoppe eller sænke farten og dermed tillade Google-bilen at trække ud. Cirka tre sekunder senere var der kontakt mellem køretøjerne," lyder det om uheldet.

'Drilsk situation'
Til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau erkender Google, at en af selskabets biler løb ind i en 'drilsk kombination af omstændigheder'.

Normalt kører de selvkørende biler nemlig i midtersporet, hvor de har mulighed for at navigere bedst muligt.

"Men når man trækker ud for at dreje til højre i en vejbane, der er bred nok til at rumme to biler ved siden af hinanden, samler der sig irriterende trafik bag dig," lyder det fra selskabet.

"Så for flere uger siden begyndte vi at arbejde på at få bilen til at gøre det, som menneskelige chauffører normalt gør: Nemlig at holde til højre, da højresvingende biler ofte er nødt til at holde tilbage for fodgængere. Derved kan biler bagfra komme venstre om."

Bilen var imidlertid nødt til at stoppe for sandsækkene. Her ventede den, mens et par biler passerede den, hvorefter den begyndte at trække ud mod midtersporet i lav hastighed.

"Vores bil havde set, at bussen nærmede sig, men systemet beregnede, at bussen ville holde tilbage, da bilen befandt sig foran bussen, mens buschaufføren åbenbart vurderede, at vi ville holde tilbage," lyder det fra Google.

"Beklageligvis førte alle disse antagelser os til det samme punkt på vejen samtidig. Denne slags misforståelser sker hver eneste dag mellem menneskelige chauffører, hvor vi alle hele tiden forsøger at beregne, hvad de andre vil gøre," skriver Google.

Det er første gang, at Google åbent vedkender sig et ansvar for et trafikuheld.

Selskabet har nu gennemgået uheldet talrige gange og har desuden fodret selskabets køresimulator med flere tusinder variationer af uheldet og indlemmet data i det kunstige intelligens-system, der styrer de selvkørende biler.

"Fra nu af vil vores biler bedre forstå, at busser og andre store køretøjer er mindre tilbøjelige til at holde tilbage end andre typer køretøjer."

Videre skriver Google, at det er 'afgørende for os at udvikle avancerede evner, som respekterer både trafik-normer og 'the spirit of the road.'

Netop El Camino Real er en af de mest benyttede trafikstrækninger for Googles test af de selvkørende biler, da strækningen er udstyret med flere hundrede trafiklys, vejkryds og tilkørsler.

Indtil videre har Googles flåde af selvkørende biler - 23 Lexus RX450'ere samt selskabets lille Anders And-boble uden rat - kørt mere end halvanden million kilometers testkørsler, hedder det.

Den lille Google-boble har i øvrigt tidligere fået en færdselsbøde for at køre for langsomt og derved være til fare for trafikken.

Læs også:

Her er (nogle af) fremtidens vilde bil-teknologier fra CES

Toyota investerer milliarder i nyt teknologi-samarbejde: Her er it-visionen for fremtidens biler

Googles robot-chef skifter til milliard-projekt hos Toyota: Skal udvikle kunstig intelligens i kæmpe-projekt

Systemer vil snart kunne designe systemer automatisk - og robotter kunne bygge nye robotter



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få succes med sourcing

Sourcing er en af de vigtigste strategiske discipliner i moderne it-drift. Uanset om du overvejer at in- eller outsource og hvad enten det er globalt eller lokalt, så kræver det viden og styr på aftaler og kontrakter. Læs mere

Whilborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere

Comwell Hotel Aarhus - 8000 Aarhus



Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere

Computerworld - 2730 Herlev






Computerworld
Ny bil i 2030? Mercedes-Benz har allerede bygget den ... og den kører på 10 MacBooks
Mercedes-Benz F015 ligner ikke noget, du kan finde på hylderne hos nogen bilforhandler. Den stålgrå maskine med de indbydende former er da også mere en vision og et rullende eksperiment end en bil, du kan bruge til noget. Og så er den fyldt med MacBooks under motorhjelmen.
CIO
Undgå disse fem skadelige forhindringer og få stor succes med din analytics-strategi
Klumme: Der er meget store gevinster at hente, hvis man forstår at udnytte sine data ordentligt. Men mange løber ind i en række forhindringer. Her har du nogle af de typiske.
Comon
Manden bag verdens største torrent-site anholdt
Den formodede hjerne bag verdens største torrentsite KickassTorrents er blevet anholdt i Danmarks naboland Polen. Herfra forsøger amerikanske myndigheder at få ham udleveret til retsforfølgelse i USA. Læs her, hvad han står anklaget for.
Channelworld
Nordmænd køber dansk software-hus - medarbejderne bliver
Norske Amesto Solutions har købt det det danske CRM-firma Adwiza, der har haft svært ved at opnå tilstrækkelig lønsomhed. Men det skal der laves om på nu, lyder det fra Norge.
White paper
Sådan overvinder man de 5 største udfordringer ved application recovery.
Få svar på hvordan man løser de 5 største udfordringer ved application recovery