Hvorfor skal det tage 146 dage før et it-angreb bliver opdaget i Danmark?

Klumme: Danske firmaer og myndigheder er stadig næsten et halvt år om at opdage it-angreb. Det er dog næsten to måneder hurtigere end sidste år, men spørgsmålet er, om man kan være tilfreds med det.

I FireEye udgiver vi hvert år en rapport, som er baseret på de informationer, som vi indhenter, når vi udfører incident response hos private og offentlige myndigheder.

I år kan vi konstatere, at virksomheder og myndigheder er blevet en smule bedre til at opdage kompromitteringer end sidste år, men der er stadig plads til forbedringer.

I forhold til sidste år er det sket en forbedring på 59 dage, når det handler om at opdage, at man er kompromitteret.

Tallet er baseret på den tid, der gennemsnitlig går, før en virksomhed opdager en kompromittering.

Desværre er det stadig over 50 procent, som ikke er i stand til selv at opdage eller detektere en kompromittering, og som derfor er afhængig af en tredjepart.

Dette kan være myndigheder, sikkerhedsfirmaer eller medier.

At man ikke selv er i stand til selv at opdage en kompromittering, kan have langtrækkende konsekvenser.

Man vil dels ikke vil have kontrol over, hvordan både offentligheden, kunder, samarbejdspartner betragter virksomhedens indstilling til it-sikkerhed generelt, dels hvor dygtig man er til at passe på kundernes eller borgernes data.

Så spørgsmålet er, hvordan det ser ud i jeres virksomhed eller organisation?

Hvordan arbejder I aktivt med it-sikkerhed, så det ikke blot bliver integreret i hele organisationen men samtidig også bliver et målbart parameter, så I får skabt synlighed af effektiviteten af investeringer.

Et godt sted at starte er at kunne svare fyldestgørende på følgende spørgsmål, som primært henvender sig til it-(sikkerheds)chefen - afhængigt af organisationsstørrelse.

* Kan du svare ja, hvis ledelsen eller bestyrelsen spørger, om I er forberedt på en kompromittering?

* Hvordan ved du, I er forberedt?

* Har I en beredskabsplan?

* Hvordan er den sidst blevet testet?

* Hvem er ansvarlig for den?

* Er jeres mest kritiske aktiver beskyttet?

* Ved du, hvad de mest kritiske aktiver er?

* Kender du det trusselslandskab, I befinder jer I?

Uanset om man står over for en opportunistisk it-kriminel, som ved et tilfælde forsøger at kompromittere enheder i jeres netværk, eller det drejer sig om mere avancerede it-kriminelle, der har din virksomhed som mål, handler det først og fremmest om at være i stand til at opdage truslen og dermed begrænse skaden og minimere risikoen for tab af sensitiv information.

Og her er 146 dage for lang tid.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Computerworld
Dansk sikkerhedsfirma slår alarm: "Jeg har fundet et atomkraftværk, hvor man kunne hæve strålingsniveauet og et fængsel, hvor fængselsdørene kan åbnes fra en server"
Dansk sikkerhedsfirma finder hidtil ukendt fejl, der kan udløse en katastrofe, hvis data havner i de forkerte hænder. Men der findes en løsning.
CIO
CIO i Energinet.dk: Sådan får vi bedre it-sikkerhed hos danske energiselskaber
Interview: Morten Gade Christensen, CIO i Energinet.dk og Årets CIO i Danmark i 2016, har en klar idé om, hvordan den danske energisektor kan få et bedre sikkerhedsniveau.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Dansk hosting-direktør: På disse tre områder banker danske hosting-firmaer Microsoft og Amazon af banen
Den danske hostingbranche er godt polstret til at modstå konkurrencen fra globale cloud-spillere som Amazon og Microsoft. Her er tre grunde til, at danske hostingudbydere ikke blæser omkuld i konkurrencen.
White paper
Kør digitalt med the Internet of Things
Digitalisering er skabt for kunderne. Den eneste grund til at teknologi er afgørende i den digitale udvikling, er at kundernes præferencer og adfærd, mere end nogensinde før, er drivkraften bag virksomhedernes teknologiske valg. Bliv klogere på digitalisering i dette white paper.