Aftenens iPhone-præsentation bliver (nok) gabende kedelig: Presset på Apple stiger

ComputerViews: Apple udfordres fra alle sider, og det kræver klare svar fra den amerikanske it-gigant.

ComputerViews:  Det har rutinens skær over sig.  I aften præsenterer Apple en opdateret udgave af den aldrende iPhone 5s samt en opdateret iPad.

Små opdateringer til velkendte produkter. En historie, som vi har hørt mange gange før.

Ja, det virker ærligt talt en smule kedsommeligt, og på den baggrund kan det være fristende at konkludere, at Apple er blevet en kedelig virksomhed, der er ved at gå i stå. 

Fokus på efteråret
Vi skal dog være forsigtige med at drage forhastede konklusioner på baggrund af aftenens præsentation.

Apple har altid - ligesom alle andre tech-virksomheder - holdt produktpræsentationer med varierende tyngde.

Den Apple-præsentation, som vi for alvor skal holde øje med, er derfor den, der ventes at komme til september.

Her vil Apple formodentligt præsentere to produkter, der giver os langt bedre forudsætninger for at konkludere på Apples fremtid. 

Det første af de to produkter er den næste generation af iPhonen, iPhone 7. 

iPhonen er Apples kerneprodukt. Den er for Apple, hvad søgemaskineforretningen er for Google, og hvad Windows i tidligere tider var for Microsoft.

Derfor er det helt afgørende for Apple, at den næste generation gør det muligt for Apple at fastholde iPhonens momentum. 

Det andet produkt, som Apple vil præsentere til efteråret, er formodentligt den næste generation af Apple Watch, som lige nu er noget nær betydningsløs i økonomisk forstand.

Men Apple Watch har stor symbolsk værdi for virksomheden og kan bruges som pejlemærke for, hvor Apple er på vej hen. 

Med den næste generation af Apple Watch skal Apple demonstrere, at virksomheden kan føre uret til en mainstream succes på samme måde, som det er sket med produkter som iPod, iPad og iPhone. 

Det er især afgørende, fordi Apple Watch er den første nye produktkategori efter Steve Jobs død.

Derfor skal Apple med den næste generation af Apple Watch bevise, at virksomheden også uden Steve Jobs kan udvikle banebrydende produkter.
Stigende pres kræver klare svar
Apple står over for en udfordring, hvor selskabet skal overbevise omverden om, at den også i fremtiden vil være verdens førende teknologivirksomhed. 

For at gøre det, skal Apple både formå at fastholde den vanvittigt lukrative iPhone-forretning og samtidig give et klart bud på fremtidens teknologi. 

Men på begge områder udfordres Apple i stadig højere grad af konkurrenter, der er med til at øge forventningspresset på Apple.

Kerneforretning presses af Samsung
På den ene side presses Apple på kerneforretningen af Samsung, der netop har præsenteret sin smartphone, Galaxy S7 Edge. 

På alle måder et imponerende stykke hardware, der i byggekvalitet fuldt ud kan måle sig med iPhonen, som hidtil ellers har udgjort guldstandarden inde for smartphone-design.

Apple kundebase er traditionelt set ganske loyal, og det er sjældent helt problemfrit at skifte platform.

Derfor er det formodentligt begrænset, hvor mange kunder Samsung på den korte bane kan hive over hegnet fra iOS til Android.  

Men på lidt længere sigt har Apple god grund til at være bekymret, hvis iPhone mister sin status, som den mest velbyggede og veldesignede telefon på markedet.

Fremtidens udfordringer 
I disse år leder tech-virksomheder over hele verden efter den næste store produktkategori, og alle virksomheder frygter at komme for sent ind i den kamp.

Det gælder også Apple, der her bliver udfordret af virksomheder som Facebook, Google, Microsoft og Amazon. 

Her er det især virtual reality og argumented-reality løsninger som Oculus Rift og HoloLens, som giganterne satser på. 

Men gennem de seneste måneder har et andet nyt produkt fået stor opmærksomhed.

Amazons Echo-højtaler med den dertilhørende personlige assistent Alexa. Det lyder umiddelbart ikke særligt banebrydende. For Apple, Google og Microsoft har allerede gennem mange år haft deres egne bud på personlige assistenter. 

Forskellen er blot, at de ikke har været videre velfungerende. Men med Alexa - der endnu ikke er tilgængelig i Europa - ser det ud til, at Amazon har knækket koden. 

"Sammenlignet med Siri, så føles det naturligt at tale med Alexa. Det føles ikke som at tale med en maskine. Oplevelsen er tættere på den, du får, når du taler med et menneske," skriver New York Times tech-skribent Farhad Manjoo. 

Dermed kan Amazon have åbnet døren for et helt nyt interface: den stemmestyrede brugerflade.

Det kan vise sig at være et alternativ til de grafiske brugerflade, som virksomheder som Apple, Microsoft og Google har domineret med gennem sidste mange årtier.

Læs også:
Stor Apple-præsentation i aften - men du skal nok skrue forventningerne lidt ned 

Her er Apples store problem - og det er ikke faldet i iPhone-salget





Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Situationen er alvorlig for CSC: Brændende underskud på 930 millioner kroner kan få konsekvenser
ComputerViews: Situationen er alvorlig for CSC Danmark, der har tabt 930 millioner kroner på et år. Har man nogen fremtid og kan man beholde både de dygtigste medarbejdere og sine kunder, når alle alarmklokker bimler, og pengene vælter ud ad kassen? Det har CSC intet svar på.
Comon
Google klar med verdens vildeste Android-telefoner om 14 dage
De nyeste Android-flagskibsmodeller er bekræftet til at være klar 4. oktober. Læs her, hvad du kan forvente af det allerbedste, som Android-verdenen endnu har budt på.
Channelworld
Kæmpe-underskud: Elektronik-kæden Power har tabt 132 millioner kroner på et år
Varehus-kæden Power tabte 132 millioner kroner i 2015. Egenkapitalen er blæst helt væk. Nu venter store ekspansionsplaner imidlertid forude.
White paper
Kør digitalt med the Internet of Things
Digitalisering er skabt for kunderne. Den eneste grund til at teknologi er afgørende i den digitale udvikling, er at kundernes præferencer og adfærd, mere end nogensinde før, er drivkraften bag virksomhedernes teknologiske valg. Bliv klogere på digitalisering i dette white paper.