Er din bil blandt dem? Disse 24 biler sårbare over for hackere

De nøglefri biler vinder frem, men du skal være forsigtig: Disse 24 bil-modellers nøglefri systemer er så usikre, at hackere har meget nemt ved at opfange signalerne og stjæle bilerne.

Det er meget smart og praktisk, at man kan tænde sin bil uden fumleri med de klassiske bilnøgler, men blot ved at trykke på startknappen i bilen.

Mange - især dyrere - bilmodeller anvender i dag de nøglefri systemer, hvor bilen 'genkender' føreren via en elektronisk nøgle, som chaufføren blot skal have i sin lomme, hvorfra den udsender et signal, som bilen opfanger, hvorefter den altså skal tændes.

Men langt fra alle de nøglefri systemer er sikre.

Det viser en undersøgelse fra den anerkendte tyske bil-sikkerheds-sammenslutning ADAC (Allgemeine Deutsche Automobil-Club).

Den bunder i en test, hvor ADAC har foretaget et såkaldt "amplification-angreb" mod bilerne.

Det er reelt et hacker-angreb, hvor signalet fra de trådløse sendere via en forstærker opsnappes på lang afstand og dernæst anvendes til at åbne bilerne og starte dem.

Det betyder, at en bil-tyv på lur eksempelvis på flere hundrede meters afstand kan opsnappe det trådløse signal fra en sender, der ligger i bil-ejerens lomme, i en taske eller i et hjem, og dernæst stjæle bilen fra dens p-plads.

Ifølge ADAC er de nedenstående 24 biler fra 19 kendte bil-producenter sårbare: Her kan signalerne nemt opsnappes og bilen stjæles uden at hackerne efterlader det mindste spor at gå efter.

Kan købes af alle
Det påkrævede udstyr kan købes af alle og enhver, mens det kræver basal teknologisk viden på det niveau, som man kan få på en mellemlang teknologisk uddannelser, som mange ligger inde med.

ADAC's teknikere fandt i undersøgelsen ud af, at radioforbindelsen mellem den trådløse nøgle og bilen nemt kan forstærkes, så den rækker flere hundrede meter.

Det kan nemt udnyttes af hackerne, da de dermed kan kopiere nøglen selv når den eksempelvis ligger i ejerens hjem eller i ejernes lomme.

Det samme gælder i øvrigt bilens alarm-systemer, lyder det fra ADAC.

Organisationen vurderer, at flere hundrede tusinder biler er særligt sårbare overfor at få opsnappet de trådløse nøglers signaler.

Ifælge ADAC kan metoden kun anvendes, når den originale sender er i nærheden, men det hindrer i flere tilfælde ikke, at tyven bliver stoppet, når bilen løber tør for brændstof, da flere biler kan tankes med motoren tændt.

Bil-ejere med trådløse tændingsnøgler bør udvise øget opmærksomhed i den måde, som de opbevarer deres nøgler på, lyder det fra ADAC.

De særlige følsomme bilmærker er ifølge ADAC:

- Audi A3.

- Audi A4.

- Audi A6.

- BMW 730d.

- Citroën DS4 Crossback.

- Ford Galaxy.

- Ford Eco-Sport.

- Honda HR-V.

- Hyundai Santa Fe CRDi.

- Kia Optima.

- Lexus RX 450h.

- Mazda CX-5.

- Mini Clubman.

- Mitsubishi Outlander.

- Nissan Qasqai.

- Nissan Leaf.

- Opel Ampera.

- Range Rover Evoque.

- Renault Traffic.

- Ssangyong Tivoli XDi.

- Subaru Levorg.

- Toyota RAV4.

- VW Golf GTD.

- VW Touran 5T.

Læs mere om ADAC's undersøgelse her.

Læs også:

Farlige hacker-fif: Her er hackernes hemmelige metoder

Sikkerheds-mareridt venter: Dine pivåbne it-systemer kan hverken lappes eller opgraderes



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få det optimale it-miljø i skyen: Sådan udnytter du de førende cloud-platforme

Det moderne it-miljø udspringer af skyen. Cloud-løsningerne er mere effektive, lettere at håndtere, og frigiver ressourcer i din organisation, så I kan fokusere på kerneforretningen. Kom og hør bl.a. Amazon, Riverbed, TDC Hosting, interxion, Oracle, Citrix og NetApp omkring deres bud på det optimale cloud-miljø.

28. september 2016 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden - Ballerup

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

05. oktober 2016 | Læs mere


Netværksvirtualisering, SSD og storage

Mange overvejer i dag at flytte hele eller dele af it-opgaverne ud i en cloud-løsning, mens andre opgaver - som regel de forretningskritiske - ofte bliver hjemme. Det gør det gode datacenter til en afgørende brik for enhver virksomhed. Kom og hør Danmarks bedste datacenter-leverandørers bud på fremtidens datahåndtering.

11. oktober 2016 | Læs mere






Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Situationen er alvorlig for CSC: Brændende underskud på 930 millioner kroner kan få konsekvenser
ComputerViews: Situationen er alvorlig for CSC Danmark, der har tabt 930 millioner kroner på et år. Har man nogen fremtid og kan man beholde både de dygtigste medarbejdere og sine kunder, når alle alarmklokker bimler, og pengene vælter ud ad kassen? Det har CSC intet svar på.
Channelworld
Kæmpe-underskud: Elektronik-kæden Power har tabt 132 millioner kroner på et år
Varehus-kæden Power tabte 132 millioner kroner i 2015. Egenkapitalen er blæst helt væk. Nu venter store ekspansionsplaner imidlertid forude.
White paper
Kør digitalt med the Internet of Things
Digitalisering er skabt for kunderne. Den eneste grund til at teknologi er afgørende i den digitale udvikling, er at kundernes præferencer og adfærd, mere end nogensinde før, er drivkraften bag virksomhedernes teknologiske valg. Bliv klogere på digitalisering i dette white paper.