Artikel top billede

Danske teleselskaber sendte fejlagtigt data på 4.000 kunder til politiet: Kun et teleselskab har informeret kunderne

Landets fire største teleselskaber har alle afleveret for meget mobildata til politiet, men kun et af selskaberne har oplyst kunderne om, at politiet har haft uretmæssig adgang til oplysningerne.

Politiet har fejlagtigt haft adgang til mobildata på omkring 4.000 danske mobilkunder.

I strid med dommerens kendelse har politiet nemlig fået udleveret for mange oplysninger på danske mobilkunder i flere efterforskninger.

Hverken TDC, Telenor eller Telia har informeret de berørte kunder, da den ansvarlige telemyndighed, Erhvervsstyrelsen, har vurderet, at de berørte telekunder ikke skulle informeres.

Kun Hi3G, der står bag teleselskabet 3, har på eget initiativ kontaktet kunderne.

Det skriver Jyllands-Posten.

Og det vækker harme i IT-politisk Forening.

"Det er selvfølgelig rigtigt, at man ikke har videregivet oplysninger til kriminelle hackere, men man har videregivet oplysninger til politiet, som man ikke måtte give, og som normalt kræver en dommerkendelse for indgreb i meddelelseshemmeligheden. Kunderne kan jo ikke vide, om politiet er kommet til at kigge på sagerne og har truffet beslutninger, der vedrører dem," siger Jesper Lund, formand i IT-politisk Forening, til avisen.

Læs også: Politiet reagerede alt for sent på Telenors ulovlige udlevering af kundernes data




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere