Artikel top billede

Danske Bank kendte til systemfejl i inkassoafdeling siden 1992

De graverende fejl hos Danske Banks inkassoafdeling og it-systemer har bankens ledelse været bekendt med i 28 år. Det kan TV2 og Berlingske afsløre.

Danske Bank har i årevis opkrævet for meget gæld fra de mest gældsplagede kunder på grund af alvorlige fejl i bankens systemer og data, kunne TV2 og Berlingske i går 30 august afsløre.

Nu er det kommer frem, at banken ifølge medierne har kendt til problemerne siden 1992 - svarende til 28 år, skriver TV2 og Berlingske.

Det er en undersøgelse fra advokathuset Plesner, der ifølge medierne afslører, at ledelsen er blevet gjort opmærksom på problemerne i inkassoafdelingen.

Det blev banken også i 2008 og 2009 - dokumenter som TV2 og Berlingske er i besiddelse af.

Men underdirektør hos Danske Bank Rob De Ridder afviser at have kendt til advarslerne.

"Jeg kan bekræfte, at jeg ikke har haft nogen viden om de omtalte dokumenter. Jeg har set dokumentet fra 2009, men først for en time siden," udtaler han til TV2, og henviser samtidig til, at han ikke var en del af banken dengang.

De alvorlige problemer hos inkassoafdelingen hos Dansk Bank kan spores helt tilbage til 1979. Banken har vurderet, at den har indkrævet 50 millioner kroner for meget, og at sagen samlet vil koste banken 400 millioner kroner.

Læs mere om sagen her: Kæmpe it-koks hos Danske Bank - har regnet gæld forkert i årevis: Nu skal 100.000 kunder undersøges for overbetaling til banken




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere