Artikel top billede

Her er årsagen til at Amazon investerer svimlende milliard-beløb i det legendariske Hollywood-studie MGM

Hvor mange spillere er der plads til på streamingmarkedet? Med et nyt gigant-opkøb forsøger at Amazon at bide fra sig i kampen om streaming-tronen.

"There can be only one," sagde skuespillere Clancy Brown i 1980’er filmhittet Highlander, der havde Sean Connery i hovedrollen.

Det er også en del af sandheden på tv- og underholdningsmarkedet, hvor Netflix, Disney, HBO, Amazon og Apple investerer svimlende summer i nyt og eksklusivt indhold i håbet om at indtage den globale streaming-trone.

Det har vi netop set et eksempel på med Amazon, der i den forgangne uge gennemførte sit planlagte opkøb af produktionsselskabet MGM for intet mindre end 57 milliarder danske kroner.

Det sker efter at både de amerikanske myndigheder og EU har godkendt handlen.

Med købet styrker Amazon sin position på streamingmarkedet ved at få adgang til en stor mængde unikt indhold. Her i blandt legendariske James Bond, Robocop og Rocky-film samt nyere seriesatsning som Handmaids Tale.

Kun plads til få spillere

Highlander-citatet holder dog næppe fuldstændig vand på streamingmarkedet. For det er uden tvivl plads til mere end blot en enkelt spiller.

Men i sidste er der dog tale om noget, der minder om et nulsumsspil, hvor der kun er plads til et begrænset antal spillere.

For streamingmarkedet er på vej mod et mætningspunkt, hvilket får den konsekvens, at hvis en tjeneste vinder kunder, så vil der ganske enkelt også være andre, som taber kunder.

Skal du flytte kunder, har du derfor også behov for attraktivt og unikt indhold.

Den var muligvis den erkendelse, som man gjorde sig hos Netflix allerede for knap 10 år siden, da selskabet påbegyndte sin Originals satsning, der har ført til unikke hit-serier som House of Cards og Orange is the New Black.

Sidenhend er andre tjenester fuldt med.

Det menes eksempelvis, at Apple har investeret enorme milliardbeløb i sin Apple TV+-tjeneste, og da tjenesten blev lanceret i 2019, rapporterede flere medier, at selskabet allerede på det tidspunkt havde investeret 40 milliarder kroner i produktion af indhold.

Det beløb er givetvis vokset betragteligt efterfølgende, og Apple har udover et stigende antal tv-serier også kontrakter med amerikanske tv-stjerner som Oprah Winfrey og Jon Stewart.

Senest kunne Apple også offentliggøre, at amerikanske kunder i fremtiden kan se direkte baseball fra den amerikanske liga MLB hver fredag aften.

Begrænset succes

På trods af investeringerne lader Apple dog kun til at have begrænset succes på streamingmarkedet, hvilket også afslører, at det er et betydeligt risikoelement forbundet med at producere sit eget indhold.

Især hvis man er koncern, der ikke har tv- og underholdning som en del af sit DNA.

Ligesom Apple har Amazon investeret massivt i egenproduceret indhold, og indtil videre har det også med svingende succes.

Men med opkøbet af MGM ser vi, at selskabet også er klar til at investere store summer i at styrke sit bagkatalog med indhold, der allerede har vist sit værd.

Kan Amazon bliver den tredje store spiller?

Hvor mange spillere der er plads til på streamingmarkedet må tiden vise, men meget tyder på, at Disney med sin Disney Plus-tjeneste står til at blive den helt store vinder, mens Netflix samtidig kæmper for både at holde fast i sin gigantiske brugerbase og skabe en lukrativ forretning

I dette landsskab har Amazon gode muligheder for at bide sig fast, som den tredje store streaming-spiller.

Et tandhjul i Amazons maskineri

Ikke mindst fordi streamingtjenesten Amazon Video Prime blot er et enkelt tandhjul i Amazons store abonnementsmaskineri.

Tegner man som kunde abonnement på hele Prime-pakken, så spinder man sig til sidst ind i et net, som det kan være svært at slippe ud af igen.

I alt har Amazon 200 millioner Prime-abonnementer på verdensplan og vælger du at abonnere på hele pakken, får du udover video også adgang til musik-streaming, e-bøger, spil og adgang til lynhurtig levering af dagligvarer med tjenesten Prime Now, der er tilgængelig i flere amerikanske byer.

Alt sammen for cirka 100 kroner om måneden eller knap 1.000 kroner måneden. Har du et abonnement på en enkelt tjeneste, skal der således ikke meget til før, at den samlede Amazon-pakke fremstår som et ualmindeligt godt tilbud.

Derfor skal inklusion at et gigantisk bagkatalog af succesrige film- og serie hit blot set som endnu en krog, der kan medvirke til at hive endnu flere kunder ind i det store Amazon-maskineri.