Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Udgifter til cybersikkerhed er skruen uden ende, hvis du ikke fastlægger din risikoappetit

Klumme: Uden en fastlagt risikoappetit risikerer du at investere i unødvendige og potentielt kostbare cybersikkerheds-løsninger, som ikke nødvendigvis dækker dine reelle behov. Dette kan indebære overflødige hardwarekøb, for komplekse processer og overinvestering i områder, der ikke er kritiske for din organisation. Her er en række praktiske råd til prioritering af dine ressourcer.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Vurdering af din risikoappetit er en afgørende faktor i udformningen af en effektiv cybersikkerheds-strategi, for den hjælper med at definere, hvor meget du er nødt til at investere i beskyttelsesforanstaltninger og hvilke områder, der kræver prioritering.

Med andre ord: Balancen mellem brugen af dine penge og din forretnings nødvendige fokusområder.

Hvis du ikke fastlægger rammerne for din appetit, kan du ende med at bruge betydelige ressourcer på cybersikkerheds-løsninger, der i værste fald er unødvendige eller slet ikke er i overensstemmelse med dine faktiske behov.

Risikoappetit er lig struktur

Fastlæggelse af din risikoappetit indebærer en grundig vurdering af din organisations mål, aktiviteter og potentielle trusler. Det handler om at være proaktiv og tage stilling til situationen i stedet for at lukke øjnene for den - bare fordi opgaven er kompliceret.

Dette kræver en struktureret tilgang og en dybdegående analyse af dine behov set i lyset af trusselslandskabet. Her er nogle skridt, der kan hjælpe dig på vej med at fastlægge din risikoappetit:

Start med at forstå hvad din organisation prøver at opnå, og hvilke aktiviteter I udfører. Dette omfatter økonomiske mål, driftsmæssige mål og kritiske forretningsprocesser. I denne fase skal du klarlægge dine aktiver i forhold til truslerne.

For hver identificeret trussel skal du vurdere, hvilke konsekvenser det ville have for din organisation og forretning, hvis truslen blev realiseret. Det kan fx omfatte økonomiske tab, omdømmeskader eller driftsafbrydelser.

Baseret på resultaterne af ovenstående trin, skal du fastlægge, hvor meget risiko din organisation er villig til at acceptere. Din risikovillighed kan variere afhængigt af organisationens mål og hvor forretningskritiske dine aktiviteter og aktiver er – hvor længe kan din forretning være nede, før det i forretningskritisk omfang rammer din pengepung og dit omdømme?

Når det er på plads, har du de nødvendige data til at definere sikkerhedsniveauet og prioritere sikkerhedsforanstaltninger i din organisation.

Sidst, men ikke mindst, skal der være processer til at overvåge og regelmæssigt revurdere dine beslutninger. På den måde sikrer du, at din cybersikkerheds-strategi forbliver relevant og effektiv.

Det er vigtigt at bemærke, at risikoappetit ikke er en statisk faktor, og den vil ændre sig afgørende over tid i takt med ændringer i din organisation, trusselbilledet eller teknologiske fremskridt. Hvis du vil have succes med opgaven, skal din tilgang være dynamisk.

Derfor bør du regelmæssigt evaluere og tilpasse din cybersikkerheds-strategi så den forbliver aktuel og omkostningseffektiv.

Løb selv med bolden

Ved, på denne måde, at overtage det ledelsesmæssige ejerskab over dine sikkerhedsinvesteringer kan du sætte en prop i det afløb, som dine penge løber ud af og i stedet selv bestemme, hvad der er vigtigt for dig og din forretning.

God fornøjelse med arbejdet. Det vil med stor sandsynlighed styrke din organisation og på den lidt længere bane frigive dine ressourcer til de vigtigste opgaver.

Otte skridt

Her er otte skridt, der kan hjælpe dig med at fastlægge din risikoappetit:

  • Identificér din organisations mål og aktiviteter

  • Identificér dine aktiver

  • Identificér truslerne

  • Vurder konsekvenserne af truslerne

  • Fastlæg din risikoappetit

  • Definér sikkerhedsniveauet

  • Prioritér sikkerhedsforanstaltninger

  • Overvåg, evaluér og revurdér

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.