Artikel top billede

Ja, AI vil betyde fyringer og eliminering af stillinger – disse grupper bliver ramt

Interview: Kunstig intelligens vil betyde fyringer og eliminering af stillinger, men der er ingen grund til panik, lyder det fra en Salesforce-chef. Læs, hvilke jobområder, der særligt ventes at blive ramt.

(Opadateret.)

AI kommer til at betyder fyringer, nedlagte stillinger og ændringer i arbejdsmarkedet.

Sådan lyder det fra Ed Thompson, der er SVP for global influencer strategy for Salesforce.

Han nævner, at der allerede er historier om, at AI overtager jobs.

Ifølge Fortune har mindst 4.000 arbejdere i USA mistet jobbet someffekt af AI siden maj sidste år.

Ed Thompson siger dog også, at der ikke er så mange historier om fyringer grundet AI, som man skulle tro, men at det er noget, der sker.

En af grundene til, at der nok er så få fyringer er, at kun fire procent af virksomheder ifølge Ed Thompson tal er gået live med generativ AI-teknologi.

”En del af det er, at når der kun er fire procent af virksomheder, der er gået live med AI, så er vi knapt begyndt,” siger han.

Vil udskifte gradvist

En anden grund er dog, at fyringer i mange tilfælde ikke bliver nødvendige. Dette skyldes, at der i mange af de påvirkede typer af stillinger som salg og kundeservice ofte er en høj churn-rate, hvilket vil sige, at der er stor udskiftning, fordi folk hurtigt skifter væk fra stillingerne igen.

Ed Thompson fortæller, at dette betyder, at en del af virksomhederne, der vil bruge AI til at sparre medarbejdere, ikke behøver at fyre folk. Han fortæller, at visse organisationer oplever en årlig udskiftning af omkring 15 til 20 procent af de ansatte om året, mens kundeservice-jobs kan være op til 20 procent.

Derfor vil virksomheder, der ønsker at spare penge ved AI blot lade være med at ansætte nye og lade deres arbejde blive overtaget af, at de andre ansatte forhåbentlig bliver mere produktive som følge af AI.

På den måde undgår mange organisationer at fyre folk, og derved undgår de problemer med fagforeninger, samt problemer med PR og omdømme, lyder det fra Ed Thompson.

”Det de vil gøre, er at gøre kundeservice mere produktiv, så de skal ansætte færre til at erstatte de tidligere ansatte.”

”Når man tænker på det på den lange bane, vil der være færre stillinger på det område,” siger Ed Thompson.

Som et dansk eksempel fyrede Dagbladet Børsen sidste år fem ud af otte af avisens medarbejdere i afdelingen for layout til printavisen, fordi der kom et nyt CMS-system med AI, der kunne løse flere opgaver.

"Nu gør ny teknologi det muligt at automatisere standardprægede layoutopgaver. Det skal vi udnytte for at stå stærkest muligt på den lange bane, herunder at prioritere vores digitale udvikling i endnu højere grad," lød det i en mail til mediet Journalisten fra Nikolaj Sommer, der chefredaktør og nyhedsdirektør på Børsen.

Maner til ro

Ed Thompson mener dog ikke, at der er grund til at panikke, fordi fyringer og udskiftning kommer til at tage lang tid. Det bliver en periode over et årti, og i den tid vil folk have fået nye kvalifikationer eller fundet nye roller, siger han.

Mange sager i eksempelvis kundeservice er også så komplekse, at AI endnu ikke kan håndtere dem, lyder det.

Dertil har virksomheder gradvist i de sidste mange år erstattet menneskelig arbejdskraft med teknologi i det omfang, det har været muligt. Derfor er det altså ikke et nyt fænomen, siger han.

”Jeg tror, folk er mere bekymret, end de bør være. Det kommet til at ske over et årti, og det, der vil ske i den tid er, at folk vil skifte jobs og folk vil lære nye færdigheder, og tingene forandre sig.”

”En ting, der er sikkert er, at folk, der har færdigheder inden for AI vil være mere værdifulde,” siger Thompson og fortsætter:

”Når der er stigning i produktivitet, sker der afskedigelser, fordi det fører til udskiftning af jobs,” siger han med reference til tidligere historiske teknologiske fremstød.

Det klogeste en virksomhed kan gøre er at starte med at implementere AI i de opgaver, som de ansatte er trætte af, fordi det vil øge arbejdsglæde.

Disse jobs bliver ramt

Selvom Ed Thompson mener, at der går noget tid, inden udskiftningen begynder at ske, så er han dog ret sikker på, at den sker.

”Der er ingen tvivl om, at det (generativ AI, red,) vil påvirke jobs, det er de fleste vist sikre på. Det er bare et spørgsmål om, hvornår,” siger han.

Udover salg og marketing på den lange bane, nævner han, at personer ansat på kortidskontrakter til specifikke projekter er i særlig fare for at miste arbejde, fordi disse personer fra arbejdsgiverens synspunkt er nemmere at erstatte med AI end dem, der er fastansatte.

Han mener at følge grupper på korttidskontakter risikerer at blive ramt: skabere af content til eksempelvis hjemmesider, marketingfolk og personer, der producerer videoprojekter.

Han mener dog, at de nordiske landes virksomheder har et stort fokus på medarbejdere og etik, og derfor forventer han er relativt blød landing herhjemme.