Services letter integrationen af applikationer

Tema: En softwarearkitektur baseret på services gør integration nemmere. Sådan lyder konklusionen fra softwarevirksomheden Edlund, der med 80 udviklere har gode erfaringer med SOA.

For fem år siden besluttede softwarevirksomheden Edlund at redesigne sine softwareløsninger til forsikringsbranchen.

Det 14 år gamle firma havde i en række år haft en løsning baseret på en tyk klient kodet i C++, der kørte op mod en central databaseserver.

Fremover skulle Edlunds software basere sig på en service­orienteret arkitektur. Den beslutning har Edlund og firmaets godt 80 udviklere ikke fortrudt.

Svær tyk klient

– Vi er glade for at være gået service-vejen. Det er nemt at gøre funktionaliteten i vores løsninger tilgængelig for webservere, andre klienter eller kundens øvrige back-end-systemer. Da vi havde en tyk klient, var det ikke muligt at udskille dele af funktionaliteten som service, da funktionaliteten ofte var blandet sammen med præsentationslaget, siger Thomas Bøge Edlund Jøhnk, teknisk direktør for Edlund.

Overgangen til en serviceorienteret arkitektur har givet Edlund en mere løstkoblet softwarearkitektur.

– Vi har nu en server, der tilbyder en række services, der er tilgængelige for forskellige klientprogrammer, som kan være vores egne eller kundernes klientprogrammer, siger Thomas Jøhnk.

Edlunds egne klientprogrammer anvender .Net Remoting til at kommunikere med serverens services, mens integration til andre programmer som regel foretages ved hjælp af SOAP (Simple Object Access Protocol).

Kan overføres mellem server og klient

– Vi valgte i sin tid at benytte .Net Remoting mellem serveren og vores egen klient. Med .Net-Remoting understøttes .Nets eget typesystem fuldt ud, hvilket betyder, at enhver datatype - også komplekse strukturer - kan overføres mellem server og klient, sigerThomas Jøhnk.

- Understøttelsen af datatyper i SOAP er lidt mere begrænset, idet der anvendes et typesystem, som er fælles for både Java, .Net og øvrige platforme, som understøtter SOAP. Har vi fuld kontrol over både klient og server, så vælger vi .Net Remoting som kommunika­tionsprotokol. Ellers bliver det typisk SOAP, hvis der skal integreres med kundens programmer, siger han.

Hvis der skal integreres ved hjælp af SOAP, anvender Edlund Internet Information Services (IIS) til at modtage SOAP-kald. Derefter rutes kaldene videre til Edlunds egen server ved hjælp af .Net Remoting.

– Vi vil bruge Windows Communications Foundation (WCF, tidligere kendt under navnet Indigo, red.), så snart den bliver endeligt frigivet. Den giver os mulighed for at implementere SOAP-services direkte på vores server, så vi ikke behøver IIS, siger Thomas Jøhnk.

Tester WCF

Edlund tester allerede beta-versionen af WCF, men venter med at anvende WCF kommercielt, indtil den bliver officielt frigivet.

– WCF vil gøre det nemmere at installere vores systemer, da der vil være færre elementer at konfigurere, siger Thomas Jøhnk, der havde 12 af sine medarbejdere afsted på Microsofts Professional Developers Conference (PDC) i september for blandt andet at se nærmere på WCF.

Edlund har implementeret løsninger hos en række af de store forsikringsselskaber som SamPension, Pensam, PKA, IP og ATP i Danmark.

– Flere af de store kunder kræver integration til eksisterende systemer. De systemer er måske skrevet i Java. Her anvender vi ofte SOAP til integration mellem vores .Net-baserede systemer og kundens Java-baserede systemer. De mindre kunder har ikke samme behov for integration og lader os stå for en samlet løsning med både server og klient, siger Thomas Jøhnk.

Ifølge Thomas Jøhnk er selve integrationsarbejdet en mindre del af hele udviklingsarbejdet.

– Selve arbejdet med at tilbyde en funktionalitet som en service er en meget lille del af arbejdet. Den store indsats ligger i at definere, hvilke services der skal være, hvordan grænsefladerne skal være, hvilke parametre der skal overføres, samt hvilken rækkefølge og hvilken betydning parametrene har. På det område er der ikke ændret meget de sidste 10 år. Dengang skulle man også definere grænsefladerne, siger Thomas Jøhnk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere