Grundlaget for innovation er at kunne tænke selv og selvstændigt.
I sidste uges Computerworld sagde Lars Kolind i et interview, at innovation starter i skolen.
Måske formes mentalitetsgrundlaget endnu tidligere.
Men helt rigtigt er det, at skolen spiller en central rolle for skabelsen af den nationale innovations-kompetence.
Som jeg i en tidligere klumme har gjort opmærksom på, er det, dette til trods, sådan, at undervisningen i dag ikke engang introducerer eleverne til egne danske industrialister og innovatører som motiverende forbilleder.
Vi kan noget særligt
Samtidig er de fleste helt overbeviste om, at man i Danmark kan noget specielt inden for innovativ tænkning, og som vi, især i offentligt regi, bruger voldsomme kræfter på at markedsføre internationalt.
Dette specielle handler for eksempel om at kunne tænke og reflektere selvstændigt og på tværs af konventioner, at uformelt og dynamisk kunne danne netværk og dele viden, at kunne debattere og stille spørgsmål i et åbent fordomsfrit og kreativt miljø, at kunne høste værdierne af livslang læring etc.
Man kunne sige, at disse kompetencer og deres udtryk i institutionelle erfaringer, repræsenterer en unik social intelligens, og det netop er den, man ambitiøst og ukonventionelt skulle bygge sin innovationskraft op omkring.
Som Lars Kolind også antydede, ser det imidlertid ud til, at man politisk er på vej i den modsatte retning konsekvent ledet af tiltagende totalitær vanetænkning, som tydeligt udtryk for mangel på mod og kompetencer.
I uddannelsessystemet med benchmarking og lignende, i kulturen med en kanon, i iværksættererhvervet med offentlige “iværksætterhuse”, centertanker og andre middelmådige vildelser.
Dette kombineret med den offentlige danske “small-scale/short term”-sygdom, der i almen grad præger det utal af ukoordinerede ordninger og tiltag, som konstant fremkommer.
I dette billede er ambitionen samtidig i fare for at blive tom retorik, ikke mindst i slipstrømmen af Globaliseringsrådets heliumfyldte frihjuls-proklamationer, er de instinktive rammer for retorisk grundlag og ansvarlighed tilsyneladende på vej mod opløsning.
It-sektoren bør tage initiativet
It-sektoren og dens organisationer burde tage radikalt bestik af de herskende udfordringer og selv i privat regi tage initiativer.
Noget vi blandt andet i IT-Væksthuset “5te” fokuserer på, er det krydsfelt mellem it, og det, som vi betegner som “social intelligens”, de globale erhvervspotentialer som udspringer heraf, samt det mentale miljø, som kan fostre de innovative processer i dette kombinatoriske krydsfelt.
Dette indebærer også en forståelse for og en identifikation af, hvad vi er gode til, hvilket fantastisk potentiale dette har, samt hvilke kompetence- og udviklingsområder der skal sættes fuldt blus på.
It-systemer skal bruges som basisredskab til at realisere vores virkelige samfundsmæssige innovationskompetencer.
Globalt overblik
På dette års Innotown-konference imponerede blandt andre Gerald Celente, grundlæggeren af The Trends Research Institute med sit selvtænkende globale overblik.
På et spørgsmål om, hvad Europa havde specielt at byde på i den globale konkurrence, svarede han uden tøven “sensitivity and culture”.
Han advarede mod at slække på kvalitet og standarder, men tværtimod sætte endnu større mål og ikke gå på kompromis.
Kvalitet kommer på mode og bliver efterspurgt.
Samtidig fandt han, at den absolut vigtigste kvalitet for moderne individer, under de eksisterende globale påvirkningsforhold, er at kunne “tænke selv og selvstændigt”.
Dette er grundlaget for nytænkning og innovation, og it-sektoren bør selv aktivt vise vejen for meget større samfundsmæssige ambitioner – og ikke mindst snart komme i gang med overbevisende at vise mod og vilje til konkret udførelse.
Sam K. Steffensen er ph.d., forretningsudviklingschef i IT-Væksthuset A/S som driver 5te, business development director i Symbion A/S og bestyrelsesformand i CPH Design A/S, Damptech A/S og Smart Parts Nordic.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for klumme-skribentens holdning.