Missionen fuldført med få fejl.
Det var meldingen fra KMD's hovedkvarter ved et-tiden i nat, da 300 ansatte var færdige med at teste de sammenlagte it-systemer i kommunerne.
I alt fandt testerne 26 fejl - mod 67 fejl i generalprøven.
I dag skal de fusionerede it-systemer stå deres prøve, når 91.000 brugere tænder for computerne i de 65 nye kommuner.
Hans-Ole Møller-Madsen, underdirektør i KMD og ansvarlig for det store projekt fortæller, at de 26 fejl nu bliver rettet.
Alle centrale systemer fungerer dog, så fejlene har ikke direkte konsekvenser for borgerne.
- Hvis kommunerne støder på yderligere fejl, vil de formentlig selv kunne rette dem relativt hurtigt eller via et opkald til os, siger Hans-Ole Møller Madsen.
Kritisk it på plads
KMD har en stor del af de vigtigste kommunale it-systemer. Derfor har alle involverede fulgt KMDs sammenlægning nøje, og den administrerende direktør, Lars Monrad-Gylling, var da også godt tilfreds efter testen.
- Det har været en kæmpe udfordring, og jeg er stolt over at det er lykkedes for os at få den centrale del af kommunernes it på plads – det er den kritiske succesfaktor for at det nye Danmark kan køre it-mæssigt, siger han og tilføjer:
- Der er lidt knas, og man kan sikkert også støde på nogle fejl i den kommende tid. Det kan ikke undgås, når vi har med så store mængder data at gøre, fortæller Lars Monrad-Gylling, administrerende direktør i KMD.
Mange faktorer
De mange nye kommuner er ikke kun afhængige af KMD's sammenlægning. Mange andre leverandører er involveret.
Ip-telefoni, infrastruktur og hjemmesider er nogle af de områder, hvor kommunerne er afhængige af andre leverandører.
Samtidig flytter tusindvis af kommunale medarbejdere arbjedssted, så selv om KMD melder om en alt i alt succesfuld sammenlægning, er der fortsat risiko for mindre fejl og forvirring.