Iværksætter: Du skal blive bedre til at sælge dig selv

Klumme: Succesfuld forretningsudvikling kræver, at it-iværksætterne kan redegøre for deres værdier over for kunder og interessenter. Mere craziness ønskes.

Computerworld og It-Væksthuset “5te” har i samarbejde taget initiativ til Edison-konkurrencen om prisen som årets digitale iværksætter i Danmark.

Ud over gennem selve konkurrencen at sætte spot på nye forretningsideer, sættes der også krav til it-iværksætterne om at beskrive og markedsføre sig selv og deres projekt over for et dommerpanel og på selve dagen også overfor tilskuerne.

Baseret på de iagttagelser, som der indtil videre er høstet, er Edison-konkurrencens største værdi måske i forbindelse med kravet til iværksættervirksomhederne om målrettet og præcist at beskrive og markedsføre deres kompetencer og forretningsideer overfor en vigtig målgruppe.

Der kommer flere og flere

Antallet af it-iværksættere er lykkeligt stigende i samklang med generelle uddannelsestilbud og viden om iværksætteri og forretningsudvikling.

Danske it-iværksættere har tydeligvis et højt kompetenceniveau, mange ideer og går almindeligvis seriøst til opgaven.

Til gengæld kniber det synligt med selve promoveringen og den forretningsmæssige markedsføring.

Her bliver man gang på gang overrasket over den svage fremtoning sammenlignet med andre kulturer.

Og måske er der noget her i uddannelses- og nationalkulturen, som der skal arbejdes mere fokuseret med, hvis opgaven med at gøre danske it-iværksættere til en central drivkraft for ny industriel udvikling og innovation skal lykkes.

Det ene element i markedsføringen er selvfølgelig præci-
sionen i selve budskabet og den klare værdibeskrivelse for kundesegmenter.

Det andet element er selve ambitionen, hvor “nerven” er kernen og aktivitet i princippet tænkes i konsistente markedsføringsbaner.

Begge elementer står svagt hos de fleste i den danske iværksætterkultur. Og begge drejer sig om evne og mentalitet.

Høj standard, men mangler craziness

Sidste år havde jeg en god venture professional bekendt fra Japan på besøg og bad ham om tid til at lade udvalgte, primært it-iværksættere, pitche ham og give dem hans feedback.

Efter at hørt og set præsentationer i næsten en hel dag spurgte jeg om hans generelle indtryk.

Tydeligvis var han imponeret over den faglige standard og seriøsitet.

Men som han sagde, sad han lidt tilbage med savnet af den “market ambition” og “craziness”, som man især møder blandt start-ups i USA.

Udstråling af vilje samt evnen til at overbevise og åbne markederne lige meget hvad.

I forbindelse med iværksætter-uddannelsestiltag skulle ekstroverte markedsføringskompetencer og de mentale og kulturelle vilkår for tilegnelsen af disse måske mere i fokus.

Skal kunne præsentere sig selv

Evnen til rent faktisk at kunne præsentere sig selv og tydeligt redegøre for værdierne for kunderne og interessenterne er helt essentiel for succesfuld forretningsudvikling.

Et tidligere koncept som “first Tuesday” var i den sammenhæng rigtig godt.

Ligesom tilførelse af kapital og almindelig rådgivning er vigtig, således er sikring af markedsføringskompetencer vitalt.

Investorer burde derfor sikre sig, at disse konstant er til stede.

I investeringssammenhænge, hvor der planlægges et vækstforløb for en virksomhed, kunne man endda tænke sig nærmest at sætte visse virksomheder under administration i forbindelse med ekstern kommunikation og tilføre dem markedsførings- og salgskompetencer i form af et moniterende taskforce-team.

I hvert fald bør der komme mere fokus på at få it-iværksætternes talenter bedre frem bag skærmen, hvis de skal markere sig tydeligere i den internationale konkurrence.

[i]Sam K. Steffensen er ph.d., forretningsudviklingschef i IT-Væksthuset, som driver 5te, business development director i Symbion og bestyrelsesformand i CPH Design,
Damptech og Smart Parts Nordic.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.[/I]




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere