100 IP-telefoner klar i Kastrup Lufthavn til marts

Billige IP-telefoni står snart klar til passagererne i Københavns Lufthavne og kører dermed TDC’s velkendte telefonbokse ud på et sidespor. Andre trafikale knudepunkter i Danmark har også fået tilbudt IP-telefonien.

Københavns Lufthavne i Kastrup kan fra slutningen af marts tilbyde sine omkring 20,9 millioner årlige passagerer IP-telefoni i form af touchscreen-løsninger, der skal erstatte de traditionelle telefonbokse.

”IP-telefonboksene vil give vores passagerer en virkelig god service, når de kan ringe til hele verden for to kroner i minuttet,” forklarer produktkoordinator hos Københavns Lufthavne Peter Svane Rasmussen.

Den internetbaserede samtaleform giver - ud over samtaler - også passagerne mulighed for at surfe på nettet samt afsende mails, hvilket også koster to kroner i minuttet.

Betalingen sker ved hjælp af kreditkort eller mønter, hvor både kroner og euro kan bruges.

75 bokse skyder op på en måned

Der er allerede sat 25 IP-telefonbokse op i indenrigsterminalen. Og 75 bokse vil snart følge efter i de to udenrigsterminaler.

”Vi har valgt at starte med indenrigsterminalen, fordi passagerne ikke har mulighed for internet-opkobling der,” siger Peter Svane Rasmussen.

Derudover fungerer boksene også som turistguides, hvor man gratis kan søge information på blandt andet lufthavnens hjemmeside, cph.com.

TDC kørt ude på et sidespor

Mens de 100 nye IP-telefonbokse bliver sat op i lufthavnen skal omkring 150 TDC-bokse pilles ned i en glidende overgang, så passagerne ikke ville mangle muligheder for at ringe hjem og fortælle, at de er ankommet sikker til København.

Dermed mister TDC omsætningen fra udenlandsopkald fra de omkring 1,6 millioner passagerer, der månedligt går igennem lufthavnen.

Peter Svane Rasmussen har dog været tilfreds med TDC-samarbejdet, og kan af kontraktlige årsager ikke oplyse, hvor stor en omsætning TDC går glip af i lufthavnen.

Mulighed for flere IP-telefonbokse i trafikknudepunkter

IP-telefoniboksene er udviklet af det norske selskab NIT.

Og ifølge NIT’s danske repræsentant, Eurocomm, vil IP-telefonboksene i Københavns Lufthavne generere en årlig omsætning på cirka fem millioner kroner.

Eurocomm oplyser også, at selskabet også har været i forbindelse med personale fra andre trafikale knudepunkter i Danmark.

”Vi har talt med DSB angående at få sat IP-telefonboksene op på Hovedbanegården i København samt Tirstrup og Billund llufthavne,” fortæller salgschef Johnny Løffgreen fra Eurocomm.

Han fortæller, at DSB overvejer brugen af IP-telefonien, men selskabet dog indtil videre forholder sig afventende.

Derimod har både Billund og Tirstrup lufthavne har været overvejende negative.

”Men måske ændrer holdningen sig, når de ser, hvordan det går i København,” udtaler Johnny Løffgreen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan vil AI-assistenten Microsoft Copilot transformere processer og dit arbejdsliv

Med Microsoft Copilot får du for første gang en intelligent, personlig assistent ved hånden, som kan løse opgaver og lette hverdagen. Få inspiration til, hvordan Copilot kan automatisere rutineopgaver og transformere din hverdag.

18. juni 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

20. juni 2024 | Læs mere


Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere