Direktør Poul Thyregod fra den århusianske online-computerbutik Proshop er godt og grundigt træt af Forbrugerombudsmanden samt diverse e-handelsforeningers såkaldte heksejagt på netbutikkerne.
Faktisk er han så træt, at han ønsker at blive sagsøgt.
"Reglerne er så dårligt udformet, at jeg gerne vil have afprøvet lovgivningen ved en retssag. Så vi mangler egentlig bare nogen, der vil sagsøge os for de 59 kroner, det koster, når vedkommende ombestemmer sig, og vi ikke vil betale for fragten," siger Poul Thyregod til Computerworld.
Han er træt af, at netbutikkerne skal dække fragtomkostningerne, når forbrugerne ombestemmer sig inden for 14 dage, og varerne skal fragtes retur til netbutikken.
Poul Thyregod forklarer, at Proshop dog indtil videre betaler for returfragten, men ikke af god vilje.
Han opfordrer nu alle netbutikker i landet til at lægge 500 kroner til at dække sagsomkostningerne, så retssagen kan nå helt til Højesteret.
Andre luftige regler
Direktøren for Proshop er dog selv villig til at betale 20.000 til 40.000 kroner, som han vurderer, en retssag vil koste.
"Som loven er udformet, er den helt ude af trit med virkeligheden. Det er et levn fra et postordrefirma-løsning, som ikke passer til vores dage. Og det er jeg sikker på, at en dommer sagtens kan se," siger han.
Derudover peger han på, at mange andre regler omkring kundens forhold i forbindelse med e-handel er luftige.
"Hvornår er en vare taget i brug? Er det når man sætter et sim-kort i en mobiltelefon, eller når kunden tager den ud af kassen? Jeg synes, vi trænger til nogle ordentlige definitioner og en opstramning på området. Det er alt for tyndt det med plomberingen, som vi har at rette os efter nu," fortæller Poul Thyregod.
Så også på det område ønsker han en tydeligere lovgivning.