Value-share i web 2.0- vidensamfundet

Klumme: Der er brug for dybtgående nytænkning og evner til skabe nye praktikmodeller.

Vi tumler lige nu med en påtrængende problemstilling, som må være fælles for en del andre iværksættere og innovatører og være afgørende for, hvordan ideer bliver til projekter og derefter drives frem til at blive vækstvirksomheder.

Problemet er value-share i en verden, hvor ideer i stadig stigende grad opstår og udvikles i team og netværk af medudviklere.

I mange tilfælde er der en ideejer og et kerneinnovatørteam, som i hele forløbet lægger rigtig meget arbejde i at skærpe, teste, og udvikle projektet.

Styrken – og formodentlig også værdien – af indsatsen fra disse teammedlemmer varierer typisk ud fra, hvilken fase projektet er i.

Kompetencer tilføres

Undervejs vil der blive forsøgt tilført de fornødne kompetencer.

Nogle af disse kompetencer vil indgå meget målrettet mod konkrete ad hoc-opgaver, og dermed temporært være tilknyttet, mens andre måske vil indgå fast i teamet.

Vi ser altså opståelsen af nye mønstre af innovative “livsstilslandskaber” i vidensamfundet, hvor der:

1) er innovatører engageret i flere idebaserede projekter hele tiden, og

2) der er forskellige faser i projektudviklingerne frem mod virksomhedsdannelserne og forretningslancering, som drives og styres af team.

Den påtrængende afklaring i forhold til denne type omsiggribende innovationspraksis for virksomhedsopstarter og udvikling er grundlæggende omkring value-share.

Hvordan kan vi beskrive det?

Hvordan kan vi definere og beskrive værdierne af det arbejde, og den tid, som lægges i teamet af den enkelte aktør?

Kan vi beskrive en generel model for de faser, som ethvert projekt normalt vil gennemgå, og fremdrage almene værdibetragtninger for de enkelte faser i denne proces?

Kan et sådant forehavende danne grundlag for en slags skabelon for samarbejde og teamsammensætning, som kan introduceres før reel projektstart?

Og kan der skabes en almen accepteret praksis for fremdrift af innovativ forretningsskabelse i vidensamfundet – en slags web 2.0 venture business value share “code of conduct” forretningsorden?

Hvorfor et dette vigtigt, men kompliceret?

Det er vigtigt, fordi vi mangler disse betragtninger for at bevare innova­tionsintensiteten, skabe en nødvendig væksthastighed, og kunne tiltrække investeringer.

Flere vil også i fremtiden have som arbejdsstil at skabe og indgå i nye innovationsprojekter.

Folk skal have anerkendelse

Lige nu deltager folk i web 2.0-lignende projektteam som medudviklere og projektmagere ud fra forventninger og interesser.

Men vil dette blive ved, hvis de ikke får en transparent anerkendelse af deres værdiskabelsesindsats?

Og vil deres kompetente indsats kontinuerligt være helhjertet og målrettet nok til, at projektet kan have den rette hastighed på fremdriften?

Vil vi kunne blive ved med at tiltrække globale talenter i virtuelle projektteams uden at kunne levere en seriøs og realistisk “value-share”-model?

Det er kompliceret, blandt andet fordi det er rigtig svært, især i hele konceptfasen, at værdifastsætte indspillet fra højt intellektuelle og kreative ide- og videnkompetencer.

Ligeledes er det svært at udskille, hvad det egentlig er for værdier, der skabes hvordan og hvornår i nuet i intensive teamprocesser.

Ikke engang i forhold til traditionelle formaliserede værdier i form af patenter er der noget fast holdepunkt, da dette ikke er relevant, og selve de unikke intellektuelle rettigheder, i de fleste smarte web 2.0-forretningskoncepter gradvist bygges op af brugerne, primært i databaserne.

Der er altså et nyt og voksende område her i innovationslandskabet, hvor der er brug for dybtgående nytænkning og evner til at skabe nye praktikmodeller i forbindelse med virksomhedsskabelse.

Hjælp os.

Sam K. Steffensen er ph.d. og leder af it-væksthusene 5te & 5teuniT, samt formand, CPH Design A/S.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere