Rastløse og reformhungrende politikere sætter tryk på hele den offentlige sektor. Men de mennesker, som skal føre forandringerne ud i livet, har fået nok.
Mere end hver anden offentlige virksomhed oplever, at mathed efter strukturreformen er den største barriere for øget effektivisering.
Det er en af de mest markante resultater i en analyse fra konsulenterne Brøndum & Fliess, der offentliggøres i morgen.
Mathed i kommunerne
Rapporten "Public Digital Governance 2007" bygger på interview med 50 forskellige offentlige virksomheder fra kommunalt til statsligt niveau.
"Jeg er helt overbevist om, at der er mathed i kommunerne, men jeg tror, at sommerferien har gjort godt," siger Charlotte Munksgaard, som er projektchef på borgerbetjeningsområdet hos kommunernes forening, KL.
Og tallene fra den nye analyse står ikke alene.
Den nye udgave af Rambøll Managements årlige rapport "IT i Praksis" viser, at it-løsningernes evne til at give større medarbejdertilfredshed er faldet markant det seneste år.
Sidste år gav 46 procent af projekterne mere tilfredshed hos medarbejderne. I år er det tal faldet til 27 procent.
Konstant reform
Trods trætheden blandt medarbejderne har regeringen altså endnu en stor reform på vej.
"Det er bekymrende, at der er træthed i forhold til nye initiativer, for der kommer til at ske meget i de næste par år," siger Adam Lebech, kontorchef i IT- og Telestyrelsens it-strategiske kontor.
Han forklarer, at det kan give problemer, fordi mange af de centrale initiativer er meget afhængige af, at de enkelte myndigheder leverer indholdet.
Charlotte Munksgaard fra KL forklarer, at de kommunale medarbejdere er ved at vænne sig til en ny virkelighed.
"Vi må forholde os til, at vi nu er i en lang reformproces med reformer hele tiden. Så kan vi jo ikke bare læne os tilbage og sige stop," siger hun og tilføjer, at digitaliseringen i de fleste tilfælde har til formål at gøre arbejdet lettere.
Læs mere i den trykte udgave af Computerworld fredag