Danske spilfirmaer sukker efter praktikanter

Spilbranchen: Der skal flere praktikanter og praktikere med udviklingserfaring ind i spilfirmaerne, hvis det står til de to største danske spilfirmaer.

"Der er intet så praktisk som en god teori," lyder et akademisk ordsprog.

Men for administrerende direktør i Deadline Games, Chris Mottes, skurrer udtrykket lidt i ørerne, når det kommer til at ansætte folk til det næststørste danske spilfirma.

"På den ene side skal vi have akademikere eller folk med et højt uddannelses- og abstraktionsniveau. Men på den anden side, så er mange akademikere for teoretiske i deres tilgang til jobbet, fordi de mangler praktiske kundskaber," siger direktøren for Deadline Games.

I år har selskabet ansat nyuddannede akademikere til omkring halvdelen af alle firmaets ledige stillinger.

Mangler praktikanter

Mange unge programmører og grafikere gerne vil ind og arbejde med at udvikle computerspil, og dem skal ifølge Chris Mottes i højere grad være plads til i et praktikforløb

"Men det er ikke nok med at komme en måned i praktik og snuse til branchen, for det giver os intet tilbage, og koster 100.000 kroner for hver gang, vi sætter en person foran en computer. Derimod ville det være meget nyttigt for os, hvis praktikanterne tog et halvt år ud af deres uddannelse og brugte det på at lave computerspil," siger Chris Mottes.

Han er ellers godt tilfreds med uddannelsesniveauet hos programmører og udviklere herhjemme på trods af manglen på praktisk erfaring.

intet pjækkeri fra matematik-timen

Hos Danmarks største spilfirma, IO Interactive, klager man heller ikke niveauet på uddannelserne.

"Det er dog helt sikkert, at man ikke skal pjække fra matematik eller fysik på de videregående uddannelser for at komme i betragtning som udvikler hos os," siger HR-chef Mette Agerbæk.

Hun pointerer, at udover kompetencer inden for netop de to fag, så skal spiludviklerne være meget lidenskabelige omkring programmeringen og meget gerne udvikle i fritiden.

"Der er jo ikke altid nok programmering på skoleskemaet. Og i stedet for at tage brede uddannelser omkring computerspilsteori, så bør de i stedet fokusere på den hårde programmering," lyder det fra Mette Agerbæk.

Fiasko er okay

IO Interactive ansætter omkring 30 folk om året, og har cirka 300 ansøgninger fordelt ligeligt mellem udviklere og kreative folk så som grafikere og level designere.

"Hos os vægter et godt portfolio mindst lige så højt som en god karakter fra skolen, men det kommer jo helt an på, om vi taler programmører eller grafikere," siger Mette Agerbæk.

Hun forklarer, at det ofte ser godt ud til jobsamtalen, hvis udviklerne har forsøgt sig med spil på egen hånd eller ligefrem åbnet et lille computerspilsfirma.

"Det gør ikke noget, hvis man har oplevet en fiasko med et nyåbnet computerspilsfirma, for så har man under alle omstændigheder fået nogle nyttige erfaringer med at lave spil i en til tider hård branche," siger Mette Agerbæk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere