Artikel top billede

Det er især lerveringsproblemer med de farverige Inspiron-modeller, der er gået galt for Dell.

Dells salg af bærbare i frit fald

Dell salg af bærbare til private købere faldt med næsten 20% i andet kvartal. Dell er nærmest blevet udraderet i det kvartal", vurderer analytiker.

Den amerikanske computerproducent Dell, der offentliggjorde sine økonomiske nøgletal i går, solgte, i følge analytiker Mikako Kitagawa, Gartner Inc., 887.000 bærbare til private købere i andet kvartal 2007. I samme kvartal i 2006 solgte Dell 1,1 million bærbare til denne kundegruppe.

"Det er svært at fatte disse salgstal", siger Mikako Kitagawa.

Det fremgår af Dells nøgletal, at den samlede nettoindtjening fra salget af mobile enheder nåede 3,9 mia. dollars svarende til en stigning på 5,7 procent i forhold til samme kvartal sidste år. Nettoindtjeningen fra salget fra bærbare forblev uændret.

Dells offentliggjorte nøgletal opdeler ikke salget af bærbare til henholdsvis private og virksomheder.

HP sælger tre gange så meget

"Andre computerproducenter er åbenbart bedre til at samle, og sælge, bærbare. Hewlett-Packard solgte 2,4 millioner bærbare til private købere i andet kvartal", siger analytikeren Mikako Kitagawa, næsten tre gange så mange som Dell.
"Dell blev nærmest udraderet i det kvartal", tilføjer han.

I samme kvartal solgte Apple 1,1 mio. af deres MacBook og MacBook Pro en stigning på 42 procent i forhold til samme periode sidste år.

Dell orienterede ikke sine investorer om nøgletallene i går via møder eller konferencer; disse tiltag er udsat, mens producenten forsøger at løse regnskabsføringsproblemer, som for tiden efterforskes af myndighederne i USA.
Virksomheden påpeger dog, at det vigende salg skyldes problemer i forsyningen fra underleverandører og i fremstillingen generelt.

[Leveringsproblemer får skylden[/b]
I en kommentar til de skuffende tal meddeller Dell, at "I andet kvartal har virksomheden haft flere leveringsforsinkelser end normalt. Primært på grund af større forsinkelser end forventet, efterspørgsel på de nye Inspirion og XPS color notebooks, hvor der har været forsyningsproblemer med visse farvekombinationer samt vanskeligheder med at fremskaffe visse typer fladskærme".

Dells problemer med underleverancerne kommer ikke bag på Gartners analytiker, Leslie Fiering.

"Dell havde førertrøjen, når det handlede om at vride det meste ud af forsyningskæden. virksomheden, der fik 'direct sales' til at fungere, er ganske enkelt blevet overhalet. Dell var førende, men HP er hoppet forbi dem på consumer-markedet og Lenovo har taget et par store skridt fremad salget til virksomheder".

"Alle prøver at køre med en meget lille margin på forsyningssiden", siger Leslie Fiering.

"Når problemerne så hober sig op, er det ikke altid, at underleverandørerne, der har været presset hårdt af aftageren, er villige til at gøre en ekstra indsats."

”Når du presser underleverandøren til dagligt, er det ikke sikkert de er specielt hjælpsomme, når du har problemer. Vi lever i en verden, hvor underleverancer har afgørende betydning fordi selv de mindste omkostninger tæller, når marginen i markedet er så lille" vurderer Leslie Fiering.

Rasende kunder

Dells problemer med efterspørgslen har været velkendt denne sommer. Utilfredse kunder, der har bestilt Inspirion og XPS notebooks, har luftet deres utilfredshed med ugelange ventetider på Direct2Dell.com, hvor virksomheden forsøger at holde kunderne opdateret.

Dells seneste orientering på websitet har medført 640 kommentarer, siden den blev lagt ud på siden i fredags. De fleste kommentarer har været negative. Mange kunder har aflyst deres ordre og besluttet at handle andetsteds.

"Nu er det nok, Dell. I begynder at miste kunder nu", skrev en kunde, 'Bryant J.'. "Jeg har bestilt mange Inspiron-modeller til privat brug, og det er nu mere end 60 dage siden jeg bestilte dem. Jeg er it-chef og har handlet for store summer hos jer, men dette var dråben. I har mistet mig som kunde," hedder det i nogle af kommenarene.

Oversat af Bo Madsen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere