Artikel top billede

Google vil sælge reklamer til mobiltelefoner

Google vil tilbyde sine kunder at sende reklamer ud på mobiltelefoner. I år vil det marked have en værdi på mere end 16 milliarder kroner. Og det er kun begyndelsen, viser ny analyse.

Nu vil søgegiganten Google have sin bid af de milliarder af kroner, som årligt vil blive spenderet på reklamer til mobiltelefoner.

Google lancerer derfor en ny service, Adsense for Mobile, som tilpasser online reklamer til mobiltelefoner. Altså et tilbud til annoncører og websites om, at online reklamerne naturligt kan vandre fra pc'er over på mobiltelefonerne.

Antallet af mobiltelefoner overgår i dag antallet af pc’er og fjernsyn til sammen, så potentielt kan der være store penge at tjene på at sende online reklamer ud på forbrugernes mobiltelefoner.

Breder reklamer ud

”Google breder sin forretning ud på flere og flere platforme. Og mobiltelefoner bliver i større grad vores adgang til at være online. Det er et tegn på, at det rigtige internet bliver tilgængeligt på mobile platforme,” siger Anders Elbak, analytiker hos IDC Nordic.

Det vil ske, selv om skærmopløsningen og andre tekniske specifikationer ikke lever op til det, en almindelige computer normalt kan præstere, mener han.

Og lige som på den almindelige computer vil søgeresultater og reklamer tilpasse sig vores smag og preferencer, vurderer han.

”Det giver Google noget mere plads til at brede sine produkter og reklamer ud på. Og jeg går ud fra, at annoncører er villige til at betale mere, hvis de kan få deres budskab ud på flere platforme,” siger Anders Elbak.

Milliarder at tjene

En ny prognose viser da også, at det mobile marked for reklamer er i vækst. Alene i 2007 spår analyseselskabet ABI Research, at det globale marked vil vokse til omegnen af 16 milliarder kroner.

Ikke meget måske sammenlignet med de milliarder, der verden over bliver brugt på almindelige online reklamer eller reklamer til det gammeldags fjernsyn.

Alene i Danmark var omsætningen på almindelige online reklamer for halvåret 2007 på 2,4 milliarder kroner, viser tal fra Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM).

Men 2007-tallet er kun begyndelsen, mener ABI Research. I 2011 vil værdien af dette marked være vokset til mere end 102 milliarder kroner, hvis man også inkluderer indtægter på søgefunktioner som Google og reklamer i forbindelse med video underholdning til mobiltelefoner.

Strategien stemmer

I dag tilbyder Google gennem datterselskabet YouTube sin videoservice til mobiltelefoner ligesom selskabet regner med reklameindtægter fra tjenesten Google Maps til mobiltelefoner.

”Strategien med Adsense for Mobile stemmer fint overens med den måde, som Google indtil nu har optrådt med for eksempel Google Maps,” siger Anders Elbak.

I den første fase er Danmark ikke et af de markeder, hvor Google tilbyder den nye service målrettet på at sende online reklamer ud på mobiltelefoner.

Skeptisk formand

Christian Peytz er som formand for FDIM skeptisk over for, hvor stort det mobile reklamemarked bliver i et kort tidsperspektiv.

”Stadigvæk handler det mere om, at vi er fascineret af, at nu kan man også det end at det er noget vi bruger naturligt i vores dagligdag,” siger Christian Peytz.

Men set i et længere tidsperspektiv er der, som han vurderer det, flere muligheder i at sende reklamer ud på mobile platforme.

”Når vi begynder at bruge vores mobiltelefoner til andet og mere end at ringe og sms’e, så vil der begynde at komme mere gang i det marked. Lige nu er vi midt i en smeltedigel, hvor alt er under forandring, så det er naturligt at Google bevæger sig over på den platform,” siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere