Brugerne slår journalisterne på nettet

New Media Days: Marketingdirektør for Technorati Peter Hirshberg peger på, at i det digitale univers har mediehuse kun chance for at overleve, hvis de giver plads til direkte samtale med brugerne.

Glem alt om forbrugeren. Velkommen til brugeren.

I dag har internettet givet alle, der vil, muligheder for at blive hørt med blogs, video, MySpace og Facebook overalt online.

Og de store gamle mediehuse - og resten af erhvervslivet for den sags skyld - må finde sig i, at kunderne taler om dem hele tiden. Og for deres egen skyld må de hellere begynde at ændre adfærd, påpeger amerikaneren Peter Hirshberg.

"Dette er en forfærdelig tid for dårlige produkter ... eller dårlig journalistik," siger han.

Peter Hirshberg er marketingdirektør for Technorati, som er en speciel søgemaskine for blogs i direkte konkurrence med blandt andet allround-søgemaskinen Google. I skrivende stund har Technorati registreret 109,2 milliioner blogs.

Første taler på New Media Days

Peter Hirshberg var første taler på konferencen New Media Days 07 i København, hvor folk fra den gamle medieverden og de nye medier har sat i hinanden stævne onsdag og torsdag i denne uge.

I dag famler den samlede medieverden og andre dele af erhvervslivet efter, hvordan de får transformeret deres bestående forretninger, så de ikke bare overlever men også kan vokse og få succes i den nye medievirkelighed.

Nemlig at læserne, forbrugerne og resten af omverdenen taler, kommenterer, kritiserer og diskuterer deres produkter.

Med andre ord har det etablerede erhvervsliv mistet en stor del af kontrollen med, hvad der bliver sagt om dem og deres forretninger, lyder pointen fra Peter Hirshberg.

Ikke bare medierne

Det er nemlig ikke bare medieverdenen, som må leve med en anden virkelighed.

En it-virksomhed som amerikanske Sun Microsystems har grebet denne nye virkelighed noget andet an end normalt. Helt fremme på it-producentens præsentationer af produkter, har Sun givet bloggere og andre plads til at kommentere produkterne.

Ucensureret vel at mærke.

Eksemplet fremhæves af Peter Hirshberg som et eksempel på, at erhvervslivet er nødt til at give plads til blogs og andre diskussioner med forbrugerne. Ellers risikerer de at tabe i spillet om forbrugernes gunst.

Henvendelser og kritik skal tages alvorligt med det samme. Alternativet er, at deres varemærker bliver ramt af en negativ bølge fra blogs og andre fora på nettet.

Den afgørende pointe i den sammenhæng er, at brugerne først og fremmest stoler på det, der kommer fra andre brugere frem for de etablerede medier, staten, politikere eller andre af fortidens autoriteter.

Radikalt anderledes

Ifølge Peter Hirshberg har nemlig langt over halvdelen af brugerne på nettet nemlig en radikalt anden bevidsthed end tidligere tiders seere eller forbrugere.

"De ser sig selv, som de har et publikum," pointerer han. Med deres blogs på Technorati, video på YouTube eller billeder på Flickr har de lige så vel et publikum som de store mediehuse.

Som et par aktive eksempler på dette, havde Peter Hirshberg taget fra de omfattende brande, der lige nu hærger det sydlige Californien.

En geografilærer havde kombineret data fra den amerikanske rum-organisation NASA med Google Maps, så man kunne se udbredelsen af de ødelæggende ildstorme.

En anden havde skabt en blog, der videregav oplysninger om behovet for nødhjælp til ofrene for naturkatastrofen.

Konferencen New Media Days fortsætter i morgen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere