Artikel top billede

"Jeg kan stikke en finger i jorden: Hvor er medarbejderne henne i forhold til emne, og er jeg i overensstemmelse med den generelle opfattelse," siger Jens Bærentsen, administrerende direktør hos Alka.

Bloggen bliver direktørens it-redskab

Alka-direktør Jens Bærentsen har siden august blogget om alt fra stress-politik over sukker-politik til arbejde op over begge ører. Læs, hvad danske topchefer får ud af at blogge.

Siden sommer har administrerende direktør hos Alka, Jens Bærentsen, skrevet 12 blogindlæg til medarbejderne i Alka.

Seneste indlæg poppede op på skærmen i går formiddag, hvor Alka-direktøren takkede for fredagens julefrokost med en lille refleksion over, at Alka i dag rummer en meget bred skare af både unge og ældre medarbejdere.

Siden det første indlæg i sommer har forsikringskoncernens 450 ansatte klikket mere end 12.800 gange på indlæggene.

Stress, anerkendelse og julefrokost

"Bloggen er et godt redskab til at skabe en dialog om emner, som der ikke bliver plads til på de store strategimøder, men som stadigvæk er vigtige at have følingen med som leder," siger han.

Emnerne på Jens Bærentsens blog har indtil videre handlet om så vidt forskellige emner som stress-politik, sundhed, julefrokost og anerkendelse af en skade-medarbejdernes store ekstra indsats efter efterårets mange regnskyl.

Men Jens Bærentsen er ikke den eneste topleder, der er kommet ud over den svære begyndelse og nu har taget blogredskabet til sig for at forbedre dialogen med medarbejderne.

Stor vækst på to år

Ifølge proceskonsulent Mads Richard Møller fra Intracom Consult, der arbejder tæt sammen med virksomhederne om deres intranet, griber et hastigt voksende antal topledere fat i tastaturet og blogger løs.

"For to år siden kendte jeg kun til, at Lego's Jørgen Vig Knudstorp havde en intern blog. I dag vil skyde på, at 5 til 10 procent af toplederne enten blogger eller har planer om det," siger han.

Ifølge Mads Richard Møller handler direktørernes omfavnelse af bloggen som et nyt og elsket kommunikationsværktøj ikke om at være 'fancy' eller med på den teknologiske web 2.0-bølge.

"Bloggen giver dem mulighed for at være synlige. Det er svært at finde et medie, hvorved sybligheden kan gøres mere effektiv og målrettet end en blog," siger Mads Richard Møller, der især fremhæver medarbejdernes mulighed for at indgå i en åben dialog med topchefen.

Bedre end debatfora

Selv om debatfora på virksomhedernes intranet ikke er et nyt fænomen, tegner alt til, at direktør-bloggen alligevel vil have et større potentiale for at overleve end tidligere tiders ofte halvflade dialoginitiativer i virksomhederne, vurderer Mads Richard Møller.

"Problemet med debatfora har ofte været, at man har sagt: Her er rummet, nu kommer debatten. Men der har ikke været en ejermand," konstaterer han og fremhæver det som en styrke ved direktørbloggene.

Direktørens vinder – kommunikationsdirektørens dør

Derudover er styrken, at bloggen tilhører den øverste leder – personen med det endelige ansvar for virksomheden.

"Jeg ser også blogs fra eksempelvis kommunikationschefen, men de har en større tendens til at dø," siger Mads Richard Møller.

Administrerende direktør hos Roskilde Bank, Søren Kaare-Andersen, er en af de nye direktør-bloggere.

Et stærkt ledelsesværktøj

Han betegner det som et ledelsesværktøj på linje med så mange andre:

"Ledelse handler om at være i kontakt med medarbejderne – og det er bloggen endnu et redskab blandt mange andre til at gøre," siger Søren Kaare-Andesen.

Allerede i foråret 2006 tog Søren Kaare-Andersen redskabet til sig. Dengang var han direktør i BG Bank.

Bloggen var imidlertid blevet så indarbejdet i Søren Kaare-Andersens ledelsemetoder, at han allerede første dag på jobbet i Roskilde Bank den 1. juli i år skrev et blogindlæg til medarbejderne.

"Et pengeinstitut er ofte spredt mange fysiske steder, og det er sjældent muligt lige at indkalde alle folk på en gang, når man har lyst til at sige noget," siger Søren Kaare-Andersen, der i stedet benytter sin interne blog, som han også fremhæver på grund af hastigheden.

Kommenterer dagsaktuelle emner

"Jeg kan tage et dagsaktuelt emne op og skrive om det med det samme. Roskilde Bank har jo været en del i medierne, og på bloggen kan jeg straks kommentere det," siger han.

Bankdirektørens blog bruges dog også til at få input på faglige emner. For eksempel skrev Søren Kaare-Andersen for nylig et indlæg om udfordringerne ved at have den unge generation som kunder.

"Det indlæg gav en virkelig god diskussion af, hvordan man i praksis arbejder med den type kunder," siger han.

Søren Kaare-Andersen medgiver, at han ikke fører pennen på alle indlæggene.

"Men der kommer intet ud, som ikke har været forbi mig," siger han.

Administrerende direktør hos Alka, Jens Bærentsen, har valgt en anden tilgang. Han skriver alle indlæg selv.

Slik-politik eller ej?

Emnerne spænder vidt og inspirationen kan komme alle vegne fra. For eksempel var der en dag en medarbejder, som undrede sig over, at der altid var wienerbrød og slik på bordet ved møderne i Alka.

Jens Bærentsen reflekterede lidt over medarbejderens input og skrev efterfølgende indlægget med titlen 'Er vi for søde i Alka?' og inkluderede et spørgsmål om, hvorvidt rygepolitikken nu skulle have selskab af en sukkerpolitik.

"Det resulterede i en af de helt store debat-tråde. Nogen mente, vi skulle bestemme selv, mens andre mente, at der skulle være bedre adgang til frugt," siger Jens Bærentsen som eksempler på de mange holdninger.

Meningerne blev brudt – og i dag er resultatet faktisk et større fokus på sundhed i forsikringskoncernen.

Resultat: diætist og sundhedstjek
For det første får kantinen nu besøg af en diætist, der kan forholde sig til det samlede udbud. For det andet bliver alle medarbejdere tilbudt et lægeligt sundhedstjek:

"Bloggen var med til at finde en god middelvej – det blev ikke enten eller," siger Jens Bærentsen, der i øvrigt fremhæver blog-værktøjet som muligheden for at lodde stemningen:

"Jeg kan stikke en finger i jorden: Hvor er medarbejderne henne i forhold til emne, og er jeg i overensstemmelse med den generelle opfattelse," siger han.

Selv om Jens Bærentsen fra Alka og Søren Kaare-Andersen fra Roskilde Bank har valgt forskellige tilgange til direktør-bloggen, fremhæver de alligevel begge samme udfordring med at få dialogen skubbet i gang.

Kræver tilvænning

Søren Kaare-Andersen har nu prøvet det to gange:

"Det kræver tilvænning blandt medarbejderne. Det indebærer nogle gange, at man udstiller sig selv, og derfor stiller det store krav til medarbejderne, der også skal være villige til at stå frem," siger han.

Til gengæld håber bankdirektøren at kunne flytte nogle debatter frem i lyset – også dem der tidligere kun foregik i kopirummet eller ved kaffemaskinen.

Jens Bærentsen fra Alka fremhæver også udfordringen med at få dialogen i gang. For medarbejderne er der ofte en barriere:

"Ydmyger man sig selv? Formulerer man sig godt nok? Der vil altid være en blufærdighed," siger Jens Bærentsen, der dog glæder sig over, at debatten nu ruller.

Manglende dialog ikke en fiasko

Mads Richard Møller fra Intracom Consult understreger dog, at en manglende debat ikke er ensbetydende med, at direktør-bloggen har spillet fallit:

"Bloggen giver mulighed for at kommunikere, men den afhænger ikke på liv og død af fem kommentarer på hvert indlæg. Det er også et godt nyhedsmedie i sig selv," siger han.

Netværket Intra2, der ligger i Intracom Consults regi, sætter yderligere fokus på emnet i forbindelse med seminaret "Når direktøren blogger" den 31. januar 2008.




IT-JOB

ORTEC Nordic A/S

Implementation Consultant

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

SAP Project Manager

Formpipe Software A/S

Market Manager
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere