Artikel top billede

Applikationerne bliver pakket lidt i baggrunden, så informationsflowet styrer, hvordan de forskellige medarbejderfunktioner betjener dem, forklarer Bo Ellenton Jensen. (Foto: Anders Rostgaard)

Torms it-boss: Ny it-arkitektur gør vokseværk let

Rederiet Torm gør it-artikekturen serviceorienteret (SOA) i forsøget på at lette oplæringen af nye medarbejdere, fortæller it-chef Bo Ellenton Jensen.

I arbejdet med at gøre det lettere for nye medarbejdere at tilgå og benytte virksomhedens it-systemer, springer det danske rederi Torm med på SOA-bølgen.

SOA synes ifølge it-chef Bo Ellenton Jensen nemlig at være et af de vigtige svar på en af de presserende problemstillinger, som Torm tidligere har bøvlet med.

Udfordringen hænger tæt sammen med rederiets vækststrategi, som blandt andet har medført opkøb af andre rederier. Seneste eksempel er ikke længere væk end i fjor, da Torm overtog konkurrenten OMI.

130 nye brugere

Præcis denne overtagelse betød nemlig 130 nye brugere af Torms forskelligartede it-applikationer til håndtering af rederiets opgaver.

Hver gang betyder det en omkostningsfuld oplæring, fortæller Bo Ellenton Jensen, og det har været med til at forsinke gevinsterne ved opkøb.

I dag oplærer de ansatte hinanden. Og på den måde kommer man ikke altid i bund med oplæringen, fortæller Bo Ellenton Jensen:

Oplæring i it-systemer koster

"Den første nye medarbejder fralærer måske kun 90 procent, fordi vedkommende har travlt. Og når så den næste kollega lærer fra sig, er resultatet måske kun 80 procent," siger Bo Ellenton Jensen.

"Med tiden kommer alle naturligvis op på 100 procent, men det giver god mening at gøre processen bedre," siger Bo Ellenton Jensen.

Netop dette argument vejede derfor også tungt, da administrerende direktør Klaus Kjærulff vendte tommelfingeren op til projektet.

Fortsættes...

Informationsflowet styrer

"Jeg skrev et oplæg på én A4-side til vores administrerende direktør, der straks kunne se mulighederne i projektet, så han gav grønt lys," siger Bo Ellenton Jensen.

Kort tid efter var arbejdet i gang, og allerede nu, godt halvandet år efter igangsættelsen af SOA-projektet, er de første løsninger baseret på Torms service orienterede arkitektur sat i søen.

"Inden udgangen af 2008 skal alle vores kommercielle medarbejdere arbejder i de nye løsninger," siger Bo Ellenton Jensen.

Applikationer
i baggrunden

Torms plan med SOA er således at pakke applikationerne lidt i baggrunden og lade informationsflowet styre, hvordan de forskellige medarbejderfunktioner betjener dem.

"De enkelte roller skal altså ikke længere ind i forskellige applikationer for at udføre deres roller - de kan håndtere det hele i en applikation, der er tilpasset deres arbejdsprocesser" siger Bo Ellenton Jensen.

Det betyder blandt andet, at nye medarbejdere vil blive promptet for eventuelle mangler. Hvis en operatør for eksempel har glemt at tilknytte en agent til et skib, efterspørger systemet selv oplysningerne.

IBM blev valgt til leverandør

For Torm var det også vigtigt at finde den rette leverandør til SOA-løsningen.

Således blev perioden fra det grønne lys fra den administrerende direktør i november 2006 frem til sommeren 2007 brugt til at udvælge en leverandør.

Fortsættes...

It-budget fordoblet

"Indrømmet – vi brugte også perioden på selv at blive meget klare på, hvad SOA er for os," siger Bo Ellenton Jensen.

Tre leverandører var med i kampen om ordren: BEA, Oracle og IBM,

Valget faldt i sidste ende på IBM, og det var i den sammenhæng ikke uvæsentligt, at Torm i forvejen driver nogle systemer i Lotus Notes-sammenhæng.

Først kommercielle medarbejdere

Når alle rederiets kommercielle medarbejdere, befragtere og operatører, er migreret til SOA-platformen, kommer turen til de administrative medarbejdere. Og herefter kan personalet på rederiets flåde også forvente gevinsterne.

"Målet er, at alle medarbejdere har adgang til relevante informationer via samme system," siger Bo Ellenton Jensen, som dog i første omgang kommer til at skuffe personalet på skibene. (Læs artiklerne om it om bord på tankskibet Gotland Sofia).

"Men SOA-strukturen vil gøre det nemmere for os at tilpasse systemerne til vores behov for workflows og viste informationer," siger han.

Ikke voldsomt dyrt

Bo Ellenton ikke vil løfte sløret for, hvad SOA-projektet har kostet i kroner og ører.

Dog giver han et par pejlemærker.

"It-budgettet til nyinvesteringer er blevet fordoblet i den tre-årige implementeringsperiode - og vi taler tocifrede millionbeløb, men i den lave ende," siger han.

Læs mange flere detaljer om Torms satsning på serviceorienteret arkitektur i fredagens trykte udgave af Computerworld. Her samler vi også op på de efterhånden mange, interessante erfaringer med SOA, der blandt andet giver et par ridser i idealbilledet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere